وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد؛

سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید برای توسعه فناوری اطلاعات/ ضرورت ارایه حقوق مشترک در قالب شرایط ضمن عقد

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۱۴:۵۱:۰۷
کد خبر: ۶۷۷۷۰۳
سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید برای توسعه فناوری اطلاعات/ ضرورت ارایه حقوق مشترک در قالب شرایط ضمن عقد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم اکنون در کشور از نظر تعداد کاربران اینترنت همراه در میان منطقه بی نظیر هستیم و ضریب نفوذ تلفن همراه توسعه چشمگیری یافته است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جشنواره وب و موبایل با بیان اینکه مسیر در پیش گرفته در دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۲  به سمت توسعه فناوری اطلاعات بوده است، گفت: خیلی از آن نگذشته که سه میلیون مشترک ADSL و ۳۰۰ هزار مشترک اینترنت موبایل داشتیم و هنوز مفهموم پهنای باند سریع جا نیفتاده بود و‌فاصله دیجیتال زیادی میان ایران و‌کشورهای منطقه وجود داشت.
 
وی با اشاره به نگاه لوکسی که در گذشته نسبت به فناوری اطلاعات بود بطوریکه اشتراک ۱۲۸ کیلوبیت کافی دانسته می شد، افزود: به دلیل عزمی که در بدنه دولت و‌حاکمیت بر توسعه فناوری اطلاعات وجود داشت بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در پنج سال گذشته برای توسعه فناوری اطلاعات هزینه شد تا از ۱۰۰ میلیون گوشی موجود ۶۰ میلیون گوشی هوشمند در کشور است.
 
آذری جهرمی تصریح کرد: اگرچه در بخش اینترنت ثابت نتوانستیم آنطور که باید توسعه پیدا کنیم و فناوری ADSL در دنیا رو به انقراض است و ADSL و FTTH رو به گسترش هستند. 

عضو‌کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به مشکلات پیش روی این عرصه اظهار کرد: انحصار ذاتی شرکت مخابرات اگرچه قانونی نیست اما به دلیل سرمایه گذاری های زیادی که در زمان دولتی بودن انجام شده، وجود دارد اما برآوردها حاکیست که ظرفیت رشد ۱۰ برابری را در حوزه زیرساخت بخش ثابت داریم.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور زندگی امروزه بشر را وابسته به فناوری اطلاعا دانست و‌خاطرنشان کرد: شتاب این وابستگی در سال های آینده به دلیل سه ضلعی داده های بزرگ، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بیشتر می شود تا تحولات بزرگی در دنیا رخ دهد.

وزیر ارتباطات و‌فناوری اطلاعات با اشاره به آمار دو‌ سه سال اخیر جشنواره وب گفت: ما شاهدیم که هرساله نرخ ثابت ۱۰ درصدی در بخش وب سایت ها وجود دارد درحالی که سرویس های موبایل رشد دو برابری دارد.
 
وی با بیان اینکه علیرغم رشد شاخص ها اما توسعه لازم متناسب با برنامه های خود در بخش فناوری اطلاعات انجام نشده است، افزود: البته در برخی از بخش ها خوب رشد کرده این و‌در برخی دیگر‌خیر اما  مطابق نتایج اولیه کالبدشکافی که صورت گرفته  در برخی از حوزه ها چون سلامت که اقتصاد بزرگی دارد و‌ در بهبود زندگی مردم اثرگذار است، نتوانستیم رشد کنیم هرچند در حوزه های گردشگری و‌حمل و نقل رشد خوبی داشتیم.
 
آذری جهرمی با اعلام اینکه در دنیا کیفیت شبکه زیرساخت بر پایه خدمات آن تامین می شود، اظهار کرد: البته بخشی از  کیفیت به دلیل جبر فناوری از میان می رود مثل صنعت بازی های رایانه ای  که به دلیل دوری مسیر میزان تاخیر در ارسال و دریافت اطلاعات ۴۰ تا ۶۰ میلی ثانیه می شود که در این صورت برای بهبود کیفیت باید محتوا را به مشترک نزدیک کرد هرچند که با تکنولوژی های نسل سوم، چهارم و‌پنجم این زمان تاخیر کاهش پیدا کرده است.
 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در کشور بعد از ایجاد هفت IXP نیاز به CDNها و کلودها داریم، تصریح کرد: اگر هم اکنون ترافیک IXPها را در کشور مقایسه کنیم متوجه می شویم که مثلا ترافیک در تهران ۲۰ برابر مشهد است چراکه کلود و CDN در مشهد کمتر داریم چون اقتصادی نیست که باید فعالان این حوزه را تشویق به فعالیت در این حوزه ها کنیم.
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT در کشور همچنین با تاکید بر اهمیت حفظ اطلاعات کاربران در ارایه کنندگان خدمات خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد حفظ حقوق‌کاربران است که باید در قالب شرایط ضمن عقد، حقوق‌مشترک  تحت عنوان قوانین حقوقی مستند شود و در زمان ارایه سرویس به مشترک ارایه شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان دو‌توصیه به فعالان عرصه فناوری اطلاعات و‌کسب و کارهای نوپا کرد: تمام کسب و کارهای نوپا نخست نیاز به استخدام و بکارگیری مشاوره و کارشناس شبکه دارند چراکه کارشناس شبکه باعث می شود از کیفیت شبکه برای ارایه سرویس مطلع شوید و دوم‌الزام در وجود مشاور حقوقی است.

 

نظر شما