رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام:

باید محیط‌بانان را حمایت کنیم/ لایحه حمایت از محیط‌بانان هفته آینده در دستور کار کمیسیون قضایی قرار می‌گیرد

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۵:۳۰:۴۲
کد خبر: ۷۴۰۳۷۷
باید محیط‌بانان را حمایت کنیم/ لایحه حمایت از محیط‌بانان هفته آینده در دستور کار کمیسیون قضایی قرار می‌گیرد
رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به ارزش و جایگاه ویژه ای که حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در سیاست های کلی مقام معظم رهبری هم دارد، باید از کسانی که از این عرصه‌ها حفاظت و صیانت می‌کنند به نحو احسنت مراقبت کنیم.

«سیدمحمد مجابی»، رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام و قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا با بیان اینکه باید محیط‌بانان را حمایت کنیم، گفت: بحث حمایت از  محیط‌بانان و جنگل‌بانان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به ارزش و جایگاه ویژه‌ای که حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در سیاست‌های کلی مقام  معظم رهبری دارد، باید از کسانی که از این عرصه‌ها حفاظت و صیانت می‌کنند به نحو احسن مراقبت کنیم.

او گفت: در قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و در ماده 15، ضابطین خاص دادگستری یا محیط‌بانان را داریم و در ماده 18 همان قانون، تشکیل گارد محیط زیست ابلاغ شده و همینطور در آئین‌نامه اجرایی این قانون تفاهم شکار و صید به طور کامل پرداخته شده است.

مجابی بیان کرد: محیط‌بانان در این مواد قانونی و همین‌طور جنگل‌بانان در قانون مربوط به حفاظت از جنگل‌ها جایگاه لازم را برای ایفای نقش دارند.

او تصریح کرد: در قانون برنامه دوم همه دستگاه‌هایی که دارای نیروهای مسلح هستند باید در قالب یگان و زیر نظر نیروی انتظامی ساماندهی شده و فعالیت کنند. بر این اساس کل یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های مختلف تشکیل شد. محیط‌بانان و جنگل‌بانان و آنهایی که در یگان‌ها فعالیت دارند بنابر قوانینی که قبلا برای‌شان تصویب شده از اختیارات قانونی برای حمل سلاح و استفاده از آن برخوردار هستند.

رئیس کمیته مستقل محیط زیست ادامه داد: برای اینکه بتوانیم از همه اختیارت یا اقدامات قانونی برای حفاظت از این فعالان حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست بهره‌مند شویم، لایحه‌ای در دولت یازدهم پیشنهاد و به تصویب هیات وزیران رسید و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

مجابی عنوان کرد: اساس این لایحه به این شکل بود که برای حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان همه امکانات قانونی که از مواد 12 تا 15 قانون بکارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری است به آنها تسری می‌داد و تأمین اعتبار مالی برای این قانون را هم بر عهده سازمان برنامه و بودجه گذاشته بود که به صورت بودجه سنواتی ببینند.

او گفت: براساس این لایحه همه مشکلاتی که در رابطه با بحث حق الوکاله حقوق، در زمانی که بازداشت هستند و همه امکاناتی که برای پرداخت‌های کمکی و رفاهی و اضافه بر آن حق بیمه تسهیلی برای خودشان و خانواده‌شان در نظر گرفته می‌شد، در این لایحه آورده شده است.

مجابی افزود: اگر جرائم متخلفان منجر به آسیب‌دیدگی محیط‌بانان و جنگل‌بانان شود، دادسراها و دادگاه‌ها موظف هستند که خارج از نوبت به پرونده رسیدگی کنند.

او با بیان اینکه پرداخت دیه و بیماری‌های صعب‌العلاج باید در اعتبارات بودجه سنواتی دستگاه‌ها دیده شود، افزود: آن‌چه در  این تغییرات ایجاد شده با لایحه دولت کمی فاصله دارد. با توجه به اینکه هفته آینده دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در رابطه با این لایحه است، امیدواریم بتوانیم نکاتی را هم که فاصله بین این لایحه و مصوب کارگروه این کمیسیون است، را حل کنیم تا به عنوان یک قانون تصویب شود.

رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد:  بر اساس قوانین، محیط‌بانان، جنگل‌بانان و همه کسانی که تحت عنوان یگان فعالیت می‌کنند و دستورالعمل ابلاغی از ستاد کل نیروهای مسلح دارند، مجاز به حمل و بکارگیری سلاح هستند. آنچه که در  این لایحه به دنبال آن هستیم این است که بتوانیم میزان حمایت‌مان را از این قشر  زحمت‌کش بیشتر به عمل آوریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز