صادرات نفت خام ایران پس از برجام دو برابر شد

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۹:۰۱:۵۹
کد خبر: ۷۱۱۳۸۱
صادرات نفت خام ایران پس از برجام دو برابر شد
صادرات نفت خام ایران از روزانه یک میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه در سال ۹۱ به بیش از ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در سال ۹۶ رسید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا به نقل از  شانا، پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اگرچه برخی‌ها تلاش دارند این‌گونه وانمود کنند که این توافق تاریخی دستاوردی نداشته است، اما واقعیت این‌گونه نیست.

افزایش صادرات نفت یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام است که با تلاش‎های شرکت ملی نفت ایران محقق شده است. با اجرای برجام در دی‌ماه ۱۳۹۴ روندی صعودی صادرات نفت آغاز شد و میانگین صادرات نفت خام ایران در سال ۹۵ به ۲ میلیون و ۹۰ هزار بشکه و در سال ۹۶ به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسید. صادرات نفت خام ایران در سال ۹۱ به پایین‌ترین سطح یعنی یک میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.

شرکت ملی نفت ایران همچنین فرودین ماه امسال رکورد جدیدی از صادرات نفت خام را به میزان ۲ میلیون و ۶۱۷ هزار بشکه در روز ثبت کرد. پیش از این، بیشترین رقم صادرات نفت خام در اکتبر ۲۰۱۶ با رقم ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار بشکه ثبت شده بود.

کشورهای آسیایی و مشتریان سنتی نفت ایران شامل چین، هند، کره جنوبی و ژاپن بیش از ۶۰ درصد نفت ایران را در ماه آوریل امسال (فروردین – اردیبهشت ماه) خریداری کردند. چین و  هند به عنوان نخستین و دومین مشتریان نفت ایران حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریدند.

شرکت‌های اروپایی نیز دریافت‌کننده حدود ۴۰ درصد نفت ایران در ماه آوریل بودند. از توتال، شل، انی، ساراس، هلنیک پترولیوم و... می‌توان به عنوان برخی مشتریان اروپایی نفت ایران در کنار ترکیه یاد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز