مدیر عامل سابق صادرات گاز ایران:

ایران بیشتر از نفت دارای مزایای گازی است/ با مانورهای تبلیغاتی و تقویت بازرگانی توانستیم صادرات خود را گسترش دهیم

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۱۲:۱۴:۴۲
کد خبر: ۷۲۲۴۹۵
ایران بیشتر از نفت دارای مزایای گازی است/ با مانورهای تبلیغاتی و تقویت بازرگانی توانستیم صادرات خود را گسترش دهیم
مدیر عامل سابق صادرات گاز ایران گفت: به رغم تولید و صادرات خوب گازی، بازرگانی ضعیفی در این صنعت داریم که باعث بهره نبردن کافی از امتیاز های موجود شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، «نصرت الله سیفی»، مدیر عامل سابق صادرات گاز ایران، در مورد بهینه سازی و ارتقاء جایگاه ایران در صنعت گاز اظهار کرد:حجم ذخایر متعارف جهان حدود ۸۷ تیلیارد تی سی ام است که ایران حدود ۲۸ تی سی ام این مقدار را داراست. کشور هایی همچون ترکمنستان و قطر هم به ترتیب دارای ذخیره ۲۸ و ۲۵ تی سی ام هستند.

سیفی ادامه داد: در خاورمیانه کشور هایی همچون روسیه، قطر، ترکمنستان و غیره از جمله کشور های دارنده منابع گازی است که ایران در میان این کشور ها همانند مرکز پَرگار است که مزیت های استراتژیک بسیاری را برای کشور فراهم کرده است.

او اضافه کرد: این حجم از ذخایر و صادرات گاز موجب برتری ۷ هزار میلیارد یورویی این منبع نسبت به دیگر مواد طبیعی و اقلام تولیدی صادراتی کشور شده است.

مدیر عامل سابق صادرات‌گاز ایران‌ افزود: ما توانستیم در سال ۲۰۱۶ مقدار گازی به ارزش ۳ هزار و ۱۸ میلیارد یورو تولید کنیم که ایران پس از روسیه و آمریکا بیشترین تولید و صادرات را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

او تشریح کرد: حجم کل تجارت جهانی ایران در سال ۲۰۱۶ صنعت گاز حدود هزار و ۲۳ تی سی ام بود که با وجود این تولید و دارایی چشم گیر در بخش بازرگانی ضعیف عمل کردیم.

سیفی ادامه داد: البته اکنون با ایجاد مانورهای تبلیغاتی و تقویت بازرگانی توانستیم صادرات خود را گسترش دهیم.

مدیر عامل سابق صادرات گاز ایران افزود: ضمن ایجاد بستر‌های تبلیغاتی و بازرگانی باید به تقویت ابزارهای فنی هم پرداخت. اخیرا صادرات به عراق را از طریق دو خط لوله بغداد و بصره افزایش داده‌ایم.

او تشریح کرد: اکنون حدود 30 هزار کیلومتر خطوط لوله داریم که می‌تواند حدود 11 میلیون تی سی ام گاز را جا به جا کند.

سیفی تصریح کرد: خوشبختانه در صنعت گاز از کشورهای پیشرفته محسوب می‌شویم و قصد داریم در آینده‌ای نزدیک خطوط لوله خود را به 40 کیلومتر افزایش دهیم که از این طریق ترانزیت و جابه‌جایی بیشتری در این صنعت داشته باشیم.

مدیر عامل سابق صادرات گاز ایران با اشاره به وضعیت ایران در مقایسه با کشورهای دارنده صنعت و دارای گاز بیان کرد: کشور ما دارای 15 همسایه است و کمتر کشوری دارای این میزان همسایه و ملیت‌های متفاوتی در جانب خود است. تنها قاره‌ها از این مزیت برخوردار هستند بنابراین ایران را می‌توان از کشورهای استثنا دانست.

او مطرح کرد: علاوه بر اینکه ایران دارای منطقه استراتژیک و وجود همسایگان بسیاری است، بیشترین نیازمندان گاز هم در جوار کشور ما قرار دارد.

سیفی توضیح داد: شبکه داخلی خطوط لوله گازی کشور به 310 هزار کیلومتر شهری می‌رسد که 95 درصد از مساحت و بنای کشور را تشکیل می‌دهد.

مدیر عامل سابق صادرات گاز ایران ابراز کرد: ایران بیشتر از نفت دارای مزایای گازی است به طوری که حدود 6.5 الی 7 میلیون بشکه معادل نفت تولید گاز داریم.

او مطرح کرد: منازل مسکونی هم حجم زیادی از گازهای تولیدی را مصرف می‌کنند. اکنون در کشور حدود 120 گیگا بایت تولید برق داریم که 55 درصد آن از منابع گازی تأمین می‌شود.

سیفی ادامه داد: مطابق برنامه‌ریزی‌ها کشور تا سال 1400 تولید خود را به 5 هزار و 400 پی سی ام یعنی 30 درصد تولید دنیا برسیم.

بیان کرد: اکنون حدود نیم درصد از ذخایر موجود را تولید می‌کنیم در حالی که باید حداقل این تولید را به بیش از دو درصد افزایش دهیم چرا که در آینده امکان استفاده و تقاضای این صنعت نا معلوم است.

مدیر عامل سابق صادرات گاز ایران تشریح کرد: در آینده انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از تهدیدهای جدی برای صنعت گاز و به دنبال کاهش متقاضیان گازی محسوب می‌شود. پیش بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک حدود 50 درصد از مصرف‌های انرژی جهان از گاز و منابع تجدیدپذیر تأمین شود.

اودر بخش دیگری از سخنان خود در مورد تولید بهینه منابع بیان کرد: با برنامه‌ریزی برای افزایش تولید ده هزار و 500 میلی‌متر مکعب باید به برنامه ریزی برای افزایش صادرات بخش عمده‌ای از این تولیدی‌ها پرداخت.

سیفی تشریح کرد: اکنون با کشورهایی نظیر هند، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان، پاکستان، کشورهای جنوبی خلیج فارس و غیره ارتباط تجاری داریم و بخش عمده‌ای از صادرات گاز به این کشورها است.

مدیر عامل سابق صادرات گاز ایران مطرح کرد: البته اکنون به علت ضعف در بازرگانی و تبلیغات صادرات با کشور پاکستان و ارمنستان کاهش یافته است.

او با بیان اینکه باید برای ارتقای تولید علمی خود تلاش کنیم گفت: در زمینه تولید علمی و پایه‌ای اقدامات بسیاری همچون افزایش تحقیقات علمی و توسعه مراکز پژوهشی افزایش ظرفیت دانشگاه‌های صنعتی و گازی و غیره انجام شده است اما باز هم برای بدست آوردن نتیجه مطلوب باید تلاش کنیم و نباید به این اقدامات بسنده کرد.

سیفی ابراز کرد: در صنعت گاز بخش مهندسی و ابزار سطح‌الارضی بسیار ضعیف هستیم البته اکنون تیم‌های مشاوره‌ای برای ارتقای دانش و تولید ابزارهای فنی داخلی تربیت کرده‌ایم.

مدیر عامل سابق صادرات گاز ایران بیان کرد: یکی از دستاوردهای قابل تحسین در طول 17 سال گذشته دستیابی به صفر تا صد تولید CNG است به طوری که اکنون حدود 2 هزار و 800 ایستگاه سوخت‌گیری داریم.

سیفی تصریح کرد: در ذخایر موجود گازی کشور حدود 4BCM دارایی پیش بینی شده است که حدود 2BCM از ذخایر را کشف کردیم. برای یافتن منابع زیر زمینی و استفاده هر چه بیشتر از آن‌ها باید اقدامات موثر و برنامه‌ریزی شده‌ای صورت گیرد.

مدیر عامل سابق صادرات گاز ایران گفت: متأسفانه در صنایع و منازل مسکونی از جمله پر مصرف‌ترین کشورهای دنیا به حساب می‌آید. در کشورهای مشابه اقتصاد خودمان حدود 4 برابر و در مقایسه با کشورهای پیشرفته‌ای هم چون انگلستان 13 برابر هدر رفت و مصرف بی‌رویه داریم.

سیفی گفت: با فرهنگ‌سازی در استفاده و تولید بهینه و جلوگیری از هدر رفت منابع می‌توانیم به منابع درآمدی سرشاری در بخش‌های مستقیم و غیر مستقیم دست پیدا کنیم و به عبارتی دیگر منابع گازی کشور به تنهایی بتواند یکی از ارکان اصلی صنعت واقع شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز