مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

جذب سرمایه خارجی در ۹ ماهه امسال افزایش ۲ برابری داشت/ ۵۸ طرح با ۲.۷۲۶ میلیارد دلار وارد مراحل اجرایی شده‌ است

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۱۱:۰۸:۳۹
کد خبر: ۶۸۴۹۶۸
جذب سرمایه خارجی در ۹ ماهه امسال افزایش ۲ برابری داشت/ ۵۸ طرح با ۲.۷۲۶ میلیارد دلار وارد مراحل اجرایی شده‌ است
در 9 ماهه امسال 58 طرح با 2.726 میلیارد دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت با سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد مراحل اجرایی شده‌ و روند جذب سرمایه خارجی در 9 ماهه امسال حدود 2 برابر مدت مشابه پارسال بوده است.

به گزارش  گروه اقتصادی خبرگزاری برنا به نقل از شاتا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص خبر منتشر شده در یکی از خبرگزاری‌ها با عنوان "سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت همچنان منفی" است توضیحاتی را به نقل از افروز بهرامی «مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی این وزارتخانه» ارایه داد:

- مبنای محاسبات مربوطه در خبر مندرج مقایسه‌ی میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در هیأت سرمایه‌گذاری خارجی در 9 ماهه سال 95 و 9 ماهه سال 96 در بخش صنعت، معدن و تجارت بوده است که بر این اساس در آن خبر عنوان شده بود که در 9 ماه اول سال 95، 52 طرح با رقم سرمایه‌گذاری حدود 5 میلیارد دلار به تصویب رسیده و در 9 ماهه سال 96 نیز 58 طرح با رقم سرمایه‌گذاری 2.7 میلیارد دلار مصوب شده است.

- بدیهی است آن میزان از مصوبات هیأت سرمایه‌گذاری خارجی که عملیاتی شده و وارد مراحل اجرایی شده است باید ملاک ارزیابی و مقایسه قرار بگیرد.

- در 9 ماهه سال 92، 29 طرح با 900 میلیون دلار، در 9 ماهه سال 93،26 طرح با 260 میلیون دلار، در 9 ماهه سال 94، 19 طرح با 167 میلیون دلار، در 9 ماهه سال گذشته 50 طرح با 1.714 میلیارد دلار و در 9 ماهه امسال 58 طرح با 2.726 میلیارد دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت با سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد مراحل اجرایی شده‌است.

- چنانچه ملاحظه می‌شود روند مصوبات اجرایی شده هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری خارجی در سال 96 نسبت به سال 95 افزایشی و مثبت بوده است.

- علاوه بر این چنانچه میزان ورودی سرمایه در 9 ماهه سال‌های 95 و 96 نیز مقایسه شود ، روند جذب سرمایه در 9 ماه سال 96 حدوداً دو برابر مدت زمان مشابه سال 95 است. پس از لحاظ ورودی سرمایه خارجی نیز روند مثبت و صعودی ارزیابی می‌شود.

- لازم به توضیح است آمار خبر مذکور صرفاً مربوط به طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی که ضمانت‌نامه هیأت سرمایه‌گذاری خارجی را دریافت کرده‌اند، است و چنانچه سایر سرمایه‌گذاری‌های خارجی که بدون اخذ ضمانت‌نامه در کشور جذب شده‌اند را لحاظ کنیم ارقام سرمایه خارجی به مراتب بیشتر خواهد شد.

- با توجه به حجم مذاکرات در دست انجام با سرمایه‌گذاران خارجی و قراردادهای در حال نهایی شدن قطعاً ارقام مذکور تا پایان سال 96 افزایش چشمگیری خواهد داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز