رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

بازار ارز دچار حباب شده است/ شکایات مردم با گزارش‌های ارائه شده از بانک مرکزی تطابق ندارد/ برنامه اصلاح ساختار نظام بانکی تقدیم مجلس خواهد شد

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۱۰:۳۳:۱۳
کد خبر: ۶۶۷۱۲۱
بازار ارز  دچار حباب شده است/ شکایات مردم با گزارش‌های ارائه شده  از بانک مرکزی تطابق ندارد/ برنامه اصلاح ساختار نظام بانکی تقدیم مجلس خواهد شد
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: شکایات مردم با گزارش‌های ارائه شده از بانک مرکزی تطابق ندارد.

«محمدرضا پور ابراهیمی»، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص جزییات جلسه کمیسیون متبوعش گفت: در این جلسه سه موضوع اساسی در دستور کار داشتیم، اول موضوع بررسی وضعیت ساماندهی نظام بانکی کشور بود زیرا با یک سری مشکلات از قبیل نحوه مراودات بانک ها با خارج از کشور، اصلاح ساختار و مطالبات مشکوک الوصول در ساختار نظام بانکی مواجه هستیم.

او بیان کرد: رئیس کل بانک مرکزی و دادستان محترم توضیحاتی را ارائه دادند البته ما در توضیحات شان برنامه جامع و مشخصی مشاهده نکردیم ولی با این حال تاکید کردند دارای برنامه هستند و مسیرشان مشخص است. بر اساس این رویکرد ما نیز کارگروهی تشکیل دادیم تا بر اقدامات آنها نظارت کنند. قرار شد وزارت اقتصاد و دارایی و بانک های دولتی آخرین وضعیت برنامه‌های خود را به ما ارائه دهند. همچنین با رئیس سندیکای بانک های بخش خصوص  هم که در جلسه حضور داشتند،  توافق کردیم که برنامه‌های خود را گزارش کنند.

پورابراهیمی ادامه داد: موضوع دیگر در خصوص بانک مرکزی بود که مقرر شد برنامه اصلاح ساختار نظام بانکی را به مجلس ارائه دهد. اگر ساختار نظام بانکی اینگونه ادامه یابد، حتماً با چالشی جدی روبرو خواهیم شد. باید تمهیدات لازم را اتخاذ کنیم و نباید عملکردمان به نحوی باشد که در آخر بگوییم، چیکار باید کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی این موضوع را پیگیری خواهد کرد و حدودا ظرف یک ماه آینده با اخذ برنامه ها هم از سندیکای بخش خصوصی، سندیکای بخش دولتی، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی گزارش ها را  دریافت و بررسی خواهیم کرد تا بر همین اساس بر عملرکرد آنها نظارت کنیم.

او بیان کرد: آمارها و گزارش هایی که ما از مردم داریم با آن چیزی که رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ساماندهی مطرح می‌کنند، تطابق ندارد. حال اینکه چه بخشی از این صحبت ها با چه تفسیری، تصدیق صحبت های رییس کل بانک مرکزی  است، نیاز به بررسی دارد.

پورابراهیمی تاکید کرد: بانک مرکزی اعلام آمادگی برای رسیدگی به هرگونه شکایت را کرده و ما نیز مکانیسمی را تعریف می‌کنیم که از طریق نمایندگان و روسای مجامع نمایندگان استان ها، مواردی که به صورت کاملا مشخص به عنوان مراجعات مردمی است، دریافت و در اولویت بگذارند و از هر استان چند پرونده مشخص را بررسی کنند. ما نیز این گزارشات را تحویل بانک مرکزی می دهیم و این بانک مکلف است، اصلاحات لازم را انجام دهد. 

او بیان کرد: مواردی که از شکایات مردم داریم با گزارشی که بانک مرکزی ارائه کرده است، اختلافات زیادی وجود دارد. برای این مسئله هم کمیته ای تشکیل دادیم و در عرض یک ماه بررسی خواهیم کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی ادامه داد: موضوع سوم در مورد ارز است. ما نگرانی خود را از این  موضوع اعلام کردیم. بانک مرکزی باید در حوزه بازار ارز فعال تر عمل کند زیرا که متولی سیاست ارزی، کشور بوده و بخش عمده‌ای از ارز ما در اختیار دولت است.

او اظهار کرد: بیش از ۴۵ میلیارد دلار منابع ارزی مان ناشی از فروش نفت است همچنین حداقل منابع ما حدود 40 میلیارد دلار ناشی از منابع صادرات غیر نفتی است که از همین 45 میلیارد دلار  نیز حدود ۱۵ میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی هایی است که به نهادهای دولتی وابسته اند.

پورابراهیمی گفت: دولت با قدرت و اشرافی که دارد باید کمک کند زیرا نرخ ارزی که در بازار وجود دارد، نرخ واقعی نیست. در حال حاضر بازار دچار حباب و فضای هیجانی شده و هر کسی بر اساس رویکرد خود می‌تواند، تخمینی از آینده ارز در اقتصاد ایران داشته باشد.

رئیس کمسیون اقتصادی مجلس  در پایان گفت: ما از بانک مرکزی درخواست کردیم تا با ارائه برنامه های کوتاه مدت و میان مدت گزارش‌های خود را به کمیسیون اقتصادی تحویل دهد که بتوانیم خروجی بهتری در کشور ایجاد کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز