نشریه آمریکایی نوشت؛

فشار بر مشتریان نفت ایران بی‌فایده است

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۱۵:۱۵:۲۳
کد خبر: ۷۱۶۶۱۰
فشار بر مشتریان نفت ایران بی‌فایده است
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در سلسله گزارش‌هایی، تلاش آمریکا را برای تحت فشار قرار دادن خریداران نفت ایران بی‌فایده عنوان کرد و گفت: اعلام سیاست آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران حمایت نمی‌شود.

به گزارش  گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از شانا، این روزنامه در روزهای گذشته چند گزارش درباره خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تاثیر آن بر کاهش صادرات نفت نوشته و یادآور شده که نفت حوزه‌ای است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به راحتی نمی‌تواند متحدان نزدیک و دورش را به تسلیم بکشاند و آنها را وادار کند تحت فشار آمریکا نفت ایران را نخرند. این بار توافق هسته‌ای به‌دست آمده و شرایط متفاوت از چند سال پیش است.

در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است: شرایط امروز ایران با دوره گذشته که هدف تحریم دولت اوباما قرار گرفت فرق دارد. بدون شک برای آمریکا تکرار سناریوی آن روزها دیگر کار چندان ساده‌ای نیست و تا حدودی چالش‌برانگیز شده است، زیرا برخلاف ادوار گذشته، این بار خریداران نفت ایران بر ضد اهداف آمریکا قد علم کرده‎اند و به‌ظاهر قصد دارند از قبول خواست آمریکا طفره بروند و مقابل آن مقاومت کنند. حتی متحدان آمریکا در اتحادیه اروپا نیز که خریداران مهم نفت ایران هستند، امیدوارند که ایران را در توافق بدون آمریکا حفظ کنند.

وال‌استریت ژورنال نوشته است: در سال ۲۰۱۲ تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا داوطلبانه خرید نفت از جمهوری اسلامی را تحریم کردند. دیگر کشورها از قبیل ژاپن، کره جنوبی و هند هم تحت فشار آمریکا به امید محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، خرید نفت از ایران را قطع کردند، حتی چین که تحریم‌های ایران را تقبیح کرده بود و قسم خورده بود با آن مقابله می‌کند خرید نفت از ایران را کم کرد چون می‌خواست ایران وارد توافق هسته‌ای شود.اما افق امروز متفاوت است و خریداران نفت ایران قویا از دولت ترامپ حمایت نمی‌کنند و با او همکاری نخواهند کرد.

نظر شما