به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛

سیگاری که گران دود می‌شود

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۱۰:۴۸:۳۹
کد خبر: ۷۳۰۵۲۷
سیگاری که گران دود می‌شود
در شرایط فعلی، بر خلاف قیمت مصوب سال 97 شاهد افزایش نرخ سیگار در خرده فروشی ها هستیم.بر این اساس گزارشی از قیمت سیگار در خرده فروشی های سطح شهر تهیه کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ همه‌ ما از مضرات سیگار برای سلامت فرد و جامعه، و هزینه‌های گزافی که برای دولت‌ و ملت‌  دارد، آگاه هستیم  ولی با این حال آمار مصرف سیگار در کشور بالاست.

تخمین‌ها نشان می‌دهد حداقل ۸ تا ۱۰ میلیون ایرانی به نوعی مصرف کننده دخانیات هستند و سالانه افزون بر ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید می‌شود.

مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در ابتدای هر سال با توجه به هماهنگی به عمل آمده با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به تنظیم و ابلاغ فهرست قیمت محصولات دخانی به دستگاه‌های ذیربط ‌اقدام می‌کند که این فهرست برای سال جاری به سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارسال شده است و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز طی نامه‌ای فهرست یاد شده را به کلیه دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌های سراسر کشور ابلاغ کرده است.

در همین رابطه قیمت مربوط به خرده‌فروشی محصولات دخانی در سال جاری نیز بررسی و فهرست شد تا به همه دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شود.

طبق بند (م) تبصره 6 بودجه سال 97 ؛ از ابتدای سال 1397 به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی هفتاد و پنج (75) ریال، تولید مشترک صد و پنجاه (150) ریال، تولید داخل با نشان بین المللی دویست و پنجاه (250) ریال و وارداتی ششصد (600) ریال به عنوان عوارض اضافه می شود. این افزایشی بود که از ابتدای اردیبهشت امسال به اجرا درآمد.

 اما با این حال شاهد تفاوت قیمت مصوب سال 97  با قیمت موجود در خرده فروشی ها هستیم و به همین دلیل این موضوع راپیگیری کردیم تا علت این تفاوت قیمتی را جویا شویم.

در گزارشات میدانی که گزارشگر ما از خرده فروشی های مناطق مختلف شهر تهران  تهیه کرده است، به پاکت سیگار هایی برخوردیم که تاریخ تولید آنها به سال 94 بر می گردد و این سوال در ذهن مان ایجاد می شود که آیا امکان احتکار در صنف دخانیات وجود دارد؟

با احتساب اینکه در هر پاکت 20 نخ سیگار موجود است قیمت هر نخ سیگار وینیستون با قیمت مصوب باید 300تومان باشد که در گزارشاتی که از خرده فروشی ها تهیه شده هر نخ سیگار وینیستون1000 تومان فروخته می شود.

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا از یکی از دکه داران علت گران فروشی را پرسیده است که او در پاسخ علت اصلی را بالا رفتن قیمت دلار عنوان می کند.

او با این توجیه که اغلب سیگارها وارداتی است و خود او نیز گران می خرد و مجبور می شود بالاتر از قیمت مصوب بفروشد.

طی چند روز متوالی سعی بر این داشتیم که با مدیرعامل شرکت دخانیات کشور گفتگو کرده و تا جوابی برای سوال ها و افزایش قیمت سیگار گفت و گو کنیم که متاسفانه مدیرعامل و روابط عمومی و عوامل شرکت پاسخی ندادند.

قیمت خرده‌فروشی سیگار بر اساس موضوع ماده ۲۲ و ۵۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۷ آمده است  و در مقابل قیمت فروش در دکه های سطح شهر را به شرح ذیل جمع آوری کردیم.

سیگار قیمت

با توجه به مشاهدات خبرنگار متوجه می شویم که  نرخ مصوب برای فروش معنا نداشته و قیمت ها نسبت به منطقه متغیر است و مسئولین مربوطه پاسخگو نیستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز