وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم تجلیل از ۱۰۰ شرکت برتر ایران:

باید به سمت تشکیل شرکت‌های بزرگ صادراتی حرکت کنیم

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۱۴:۲۷:۱۹
کد خبر: ۶۷۸۹۴۷
باید به سمت تشکیل شرکت‌های بزرگ صادراتی حرکت کنیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بالا بودن قیمت تمام شده کالاها و خدمات ایرانی یکی از مشکلات در بازارهای داخلی و خارجی است که باید به سمت بهره وری حرکت کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از شاتا، «محمد شریعتمداری»، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مراسم تجلیل از یکصد شرکت برتر ایران گفت: این آیین با ابتکارات و نوآوری‌ها و الگوبرداری از روش‌های نوین در جهان به یک برنامه مدون و منظمی برای رتبه بندی شرکت‌های برتر ایرانی برسد.

وی با اشاره به سخنان رییس هیات عامل ایدرو مبنی بر اینکه کشور در حال برداشتن گام‌های موثر روبه جلو است و چرا بذر یاس و ناامیدی در جامعه می‌کاریم، تصریح کرد: ارز موضوع این روزهای کشور است. بیش از یکصد میلیارد دلار درامد ارزی داریم و در حداکثر ممکن میزان نیازهای ارزی کشور از 75 میلیارد دلار افزون نیست که مقدار قابل توجهی مازاد ارزی در کشور داریم که کنترل بازار ارز با سیاست‌های معقول به راحتی ممکن است.

شریعتمداری با بیان اینکه رشد منفی ده درصدی صنعتی کشور متوقف و مثبت شده است، گفت: در سال‌های اخیر حدود 5 تا 6.5 درصد رشد صنعتی داشتیم و قطار توسعه کشور در حوزه صنعت بر مسیر خود قرار گرفته است و باید سرعتش به سمت مقصد بیشتر شود که به دست اندیشمندان ایرانی به راحتی قابل انجام خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه بیش از 16 هزار تقاضای تأسیس واحدهای صنعتی در کشور وجود دارد، افزود: این تقاضاها در ده ماهه امسال بوده که 99.6 آن‌ها توسط بخش خصوصی داده شده است.

شریعتمداری با اشاره به تصویب 9.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت در فضای پسابرجام، گفت: حدود 2 میلیارد دلار آن در حوزه صنعت بوده است و در این مدت 224 واحد جواز تأسیس با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی گرفتند که 40 درصد آن در مراحل مختلف اجرا قرار دارد و 50 واحد آن به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه در دولتهای یازدهم و دوازدهم بیش از 30 هزار میلیارد تومان( سه برابر گذشته) برای توسعه عمرانی کشور آورده شده است، گفت: در بودجه 97علاوه بر 40 هزار میلیارد تومان منابع برای فعالیتهای عمرانی برای توسعه فعالیتهای عمرانی با روش مشارکت بخش عمومی – خصوصی منابع قابل ملاحظه ای با مشارکت صندوق توسعه ملی، دولت و بخش خصوصی نیز پیش بینی شده که مجموعه فعالیت‌های عمرانی و سازندگی کشور را حدود 360 درصد رشد می‌دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بهره‌برداری از 4 هزار و 700 واحد جدید صنعتی در ده ماهه امسال گفت: تکمیل 6 هزار واحد نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد از سوی ستاد فرماندهی اقتصا مقاومتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت تکلیف شده بود که 103 درصد نسبت به برنامه جلوتر هستیم.

شریعتمداری با اشاره به فرآیند انتخاب واحدهای برتر در این جشنواره، گفت: بر اساس صورت‌های مالی، میزان فروش و درآمد مجموعه 100 واحد برتر معرفی شده است اما به سایر نقاط قوت و ضعف واحدها نیز پرداخته شد که یکی از آن‌ها حضور و فعالیت این واحدها در موضوع صادرات بود که سهم ارزش گذاری برای حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی باید بیشتر شود و توجه به توسعه بازارها و تنوع صادراتی نیز با اهمیت بیشتری دنبال شود.

وی با اعلام اینکه صادرات صنعتی کشور 17 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: این شاخص قابلیت افزایش تا 25 درصد را دارد که باید به افزایش سهم صادرات صنعتی کشور، افزایش صادرات غیرنفتی، تنوع بازارهای صادراتی توجه جدی اری کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع افزایش بهره وری در صنعت پرداخت و گفت: بالا بودن قیمت تمام شده کالاها و خدمات ایرانی یکی از مشکلات در بازارهای داخلی و خارجی است که باید به سمت بهره وری حرکت کنیم. البته در کشور با محدودیت آب و ارزان بودن انرژی مواجه هستیم.

شریعتمداری با اشاره به افزایش مقیاس واحدهای صنعتی گفت: باید به سمت ادغام شرکت‌ها و تشکیل شرکت‌های بزرگ، تقویت تشکل‌های صادراتی فراگیر و حمایت از تشکیل شرکت‌های بزرگ صادراتی در کشور حرکت کنیم .

وی بر مشارکت بنگاه‌ها در زنجیره ارزش افزوده جهانی تأکید کرد و گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از صادراتمان با تکیه بر مواد اولیه خدادادی است و یکی از مهمترین تولیدکنندگان مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای جهان هستیم که 65 درصد از صادرات غیرنفتی کشور مواد اولیه و واسطه ای است که باید به سمت ایجاد ارزش افزوده حرکت کنیم و خود را از طبقات پایین زنجیره ارزش جهانی به طبقات بالا نزدیک‌تر کنیم که حرکت به سمت جهانی شدن، فعالیت‌های مشترک در حوزه R&D و سرمایه گذاری‌های مشترک باید مورد توجه واقع شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر ضرورت توجه به رضایت مشتریان از کالاها و خدمات گفت: 9 اسفندماه (روز حمایت از مصرف کنندگان) در یک همایش از شرکت‌هایی که در جلب رضایت مشتریان نقش اساسی داشتند، تجلیل خواهیم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز