وحید عبدوسی، دکترای تخصصی علوم باغبانی:

با حذف دلالان می‌توان اشتغال مهندسان کشاورزی را افزایش داد

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۱۰:۱۸:۳۳
کد خبر: ۷۲۷۶۱۱
با حذف دلالان می‌توان اشتغال مهندسان کشاورزی را افزایش داد
انتخابات نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در پیش است و نخبگان این رشته تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی مناسب گامی در جهت رفع مشکلات فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بردارند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «تشکیل ائتلاف اشتغال و توسعه پایدار به منظور رفع مشکلات عدیده فارغ التحصیلان کشاورزی و صنایع غذایی در انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی» یکی از اهدافی است که کاندیداها آن را دنبال می‌کنند اما به راستی چه مشکلی در این بخش وجود دارد که اهمیت این انتخابات را بیش از دوره‌های گذشته کرده است؟ وحید عبدوسی، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران یکی از کاندیداهایی است که در انتخابات نظام مهندسی شرکت کرده، برای بررسی وضعیت مهندسان کشاورزی با او تماس گرفتیم تا درباره شرایط موجود بپرسیم.

* آنچه درباره انتخابات نظام مهندسی مطرح شده، ائتلاف‌هایی است که شکل گرفته و کاندیداها به دنبال جذب آرا هستند. ائتلاف اشتغال و توسعه پایدار به دنبال چه اهدافی است؟

پس از سال‌ها تجربه دانشگاهی و مشاوره و اجراء طرح های کشاورزی و صنایع غذایی و آشنا شدن با مشکلات عدیده فارغ التحصیلان، کشاورزان و تولیدکنندگان این ائتلاف در جهت به حداقل رسانیدن مشکلات و رفع موانع موجود در جهت اشتغال‌زایی و بکارگیری دانشجویان و فارغ التحصیلان توانمند و متعهد شکل گرفته است. اهداف کلانی که این ائتلاف در جهت خدمت رسانی از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران مد نظر دارد عبارتند از: 1- تشکیل تشکل ها و تعاونی های مختلف کشاورزی و صنایع غذایی در جهت  اشتغالزایی فارغ التحصیلان از یک طرف و از سوی دیگر کم کردن فاصله تولیدکننده تا مصرف کننده در جهت کوتاه نمودن دست سودجویان و دلالان  و افزایش بهره وری تولید محصولات کشاورزی ٢- هدفمند سازی دوره های آموزشی پس از فارغ التحصیلی دانشجویان کشاورزی ورصنایع غذایی در جهت افزایش مهارت افزایی و توانمند سازی افراد و تضمین اشتغال افراد برتر شرکت کننده در این دوره ها.

* شما برای رفع مشکلات فارغ التحصیلان کشاورزی می جنگید اما نگفتید چه برنامه ای برای آن دارید. همه ما می دانیم درصد زیادی از فارغ التحصیلان این رشته با مشکل عدم اشتغال روبه رو هستند، چه راهی می توان برای حل این مشکل پیدا کرد؟

برای بحث اشتغال در بخش کشاورزی برنامه های متعدد و جامعی  را ائتلاف مد نظر دارد. متاسفانه بدلیل عدم روشن شدن مباحث اقتصاد کشاورزی برای فارغ التحصیلان این رشته، بسیاری از آنان تنها چشم به استخدام های دولتی دوخته اند ولیکن از آنجایی که صنعت کشاورزی و صنایع غذایی صنعتی مادر محسوب می شود، اگر جنبه های اقتصادی و مالی آن برای فارغ التحصیلان روشن شود، خوداشتغال‌زایی در این بخش مفهوم عینی پیدا می کند. تاکنون حمایت کافی در بخش های خصوصی و تعاونی های کشاورزی، بازاررسانی و صنایع غذایی صورت نپذیرفته است، لذا به نظر می رسد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی می تواند بانی و پیشرو در این زمینه شود و با هدایت فارغ التحصیلان در بخش های مختلف به صورت تشکل های تولیدی کشاورزی، بازاررسانی و صنعت صنایع غذایی فرصت های شغلی متعددی را ایجاد کرده و نقش حمایتی از این تشکل ها را ایفا کند.

از طرف دیگر بکار گیری فارغ التحصیلان کشاورزی به عنوان مسوول فنی در بخش های مختلف پس از طی و گذراندن دوره های مهارت افزایی می تواند رغبت تولدکنندگان و کشاورزان را در بکارگیری چنین افراد بیش از پیش تقویت سازد.

* در حال حاضر آماری از بیکاری فارغ التحصیلان رشته کشاورزی دارید؟

بر اساس آخرین آمار منتشر شده بیش از سه میلیون و ۳۶۶ هزار بیکار در کشور وجود دارد که امروز به طور حتم رقم آن بیشتر است. روند بیکاری با شرایطی که جمعیت فعال ما با اقتصاد کشور دارد، به گونه‌ای است که در سال ۱۴۰۰ تعداد بیکاران به پنج میلیون نفر و در سال ۱۴۰۶ به شش میلیون و ۳۵۰ هزار نفر با در نظر گرفتن روند فعلی بازار کار خواهد رسید. وضعیت بیکاری در فارغ التحصیلان بخش کشاورزی که جزئی از این آمار ذکر شده است به حدی بالاست که پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته های کشاورزی و منابع طبیعی با محدودیت مواجه شده است.

* از کم کردن فاصله تولید کننده و کوتاه کردن دست دلالان گفتید، فکر می کنید دلال ها چه نقشی در عدم اشتغال فارغ التحصیلان رشته کشاورزی دارند؟

وجود دلالان در این بخش موجب شده تا بخش اعظم سود محصولات کشاورزی به دست این افراد بیوفتد. با حمایت از فارغ التحصیلان کشاورزی و صنایع غذایی در این بخش می توان از طرفی سود خالص بدست آمده برای تولیدکنندگان و کشاورزان زحمت کش را افزایش داد و صنعت کشاورزی در مقایسه با سایر صنایع پیشی بگیرد. از طرفی وجود شبکه های توزیع و بازاررسانی هوشمند که توسط فارغ التحصیلان توانمند اداره شود می تواند در ایجاد تعادل قیمت محصول در بازار با توجه به عرضه و تقاضا در بازار نقش بسیار مهم و اساسی را در این زمینه داشته باشد. با حذف دلالان در این بخش از طرفی تمایل و رغبت برای تولید بالا رفته و از طرف دیگر شاهد تعادل قیمت عادلانه در بازار مصرف خواهیم بود. این بخش می تواند سهم بسزایی از فارغ التحصیلان کشاورزی را به خود اختصاص دهد.

* هدفمندسازی دوره های آموزشی به چه معنی ست؟ بسیاری از صنعت گران معتقدند دانشجویان در دانشگاه ها، سواد عملی یاد نمی گیرند، آیا تصمیم دارید سواد عملی را به دانشجویان تزریق کنید؟

اگر به دوره های آموزش در دانشگاهها نگاه کنیم اغلب دروس با توجه به سرفصل تدوین شده برای آنها به صورت تئوری در دانشگاههای کشور در حوزه کشاورزی تدریس می شوند و دوره های عملی و یا به عبارت دیگر کار در عرصه کشاورزی بسیار محدود است. در نتیجه اکثر فارغ التحصیلان از نظر علمی افرادی توانمند هستند ولی از نظر عملی و تجربی دارای توانایی کافی نیستند.

نقش سازمان نظام مهندسی در برگزاری دوره های مهارت افزایی در اینجا کاملا مشهود است. دوره های آموزشی که باید این سازمان برگزار کند حتی الامکان باید به صورت ١٠٠٪ عملی و در عرصه بوده و منجر به افزایش توانمندی مهارتی و عملی فارغ التحصیل شود به طوریکه فردی که در این دوره های آموزشی شرکت می کند با جنبه های عملی کشاورزی آشنا شده و صنعت کشاورزی، کشاورزان و تولیدکنندگان با حداکثر رغبت و علاقه نسبت به بکارگیری چنین افرادی در بخش تولید اقدام کنند.

هدفمند سازی دوره های آموزشی یعنی افزایش توانمندی عملی و مهارت افزایی به منظور استخدام و بکار گیری افراد برتر دوره های آموزشی در بخش تولید از یک طرف و از طرفی ایجاد انگیزه در افراد به منظور وارد شدن در بحث تولید، بازاررسانی و صنعت کشاورزی و صنایع غذایی.

* در حال حاضر کشور با کمبود آب روبه روست، برنامه ای برای حمایت دولت و مشورت دادن به تیم رییس جمهور برای حل این مشکل دارید؟

برنامه ائتلاف در این زمینه بسیار جامع و کامل و اصولی است. ایجاد دوره های آموزشی برای تولیدکنندگان و کشاورزان در عرصه به منظور آشنایی با شیوه های نوین آبیاری و همچنین جمع آوری آب باران برای کشت های دیم، تغییر شیوه کشت و نوع محصول با توجه به میزان آب موجود در منطقه و همچنین آشنایی با شیوه های جدید و نوین مدیریت خاک و آب به منظور بهره وری بیشتر از منابع آبی از اهم برنامه های این ائتلاف در حوزه است.

منبع: اکوناپرس

نظر شما