وزارت جهاد کشاورزی گزارش داد؛

امضای ۷ تفاهم نامه و قرارداد انتقال فناوری تولید بذر و بهینه‌سازی ادوات کشاورزی با بخش خصوصی/۲۴۰ دانش فنی کشاورزی تاکنون واگذار شده است

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۱۳:۴۸:۴۸
کد خبر: ۶۷۸۳۷۸
امضای ۷ تفاهم نامه و قرارداد انتقال فناوری تولید بذر و بهینه‌سازی ادوات کشاورزی با بخش خصوصی/۲۴۰ دانش فنی کشاورزی تاکنون واگذار شده است
موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، 7 تفاهم نامه و قرار داد انتقال فناوری و دانش فنی با بخش خصوصی امضا کردند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، این تفاهم نامه و قرار دادهای واگذاری در زمینه اصلاح و بهینه سازی ادوات کشاورزی با اجرای پروژه های مشترک، واگذاری امتیاز تکثیر و تولید رقم جدید نخود سعید، بذر لوبیا چیتی رقم صالح، بذر خربزه رقم درگزی ۹۳، بذر خربزه رقم خاتونی ۹۳ و مشارکت در تولید بذر سویا رقم ویلیامز می باشد.

تفاهم نامه و قرار دادهای انتقال فناوری و دانش فنی مذکور با اهدافی همچون کاهش وابستگی و واردات ادوات کشاورزی از طریق بومی سازی تکنولوژی ساخت، کاهش هزینه های تولید محصول، حفظ و جلوگیری از تخریب منابع تولید خاک از طریق اجرای کشاورزی حفاظتی، افزایش عملکرد تولید، افزایش درآمد زارعان و صرفه جویی های ارزی منعقد شده است.

در مراسم امضای این تفاهم نامه و قرار دادهای انتقال فناوری و دانش فنی، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که قرار است سالانه ۴۰ دستاورد تحقیقاتی در حوزه بذر به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: تاکنون ۲۴۰ دستاورد و دانش فنی کشاورزی را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم.

دکتر اسکندر زند افزود: از ۲۴۰ دانش فنی واگذار شده، ۸۶ مورد آن در چند سال اخیر صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۶۰ دانش فنی آماده واگذاری به بخش خصوصی می باشد.

زند در عین حال تصریح کرد: ۲۰۰ تا ۳۰۰ دانش فنی در حوزه بذر داریم که به مرور به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که مشارکت و همکاری با شرکت های صنعتی نیز در حوزه ادوات و تجهیزات ماشین آلات کشاورزی گسترش یابد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اذعان داشت: تاکنون اکثر بذر پنبه و ذرت به بخش خصوصی واگذار شده؛ در حوزه غلات و حبوبات وارد شده ایم و در زمینه دانه های روغنی نیز کار را شروع کرده ایم.

در این مراسم، دکتر وفا بخش قائم مقام معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز مشارکت با بخش خصوصی در زمینه تولید بذر را از سیاست های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: بذر یک تکنولوژی است و از ابتدا تا انتهای آن باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود.

وی با اشاره به پروژه مشترک ایران و موسسه تحقیقاتی بین المللی ایکاردا اظهار داشت: ما در زمینه نخود از دو سال پیش پروژه مشترکی را با این موسسه در چهار استان شروع کرده ایم و نیاز است شرکت های خصوصی وارد این عرصه شوند و هسته های بذری را در کنار تحقیقات تولید کنند و طبقات مختلف بذر در سطح تجاری قرار گیرد.

وفا بخش افزود: در سال نخست این پروژه مشترک با استفاده از تکنولوژی و ژرم پلاسم هایی که به مزارع منتقل شد، نزدیک به ۵۸۰ کیلوگرم در هکتار در تولید گندم افزایش عملکرد داشته ایم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز