مرکز آمار اعلام کرد:

رشد ۸ درصدی صادرات کالا از گمرک در سال گذشته

۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۱۲:۰۸:۰۷
کد خبر: ۷۲۳۲۶۸
رشد ۸ درصدی صادرات کالا از گمرک در سال گذشته
مرکز آمار اعلام کرد: صادرات کالا از مبادی گمرکی در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل از آن، هشت درصد و واردات در همین بازه زمانی ۳۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ تجارت خارجی دربرگیرنده صادرات و واردات کالاست؛ صادرات غیرنفتی بر پایه کارنامه عملکرد تجارت خارجی، در سال‌ گذشته نسبت به سال ۱۳۹۵، با ۶.۵۶ درصد افزایش ۴۶ میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار بود و این در حالی است که در سال ۱۳۹۵، ۴۴ میلیارد و ۴۲ میلیون دلار کالا صادر شده بود.

بر اساس اعلام مرکز آمار، بیشترین درصد تغییرات تجارت خارجی در سال ۱۳۹۶ در حوزه صنعت بود. ارزش دلاری صادرات محصولات در بخش صنعت در فصل زمستان ۱۳۹۶ نسبت به فصل مشابه قبل از آن ۳۸.۴۴ درصد رشد داشت و همچنین نسبت به فصل پاییز ۱۳۹۶ ۴۱.۹۳ درصد افزایش یافت.

ارزش دلاری واردات محصولات در بخش صنعت در زمستان پارسال نسبت به زمستان ۱۳۹۵ نیز ۲۲.۵۲ درصد رشد داشت و همچنین تغییرات آن در مقایسه با فصل پاییز نیز مثبت ۸.۸۳ درصد بود.

بررسی جدول مرکز آمار نشان می دهد که بخش استخراج معدن پس از صنعت بیشترین تغییرات در حوزه تجارت خارجی در سال ۱۳۹۶ را داشت.

ارزش دلاری صادرات محصولات در این بخش در زمستان ۱۳۹۶ نسبت به فصل مشابه قبل از آن ۳۷.۳۹ درصد افزایش یافت و در مقایسه با پاییز همان سال نیز ۱.۵۷ درصد رشد داشت.

ارزش دلاری واردات محصولات در حوزه استخراج معدن در زمستان پارسال نسبت به زمستان ۱۳۹۵ نیز از رشد ۸۷.۳۸ درصدی برخوردار بود و نسبت به پاییز ۱۳۹۶ نیز ۲۹.۱ درصد افزایش یافت.

کشاورزی و جنگلداری نیز در زمینه تجارت خارجی در زمستان پارسال تغییراتی را تجربه کرد و ارزش دلاری محصولات آن در این فصل نسبت به زمستان ۹۵ هم ۲۳.۲۵ درصد رشد داشت و نسبت به فصل پیش از آن نیز ۵.۴۸ درصد افزایش یافت.

ارزش دلاری واردات در این بخش در زمستان ۹۶ در مقایسه با فصل مشابه سال ۱۳۹۵، ۱۶.۵۱ درصد افزایش یافت و نسبت به پاییز همان سال ۱۴.۲۴ درصد زیاد شد.

بر اساس این گزارش، عملکرد تجارت خارجی ایران در ۲ ماهه نخست امسال از تراز تجاری مثبت کشور حکایت دارد.

با وجود اجرای نظام جدید ارزی و تخصیص آن به واردات زیرنظر دولت، مجموع صادرات و واردات غیرنفتی ایران در فروردین و اردیبهشت به بیش از ۱۴ میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد افزایش یافت.

نظر شما