رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور:

خروج غیرقانونی دام و طیور صحت ندارد/ برخی با فرافکنی دامدار را وادار به فروش دام با شرایط خود می‌کنند/ فرستادن دام به کشورهای ارزان قیمت توجیه اقتصادی ندارد

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۱۱:۴۴:۳۸
کد خبر: ۷۳۹۳۹۷
خروج غیرقانونی دام و طیور صحت ندارد/ برخی با فرافکنی دامدار را وادار به فروش دام با شرایط خود می‌کنند/ فرستادن دام به کشورهای ارزان قیمت توجیه اقتصادی ندارد
رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور با بیان اینکه قاچاق وخروج غیرقانونی دام و طیور صحت ندارد، گفت: برخی درصدد ایجاد هیجان و موج در بازار هستند.

«منصور پوریان»، رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور، در خصوص قاچاق دام زنده به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: متاسفانه گروهی جهت گران فروشی موجود هیجان به بازار تزریق می کنند. این گروه هم مردم و هم مسئولین را گمراه کرده و آدرس غلط می دهند.

او گفت: در قانونی بحثی در مورد صادرات محصولات کشاورزی داریم؛ یعنی تولیدکننده می تواند محصولات خود را در صورتیکه بازار داخلی به آن نیاز نداشته باشد، صادر کند. اما وقتی دستورالعمل ها و ممنوعیت های مختلفی پیش می آید مقوله ای به نام خروج غیرقانونی به میان می آید اما در بخش ما چنین چیزی وجود ندارد.

پوریان عنوان کرد: در بخش دام سبک که عموما گوسفند است کشورهای کویت، قطر و عمان بازارهای هدف دام سبک ما هستند و در بخش دام سنگین عراق هدف ماست.

او با تاکید بر اینکه قاچاق و خروج غیرقانونی دام و طیور صحت ندارد، افزود: ارسال دام به کشورهایی مثل قطر، کویت و عمان که مجوز قانونی و گواهی پزشکی دارند، سخت است چه برسد به اینکه بخواهیم به صورت قاچاق دام به این کشورها بفرستیم.

او تاکید کرد: خروج غیرقانونی به ویژه در فصل تابستان به دلیل بیماری اصلا وجود ندارد.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور گفت: در بخش دام سنگین نیز امکان صادرات غیرقانونی به عراق وجود ندارد زیرا دام سنگین را نمی توان به راحتی عبور داد. گوساله های پروار را باید با ماشین جابجا کرد و سرعت عمل نیاز است. دام سنگین را باید به صورت پیاده فرستاد که این امکان هم وجود ندارد.

او با بیان اینکه این موضوعات صرفا جهت ایجاد هیجان و جوسازی مطرح می شود، افزود: هدف این گروه فشار آوردن به دامدار جهت گرفتن دام به شروطی که خودشان تعیین می کنند، است.

او ادامه داد: در بخش طیور نیز هر کشوری از نظر بهداشتی شرایط خاص خودش را دارد و در این بخش نمی توان به راحتی جابجایی انجام داد.

پوریان تشریح کرد: ایجاد هیجان و موج در بازار بحثی است که برخی، برای توجیح گرانی های اخیر مطرح می کنند و برای همین اسم "قاچاق" را می آورند زیرا نمی توانند دلیل و مستنداتی داشته باشند.

او تصریح کرد: خروج غیرقانونی وجود ندارد زیرا در شرایط فعلی و با گرمای هوا امکان تلف شدن دام وجود دارد و همچنین اجازه ورود از طرف کشور مقابل داده نمی شود.

او گفت: کسانی که امروز بحث قاچاق را مطرح کردند، گرانی های اخیر را ناشی از صادرات می‌دانستند اما صادرات متوقف شده است.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور بیان کرد: دام سبک در کشورهایی مثل ترکیه و عراق ارزان تر از کشور ماست و این توجیه اقتصادی ندارد که دام سبکی که گران است را به جایی که ارزان فروخته می شود، صادر کرد.

او افزود: در بخش تولید و صادرات این مقوله که بنده مسئولیت آن  را دارم، چیزی به عنوان قاچاقچی وجود ندارد و به دنبال راه های قانونی برای صادر کردن دام به کشورهای مورد هدفمان هستیم.

او گفت: برخی درصدد این هستند که تولیدمان دیده نشود زیرا همه فشارها و مشکلات در بخش تولید است.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور اظهار کرد: تولیدکنندگان در پرواربندی های بزرگ به 45 درصد و در دام سبک به 25 درصد رسیده اند. دامداران ما در مرز نابودی هستند و در حال حاضر  درصدد حل مشکلات آنها هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز