معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی؛

صرفه جویی سالانه ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب با احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام

۱۳۹۶/۱۱/۰۵ - ۱۱:۰۷:۲۴
کد خبر: ۶۶۷۷۰۵
صرفه جویی سالانه ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب با احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با اجرای کامل طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام، سالانه ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی می شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی  در نشست مطبوعاتی خبرنگاران اعزامی به اهواز گفت: این پروژه در فاز نخست در سطح ۳۱۲ هزار هکتار کلید خورد و آب آن از سوی وزارت نیرو تخصیص یافت و موسسه جهاد نصر نیز به عنوان مجری طرح به این پروژه ورود پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: از ۳۱۲ هزار هکتار ۱۷ هزار هکتار آن هم به دلایل مربوط به محدودیت آب کاهش یافت و به ۲۹۵ هزار هکتار رسید.

اکبری درباره اعتبارات این پروژه اظهار داشت: ۱.۵ میلیارد دلار برای فاز نخست این پروژه در سطح ۲۹۵ هزار هکتار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که ۱۰۰ میلیون دلار آن نیز برای تکمیل شبکه های اصلی اختصاص پیدا کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد اعتبار فاز دوم این طرح اعلام کرد: برای اجرای فاز دوم پروژه احیای ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سطح ۲۳۸ هکتار حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای شبکه های اصلی و فرعی آبیاری اعتبار نیاز است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: با اجرای کامل این طرح و اجرای الگوی کشت در اراضی احیا شده خوزستان و ایلام، ۱۰ میلیون تن محصول از جمله گندم، چغندر قند، ذرت و یونجه تولید شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره تاثیر اجرای این طرح نیز گفت: در هر اراضی که کشت سبز صورت گیرد و پوشش گیاهی وجود داشته باشد،ریزگرد که خواهد شد و در مناطقی که پوشش گیاهی وجود ندارد، ذرات خاک با وزش باد از زمین بر می خیزد.

اکبری ادامه داد: هم اکنون ۲۴۰ هزار هکتار از این طرح کشت سبز دارد و اجرای این طرح علاوه بر پایداری تولید،موجب استفاده بهینه از منابع آب و خاک، افزایش تولیدات و درآمد کشاورزان، جلوگیری از مهاجرت روستاییان و امنیت اجتماعی خواهد شد.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در چارچوب طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اذعان داشت: از سال ۹۳ تاکنون سالانه ۵۳ هزار هکتار شبکه های فرعی آبیاری، ۴۰ هزار هکتار زهکشی زیر زمینی و ۳۱ هزار هکتار تجهیز و نوسازی انجام شده است.

وی تصریح کرد که رکورد اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در کشور در دولت تدبیر و امید و در اجرای این طرح شکسته شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در عین حال کل آب مورد نیاز این طرح را ۶ میلیارد متر مکعب عنوان کرد.

اکبری با بیان این که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری می تواند به عنوان الگو برای خاورمیانه و دنیا باشد، گفت: ما به سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیشنهاد داده ایم، این طرح و اجرای شبکه های آبیاری غرب و شمال غرب کشور و طرح آبیاری با لوله دشت سیستان را برای سایر کشورها الگو کند.

وی با اشاره به اجرای پروژه شبکه های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور نیز اظهار داشت: این پروژه با توجه به میزان تخصیص آب از سوی وزارت نیرو در سطح ۲۲۷ هزار و ۳۳۰ هکتار هدفگذاری شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعتبار این پروژه را ۵ هزار میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: این پروژه در ۱۰ استان ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی اجرا می شود.

وی افزود: از ۲۲۷ هزار و ۳۳۰ هکتار سطح این پروژه در ۹۹.۵ درصد آن سیستم آبیاری تحت فشار و کم فشار اجرا خواهد شد.

اکبری، پیشرفت فیزیکی این طرح را ۶۰ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: این پروژه از دو سال پیش آغاز شده است.

وی با بیان این که پروژه مذکور دارای ۱۱۷ زیر پروژه است، اذعان داشت: قرار داد ۴۴۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه منعقد شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد که از ۲۲۷ هزار و ۳۳۰ هکتار این پروژه،اجرای ۷۸ هزار هکتار آن پایان یافته و آماده بهره برداری است و سطح کشت سبز آن نیز ۳۰ هزار هکتار می باشد.

وی درباره سامانه گرمسیری به عنوان یکی دیگر از پروژه های آب و خاک کشاورزی گفت: در این پروژه قرار است ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب با ۴۴۰ کیلومتر خط انتقال که ۹۰ کیلومتر آن تونل است، جابجا شود.

اکبری با بیان این که با اجرای سامانه گرمسیری، آب از کردستان به کرمانشاه و ایلام منتقل خواهد شد، اظهار داشت: با اجرای این پروژه بیش از ۴۰ هزار هکتار از اراضی کرمانشاه و ایلام مشروب خواهد شد.

وی، هوشمند کردن سیستم های آبیاری کشور را از دیگر برنامه های معاونت آب و خاک دانست و تصریح کرد: با اجرای سیستم های آبیاری هوشمند، کشاورز در منزل می تواند زمان آبیاری را کنترل و مدیریت آبیاری اراضی خود را انجام دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از انعقاد قرارداد ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتاری با شرکت خصوصی ایرانی برای هوشندسازی سیستم های آبیاری خبر داد و گفت: ما با وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات در راستای توسعه هوشمندسازی سیستم های آبیاری، برنامه اقدام مشترک تهیه کرده ایم.

وی درباره طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به دشت سیستان نیز اذعان داشت: در این طرح تامین، انتقال و توزیع آب با لوله از چاه نیمه ها به میزان سالانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب به این اراضی صورت می گیرد.

اکبری، پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب با لوله در دشت سیستان را ۶۲.۵ درصد عنوان و تصریح کرد: در فاز نخست اجرای این طرح ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی تامین شد و در بودجه سال ۹۷ نیز ۳۵۰ میلیون دلار برای تکمیل طرح پیش بینی شده است.

وی در ادامه به موضوع اجرای سیستم های نوین آبیاری پرداخت و گفت: برای سال ۹۶ حدود ۲۷۵ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در حال اجرا و یا آماده تحویل به بهره برداران است.

اکبری افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۳۲ هزار هکتار از اراضی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز و بهره برداران تحویل شده است.

وی پیش بینی کرد: تا پایان سال مالی ۹۶ این سطح به ۳۰۰ هزار هکتار برسد که رکورد خوبی محسوب می شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی کل سطوح اجرایی سیستم آبیاری تحت فشار در کشور را یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: ۷۰۰ هزار هکتار آن در دولت تدبیر و امید اجرا شده و یا در حال اجرا می باشد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز