رییس سازمان شیلات ایران:

ایران مانع از انقراض ماهیان خاویاری شد/ صید ماهیان خاویاری فقط برای اهداف تحقیقاتی بوده/ تولید ۱۰هزار تن گوشت ماهی خاویاری تا سال ۱۴۰۰

۱۳۹۶/۱۱/۲۷ - ۰۸:۱۳:۳۴
کد خبر: ۶۷۷۱۲۹
ایران مانع  از انقراض ماهیان خاویاری شد/ صید ماهیان خاویاری فقط برای اهداف تحقیقاتی بوده/ تولید ۱۰هزار تن گوشت ماهی خاویاری تا سال ۱۴۰۰
رییس سازمان شیلات ایران گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال 1400 هجری شمسی و پایان برنامه توسعه ششم تا 10 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و بیش از 10 تن خاویار پرورشی تولید خواهد شد.

دکتر «حسن صالحی» معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص آخرین  وضعیت پرورش و نحوه بهره‌وری ماهیان خاویاری گفت: پس از فروپاشی شوروری سابق صید بی رویه توسط  کشورهای حاشیه دریای خزر یکی  از عوامل اصلی کاهش ماهیان خاویاری در دریای خزر بود.

او گفت: فعالیت های  صنعتی و ورود سموم صنعتی، کشاورزی و انسانی به رودخانه‌های محل مهاجرت این ماهی‌ها، سبب کاهش مهاجرت این نوع ماهی شده بود؛ زیرا ماهیان خاویاری برای تخم ریزی به آب‌های شیرین می‌آیند و طبیعتا زمانی که شرایط رودخانه‌ها مناسب نباشد ماهی مهاجرت نمی‌کند.

صالحی بیان کرد: کشورهای حاشیه دریای خزر به خصوص ایران و روسیه فدراتیو و بعدها ترکمنستان و قزاقزستان و اخیرا آذربایجان به بازسازی ذخایر مصنوعی وارد شدند.

او افزود: سالانه حدود 80 میلیون بچه ماهی خاویاری به صورت زنده و ماهی خاویار تا وزن 3 تا 5 گرم به دریای خزر رهاسازی داشتیم.

معاون وزیر خاطرنشان کرد: با این که اقداماتی جهت توسعه تولید این ماهی داشتیم ولی با این حال روند رو به کاهش بود که نهایتا در سال 2010 روسای جمهور پنج کشور قزاقستان، ایران، آذربایجان و ترکمنستان و روسیه در باکو توافق کردند که صید تجاری ماهیان خاویاری  برای 5 سال متوقف شود.

او در ادامه گفت:  از سال 2015 روسای شیلات این کشور ها  هرساله نشستی برگزار کرده و طبق بررسی های انجام شده  نتایج این بوده که صید ماهیان خاویاری فقط برای اهداف تحقیقاتی بوده  و بازسازی ذخایر در دریای خزر توسط همه کشورها رعایت شده است.

او تاکید کرد که این قانون فقط برای ایران نبوده و همه کشورها طبق کنوانسیون سایتس ملزم به رعایت این قانون هستند و صید ماهیان خاویاری اعم از گوشت و خاویار ممنوع است.

صالحی اذعان کرد: تلاش ما طی این  سال‌ها در جهت پرورش ماهیان خاویاری بوده و امروزه نزدیک به 90 مزرعه ماهیان خاویاری در کشور فعال هستند.

رییس سازمان شیلات تصریح کرد: سال گذشته بیش از دو تُن خاویار پرورشی  و 9 هزار و 200 تن گوشت ماهی خاویاری تولید شده و به بازار های داخلی و خارجی عرضه شده است.

او افزود:  برآوردمان برای امسال بیش از 3 تن خاویار پرورشی و بیش از 2 هزار و 500 تن گوشت ماهیان خاویاری است.

صالحی عنوان کرد: بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در دنیا در ایران است و طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال 1400 هجری شمسی و پایان برنامه توسعه ششم تا 10 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و بیش از 10 تن خاویار پرورشی تولید خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: برای سال 1404 برنامه مان این است که  حداقل  100تن خاویار پرورشی خواهیم داشت و با برنامه ریزی هایی که انجام شده  این هدف قابل  دسترس است.

رییس سازمان شیلات افزود: خوشبختانه بازدیدی که توسط کشورهای مختلف دنیا و سازمان های بین المللی  از مزارع پرورش ماهی در ایران انجام شده، شیلات ایران و تولیدکنندگان ماهیان خاویاری مورد تحسین قرار گرفتند.

صالحی گفت: نماینده "کنوانسیون سایتس" به صورت کتبی به ما اعلام کرده است که ایران مانع  از انقراض ماهیان خاویاری شده است و این افتخاری بزرگ برای کشور ماست.

او خاطرنشان کرد: در سال 1393 با حضور روسای جمهور پنج کشور و وزرای شیلات تفاهم نامه مدیریت و بهره برداری پایدار از ذخایر زنده دریای خزر را امضا و  به تصویب مجلس و مقامات رسمی شان رسید.

او افزود: سال جاری اولین نشست این کمیته در باکو برگزار شد که اقدامات خوبی برای پایداری ماهیان خاویاری در دستور کار قرار گرفته است.

صالحی ادامه داد: ضمن اینکه در بحث مربوط به احیای ذخایر در تلاش هستیم و هماهنگی های لازم را با سایر کشورها انجام می دهیم مهم تر از آن این است که انرژی ویژه ای را برای پرورش ماهیان خاویاری گذاشته ایم.

رییس سازمان شیلات در پایان تصریح کرد: امروزه نه تنها در سه استان ساحلی خزر پرورش ماهی داریم بلکه  در استان های داخلی اعم از فارس،خوزستان،مرکزی، قم، یزد و کرمان خاویار پرورشی تولید شده و بیش از 20 استان، ماهیان خاویاری در دستور کار پرورش قرار دارد که نتایج خوبی را بدست آوردیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز