سخنگوی اتاق اصناف ایران:

ایام عید کمبود کالا نداریم/ مردم گران فروشی را گزارش دهند

۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۰۹:۵۶:۵۶
کد خبر: ۶۷۳۴۵۳
ایام عید کمبود کالا نداریم/ مردم گران فروشی را گزارش دهند
سخنگوی اتاق اصناف ایران گفت: مردم در سراسر کشور با شماره گیری 124 می توانند شکایت خود را از واحد صنفی که گران فروشی می کنند، گزارش دهند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، «مجتبی صفایی»، سخنگوی اتاق اصناف ایران، به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: طی جلساتی که برای تنظیم بازار برگزار شد، گزارشاتی از انبارهای کالای ضروری و مورد نیاز ایام عید ارائه شد. خوشبختانه کمبود کالایی در ایام عید نخواهیم داشت.

او اظهار کرد: همچنین در خصوص کالاهای مورد استفاده اعم از گوشت، مرغ، برنج، میوه و دیگر اقلام که در ایام عید مصرفشان بالا می رود و در سبد اصلی غذای خانوار قرار می گیرند، کمبودی نخواهیم داشت.

صفایی عنوان کرد: در این ایام به علت بالا بودن تقاضا، قیمت برخی از اقلام افزایش می‌یابد.

او درباره اینکه چه تدابیری برای مقابله با این شرایط اندیشیده اید، گفت: قیمت ها تابع یک سری متغیرها هستند. بخش عمده ای از اقتصاد کشور با دلار اداره می شود و در مواردی خرده فروشان گرانی را به بالا بودن نرخ ارز ربط می دهند.

او تشریح کرد: گرانی و گران فروشی 2 مبحث جدا هستند. وقتی گرانی هست این به عوامل خاص خود مربوط می شود اما پدیده گران فروشی، موضوعی است که احتمال دارد توسط واحدهای صنفی ما اتفاق بیافتد.

سخنگوی اتاق اصناف ایران افزود: در ایام عید با گران فروشان، مخصوصا فروشندگان کالاهایی که مورد استفاده مردم هستند، برخورد خواهد شد. واحدهای صنفی عرضه کننده این واحدها بیشتر در معرض دید بازرسان صنعت، معدن و تجارت و بازرسان اتاق اصناف و نمایندگان تعزیرات حکومتی هستند که در صورت مشاهده تخلف، منجر به جریمه خواهد شد.

صفایی بیان کرد: به دلیل حجم گسترده کار و عرضه و تقاضای بالا در بازار از دولت انتظار داریم آنچه که طبق قانون در تبصره 6 ماده 72 تعریف شده که یک سوم از جرایم باید به اتاق اصناف برگردد، توجه بیشتری کند.

او تاکید کرد: تمام تلاش مان را برای ایجاد بازار امن برای هموطنانمان انجام داده و با متخلفین برخورد جدی تری خواهیم داشت. با گران فروشان و کم فروشان که به جیب مردم چشم طمع دارند با قاطعیت تمام برخورد خواهیم کرد.

سخنگوی اتاق اصناف ایران افزود: مسئولین جهاد کشاورزی از کامل بودن میزان ذخیره صحبت کردند و با توجه به میزان مصرف سالیانه و نیاز کشور، امسال کمبود کالا نخواهیم داشت.

او اضافه کرد: همه اقلام عید موجود است و گران نمی شود. چنانچه گران فروشی شود توسط بازرسان اتاق اصناف مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

صفایی عنوان کرد: ستاد تنظیم بازار قیمت واحدی را برای اقلام اعلام خواهد کرد و  همه واحدها موظف به درج قیمت های مصوبه ستاد تنظیم بازار در مغازه خود هستند. چنانچه قیمت روی اقلام با قیمت مصوبه مغایرت داشته باشد، این گران فروشی به حساب می آید.

سخنگوی اتاق اصناف ایران در پایان بیان کرد: مردم در سراسر کشور با شماره گیری 124 می توانند شکایت خود را از واحد صنفی که گران فروشی می کنند به ما گزارش دهند که بازرسان اتاق اصناف  به طور جدی برخورد و تشکیل پرونده خواهیم داد.

نظر شما