معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور:

فرودگاه یاسوج نیاز به رادار ندارد/ هواپیمای ATR نقص فنی نداشت

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۱۶:۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۷۹۵۹۷
فرودگاه یاسوج نیاز به رادار ندارد/ هواپیمای ATR نقص فنی نداشت
معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور گفت: هواپیما نقص فنی نداشته زیرا اگر مشکل فنی وجود داشت خلبان در ارتباط با مرکز کنترل اعلام نقص فنی می کرد.

«علیرضا منظری»، معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص سانحه هواپیما ی ATR تهران-یاسوج  گفت: این هواپیما با گواهینامه صلاحیت پروازی که شرکت آسمان صادر کرده پرواز را انجام  داده و در مسیر که تا اصفهان نیز پیش رفته به صورت نرمال عبور می‌کرده که ناگهانی این اتفاق پیش می‌آید.

او ضمن بیان اینکه "سن هواپیما تاثیر زیادی روی عمکرد و عملیات هواپیما ندارد زیرا هواپیما بر اساس استاندارد تولید شده است" افزود: اگر همه استانداردها رعایت شود اشکالی برای هواپیما پیش نمی‌آید و این اتفاقات ناگهانی می‌تواند برای هواپیمای یک ساله نیز رخ دهد که درصد این اتفاقات می‌تواند متفاوت باشد.

منظری ضمن اشاره به اینکه اگر تحریم‌ها وجود نداشت شرکت‌های هواپیمایی می‌توانستند هواپیمای جدیدی خریداری کنند افزود: در این صورت  فعالیت شرکت های هواپیمایی جهت انجام پروازها  راحت تر و هم از لحاظ اقتصادی نیز میتوانست وضعیت بهتری داشته باشند.

او  ضمن تاکید  بر این موضوع که در حال حاضر نمی‌توان در خصوص  علل سانحه پیش بینی کرد  افزود: ابتدا بایستی لاشه هواپیما پیدا و سپس نسبت به موقعیتی که سقوط کرده و اطلاعات مربوط به جعبه سیاه هواپیما بررسی شده و سپس تحلیلی در خصوص علت سانحه ارائه شود.

کارشناس حمل و نقل هوایی ادامه داد: کسانی که در خصوص علت سانحه صحبت می‌کنند کار مثبت و کارشناسانه‌ای انجام نمی‌دهند زیرا اظهار نظر در خصوص علل سانحه تا پیدا نشدن لاشه هواپیما کارشناسانه نخواهد بود.

منظری در خصوص اینکه در فرودگاه یاسوج امکان نصب رادار وجود ندارد افزود: نمی‌توان گفت در فرودگاهی امکان نصب رادار وجود دارد یا نه ولی در همه فرودگاه‌ها می‌توان رادار نصب کرد اما موضوع قابل توجه این است که فرودگاه‌ها بر اساس عملکردشان درجه بندی و یک سری تجهیزات برای آن فرودگاه در نظر گرفته و نصب می‌شود.

منظری خاطرنشان کرد: رادار در فرودگاه یاسوج نصب نشده و جزو طرح جامع فرودگاه نیز نبوده که رادار نصب شود.

او ادامه داد: در فرودگاه هایی رادار نصب می‌شود که تعداد پروازهای ورودی و خروجی زیادی دارند و به این دلیل که تراکم پرواز زیاد است، جهت تسهیل پروازها و کنترل راحت‌تر رادار نصب می‌کنند اما این فرودگاه به دلیل پروازهای کم نیازی به رادار نداشته است.

معاون اسبق هوانوردی ضمن تاکید بر اینکه هواپیما نقص فنی نداشته افزود: این هواپیما 24 سال پیش خریداری شده و از ابتدا در اختیار شرکت هواپیمایی آسمان بوده ولی طی چند سال گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها نمی‌توانستند برخی قطعاتش را تهیه و تجهیز کنند.

او عنوان کرد: پس از برجام این امکان فراهم شد تا قطعات مورد نیاز خریداری و روی هواپیما  نصب شود.

او تاکید کرد: این حادثه به صورت ناگهانی رخ داده و بایستی منتظر پیدا شدن لاشه هواپیما باشیم تا براساس نوار رکوردر و نوار مکالمات داخلی هواپیما  موجود در جعبه سیاه به علل حادثه پی ببریم.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور بیان کرد: اگر هواپیما در حین عملیات دچار مشکل می شد خلبان در ارتباط با مرکز کنترل اعلام نقص فنی می کرد ولی تا آن لحظه شرایط به صورت طبیعی پیش می رفت و به صورت ناگهانی ارتباطش قطع می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز