وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

سند اقتصاد دیجیتال تا یک ماه آینده تدوین می شود

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۱۷:۰۹:۲۹
کد خبر: ۶۶۵۳۳۲
سند اقتصاد دیجیتال تا یک ماه آینده تدوین می شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مهمترین اقدام در حال انجام، تعیین چشم‌انداز و سند استراتژی ایران در اقتصاد دیجیتال است که ظرف یک ماه آینده تکمیل می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا ، به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی در نشست هم اندیشی با فعالان حوزه کسب و کارهای نوپا با اشاره به تاثیرگذاری فناوری بر فرهنگ و زندگی بشر، اظهار داشت: فناوری زندگی بشر را تغییر داده است و ایستادگی در برابر آن منطقی نیست و هرکسی باید شیوه نامه خود را در برابر فناوری داشته باشد تا خود را تثبیت کند.

وی با بیان اینکه فناوری بلاکچین با مفهومی که آورده به زودی همه موضوعات را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: بلاکچین در چند سال آینده تحول شگرفی را در دنیا ایجاد می کند و اگر خود و ساختار خود را منطبق با این تغییرات نکنیم دوباره در عرصه رقابت فناوری و فرهنگ بازنده خواهیم بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه ریزی کشورها در حوزه اقتصاد دیجیتال، اظهار داشت: در سال های گذشته ۱۰ شرکت نخست دنیا را شرکت های نفتی تشکیل می دادند اما اکنون شرکت های فناوری اطلاعات جای آنها را گرفته اند و آمریکایی ها سرمایه گذاری جدی را در این عرصه انجام داده اند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در عرصه کنونی کشورها در حال از دست دادن حاکمیت هستند و در مقابل شرکت ها در حال قدرت گرفتن هستند، تصریح کرد: با ایستادگی در این حوزه ها سهمی برای خود ایجاد نمی کنیم و عرصه فناوری اطلاعات عرصه خلاقیت هاست و چند راه در مقابل آن بیشتر نداریم.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با تشریح روش های پیش رو در برخورد با عرصه فناوری، خاطر نشان کرد: نخستین راه این است که در مقابل آن و سیلی که به راه افتاده تسلیم شویم یا اینکه در مقابل فناوری مقاومت کنیم و بایستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه روش‌های برخورد با فناوری در این دو روش احاطه نمی شود، گفت: گزارش های بین المللی نشان می دهد که از نظر شاخص های مربوط به خلافیت ایران از کل دنیا در رتبه بالاتری قرار دارد که این نشان می دهد که در کشور خلاقیت داریم و لذا نیاز به چشم انداز، راهبرد و سیاست در این حوزه داریم.

وی با اشاره به جلسات و مذاکرات متعددی که مرکز تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات با دستگاه ها و نهادهای مختلف برگزار  کرده است، افزود: مثلث Big Data، iOT و AR تحولاتی را در دنیا ایجاد می کنند و آینده اقتصاد دنیا اقتصاد دیجیتال است.

آذری جهرمی نخستین اقدام دولت در مواجهه با فناوری را آموزش دانست و اظهار داشت: باید دانش دولت و حاکمیت را بالا ببریم و اینکه اطلاع رسانی کنیم که چه تغییراتی در حال وقوع است.

عضو کابینه دوازدهم با اشاره به گزارش مرکز ملی فضای مجازی و همچنین گزارش اخیر دولت، تصریح کرد: این گزارش حاکیست که علیرغم وجود ضعف‌ها، آمادگی پذیرش در بدنه دولت بالاست.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با بیان اینکه غرب به دنبال آن است که در این اکوسیستم طراحی شده اقتصاد کل دنیا را از آن خود کند، گفت: ما باید به دنبال سهم خودمان از این اقتصاد باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ساختارهای درونی حاکمیت آنچنان نیست که چابکی لازم برای تحولات را داشته باشد، به طرح تغییر اساسنامه جدید سازمان فناوری اطلاعات در کمیسیون اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: مطابق اساسنامه جدید سازمان فناوری اطلاعات از یک سازمان حاکمیتی به یک سازمان توسعه‌دهنده تبدیل می‌شود و در کنار پست بانک و مرکز تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات سه‌گانه‌ای برای مشارکت در پروژه‌ها تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه برای استارت‌آپ‌ها از مرحله سرمایه‌گذاری تا مرحله بلوغ مدل‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری باید وجود داشته باشد، افزود: مدل تامین مالی جمعی طی چهار ماه گذشته تدوین شده است و باید کار از جایی شروع شود تا بعد از مشخص شدن مشکلات تغییرات در آن ایجاد شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه اگر با استفاده از ظرفیت های موجود موانع کسب و کارهای نوپا را بر نداریم، بازار را به خارجی‌ها واگذار می‌کنیم، گفت: مهمترین اقدام در حال انجام، تعیین چشم انداز و سند استراتژی ایران در اقتصاد دیجیتال است که با محوریت معاونت برنامه‌ریزی این وزارتخانه درحال نوشتن است و ظرف یک ماه آینده باید تکمیل شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه سهم بخش تلکام در اقتصاد دیجیتال مشخص است در حالی سهم فناوری اطلاعات با دیگر حوزه ها ترکیب شده و به تنهایی مشخص نیست، اظهار داشت: بنابراین هدفی برای پیگیری در بخش فناوری اطلاعات وجود ندارد و بازیگران این عرصه نیز به جایی نمی‌رسند و بنابراین در بودجه سال آینده فناوری اطلاعات قطعا باید سرفصل داشته باشد و تکلیف آن در قانون بودجه مشخص باشد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به مصوبه هیات دولت در هفته گذشته تصریح کرد: قرار نیست همه ۵۰۰ میلیارد تومان مصوبه دولت در قالب وام پرداخت شود و در مراحلی وام های کم حجم و کم بهره ای بخصوص در شهرستان ها اختصاص پیدا کند.

 

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با بیان اینکه پیام رسان ها زیرساخت بسیاری از حوزه ها به شمار می‌روند، گفت: رسانه ها در کشور متولی خود یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارند و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه ساماندهی رسانه ها را ندارد اما رسانه های سنتی به رسانه های مدرن تبدیل شده اند و نباید از بیان مشکلات و پیگیری آن تعارف داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا، پلتفرم ها در مقابل حکم قاضی پاسخگو هستند، افزود: آینده این کشور و همچنین دنیا چه بخواهیم و چه نخواهیم بر عرصه اقتصاد دیجیتال است و اگر کشوری بدنبال حاکمیت خود باشد باید در این عرصه حرفی داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: مفهوم شبکه ملی اطلاعات آنطور که عده‌ای معتقدند، محصور کردن نیست بلکه وظیفه دارد تا ضمن تثبیت بازارهای داخلی به دنبال سهم خارجی باشد.

نظر شما
پرونده ویژه