با انتشار اطلاعیه رسمی:

بورس تهران تغییرات تازه معاملاتی را تایید کرد

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۸:۴۶:۲۸
کد خبر: ۷۴۲۵۸۲
بورس تهران تغییرات تازه معاملاتی را تایید کرد
بورس تهران با صدور یک اطلاعیه رسمی، با اعلام دو اصلاح بزرگ در دستورالعمل انجام معاملات که مربوط به عرضه اولیه سهام شرکت های جدید و دامنه نوسان است فازه تازه تسهیل داد و ستدها را کلید زد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بر اساس این اطلاعیه رسمی تغییرات ابلاغ شده طبق مصوبات ۲۷ تیر و ۱۰ مرداد سال جاری هیات مدیره سازمان بورس، تبصره‌های ذیل به دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بورس اضافه شدند:

  • تبصره ۵ ماده ۱۷ مکرر یک: در عرضه اولیه سهام در صورتی که نوسان قیمت افزایشی باشد تا ۱۰ روز کاری پس از روز عرضه اولیه توقف موضوع این ماده اعمال نخواهد شد.
  • تبصره ۷ ماده ۱۹ مکرر چهار: دامنه نوسان نماد معاملاتی که به صورت تحت احتیاط امکان معامله خواهد داشت، ۴۰ درصد دامنه نوسان در حالت عادی بوده و در صورتی که به تشخیص بورس داشتن بازارگردان برای گشایش نماد تحت احتیاط الزامی باشد، شرایط و نحوه بازارگردانی توسط بورس تعیین می شود.

تاثیر اصلاح دستورالعمل ها در توقف و بازگشایی نمادها

از سویی دیگر، طوبی دهقانی مدیر ناشران نیز اعلام کرد: با اجرایی شدن اصلاحات دستورالعمل های افشا، پذیرش و نحوه انجام معاملات، زمان توقف نمادها کاهش یافته و در حال حاضر تعداد نمادهای تعلیق شده به ۷ مورد رسیده است.

وی گفت: قبل از اجرایی شدن اصلاحات دستورالعمل های افشا، پذیرش و نحوه انجام معاملات، نمادهای معاملاتی تا زمان شفاف سازی و ارایه اطلاعات از سوی شرکت ها متوقف می ماند. پس از اصلاح دستورالعمل ها و با توجه به تمهیداتی که برای کوتاه تر شدن زمان توقف نمادها اندیشیده شد، زمان توقف نمادها کاهش یافته و در حال حاضر تعداد نمادهای تعلیق شده به ۷ مورد رسیده است.

روند تغییرات

وی توقف و بازگشایی نمادها را در معاملات اوراق بهادار دارای اهمیت زیاد دانست و اظهار داشت: با توجه به تغییر برخی دستورالعمل های بازار سرمایه از جمله دستورالعمل های افشا، پذیرش و نحوه انجام معاملات در بورس تهران از دی ماه سال گذشته، نمادهای معاملاتی علاوه بر توقف به علت برگزاری مجامع و افشای اطلاعات با اهمیت، با نوسان ۲۰ درصد و ۵۰ درصد قیمت سهام نیز متوقف می شوند.

دهقانی تصریح کرد: مطابق اصلاحات انجام شده در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات، در صورتی که قیمت پایانی سهم طی ۵ روز معاملاتی متوالی بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، نماد معاملاتی متوقف و ناشر ملزم به ارائه اطلاعیه شفاف سازی درخصوص علت نوسان قیمت سهم بوده و نماد معاملاتی روز معاملاتی بعد گشایش می یابد.

شیوه بازگشایی نماد

وی خاطرنشان کرد: در این حالت حتی اگر ناشر اطلاعیه شفاف سازی منتشر نکند، بورس تهران با انتشار اطلاعیه عدم شفاف سازی ناشر در خصوص این نوسان، نماد متوقف شده را در روز معاملاتی بعد بازگشایی خواهد کرد.

مدیر ناشران بورس گفت: اگر قیمت سهام شرکتی در ۱۵ روز با نوسان قیمت ۵۰ درصد افزایش یا کاهش همراه شود، نماد معاملاتی متوقف شده و سرمایه گذاران و تحلیل گران می توانند از طریق کارگزاری ها، شرکت های مشاور سرمایه گذاری، سوالات خود را در مورد وضعیت شرکت درسایت «تدان»، مطرح کنند و ناشر در اطلاعیه شفاف سازی به این سئوالات پاسخ می دهد. در خصوص نوسان ۵۰ درصد، نماد معاملاتی ناشر حداکثر پس از دو روز کاری  با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود.

دسته بندی توقف نمادها

وی به دسته بندی توقف نمادها در قالب دوگروه اشاره کرد و توضیح داد: توقف نمادها به علت انتشار اطلاعات با اهمیت در قالب دو گروه «الف» و «ب» دسته بندی شده اند. در مورد گروه «الف» نماد معاملاتی در اولین جلسه معاملاتی بعد، بدون محدودیت در دامنه نوسان  بازگشایی خواهد شد و اگر اطلاعات مربوط به گروه «ب» باشد؛ با توجه به ساعت انتشار این گونه اطلاعات، نماد بازگشایی خواهد شد و بازگشایی حداکثر تا روز معاملاتی بعد انجام می شود.

دهقانی ادامه داد: در خصوص توقف نماد به علت برگزاری مجمع مطابق دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس تهران، توقف نماد معاملاتی یک روز کاری قبل از برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام براساس اطلاعیة دعوت به مجمع منتشره توسط ناشر در سایت کدال متوقف وحداکثر دو روز کاری پس از برگزاری مجمع عمومی عادی، بازگشایی می شود.

مدیرناشران بورس تهران به تعداد روزهای معاملاتی ناشران در فصل برگزاری مجامع اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷ تعداد روزهای معاملاتی در فصل برگزاری مجامع که برای اکثر شرکت ها تا پایان تیر ماه می باشد ۷۷ روز است که طی این مدت میانگین تعداد روزهای مجاز بودن نمادهای معاملاتی، ۶۶ روز بوده است.

آمار روزهای مجاز

همچنین متوسط بیشترین تعداد روزهای مجاز بودن نمادها طی ۴ ماه نخست سال ۹۷ به تفکیک صنعت مربوط به صنایع بانک ها و موسسات اعتباری، سرمایه گذاری، چندرشته ای صنعتی، مسکن و انبوه سازی، لیزینگ و لاستیک و پلاستیک می باشد،   بدین صورت که متوسط این روزها  برای صنعت بانک ها و موسسات اعتباری، صنعت سرمایه گذاری و چندرشته ای صنعتی ۷۳ روز، صنعت مسکن و انبوه سازی، لاستیک و پلاستیک و صنعت لیزینگ ۷۲ روز است.

تصویر اطلاعیه رسمی بورس تهران

نظر شما
پرونده ویژه