حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان و فناور صنایع الکترونیک کشور

۱۳۹۷/۰۶/۰۵ - ۱۱:۱۵:۴۴
کد خبر: ۷۴۶۱۷۳
حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان و فناور صنایع الکترونیک کشور
صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک کشور با اعطای هزار میلیارد ریال تسهیلات موفق به حمایت از 167 شرکت دانش بنیان شده است .

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از شاتا، بررسی عملکرد صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) نشان می‌دهد تسهیلات مالی اعطایی در سه سال اخیر از ۱۳۰ درصد مجموع تسهیلات قبلی طی ۱۶ سال فعالیت پیشی گرفته است. به طوریکه تنها در سال گذشته، از ۱۶۷ شرکت دانش‌بنیان و فناور صنایع الکترونیک کشور ، به میزان نزدیک به هزار میلیارد ریال حمایت صورت گرفته است.

این صندوق که به حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در بخش‌های خصوصی و تعاونی می‌پردازد. بااعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی(۵ تا ۱۵ درصد) و صدور ضمانت‌نامه به شرکت‌های فعال صنایع الکترونیک از این صنایع حمایت می کند.

تسهیلات مالی قابل ارائه به شرکت‌های دانش بنیان و فناور می‌تواند در قالب حمایت از طرح‌های تحقیقاتی، نمونه‌سازی آزمایشگاهی، نمونه‌سازی نیمه‌صنعتی و صنعتی، تجهیز، بهینه‌سازی، اخذ تاییدیه، تولید نیمه‌صنعتی و انبوه، انتقال فناوری، تامین کسری نقدینگی اجرای قرارداد و شرکت در نمایشگاه و همایش‌ها باشد.

نرخ سود تسهیلات صحا بسته به سطح فناوری و نوع فعالیت(سقف: 3 درصد کمتر از شبکه بانکی، کف: یک سوم سود شبکه بانکی) در حال حاضر 5 تا 15 درصد بوده و به صورت قابل توجهی کمتر از نرخ تسهیلات شبکه بانکی کشور می‌باشد. میانگین دوره بازپرداخت تسهیلات 3 سال است که با یک دوره استراحت، بر اساس ماهیت و شرایط طرح و نیز عواملی چون دوره بازگشت سرمایه تعیین می‌گردد.

همچنین تضامین جهت ارائه خدمات مالی و اعتباری به متقاضیان با دید حمایتی بر اساس ماهیت طرح، اعتبارسنجی توانمندی‌های متقاضی از جنبه‌های مالی، علمی و فنی، بازار، سوابق قبلی و سایر عوامل مرتبط با ریسک طرح تعیین می‌گردد.

صدور 620 میلیارد ریال ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

همچنین در بخش ضمانت‌نامه، صحا در سال گذشته موفق به صدور ۱۵۶ فقره ضمانت‌نامه به ارزش ۶20 میلیارد ریال شده است که این میزان امکان گرفتن بیش از ۴۷۰۰ میلیارد ریال قرارداد را توسط شرکت‌های صنایع الکترونیک کشور میسر کرده است که این عدد برای سه سال اخیر به مبلغ 9500 میلیارد ریال بالغ می‌شود.

ضمانت‌نامه‌های صادرشده صحا در سه سال اخیر بیش از ۵ برابر ضمانت‌نامه‌های صادرشده ۱۶ سال قبل از آن بوده است و بیش از 40 درصد متقاضیان دریافت ضمانت‌نامه در سال 1396 برای نخستین بار از این خدمت صحا بهره برده و تعیین سقف اعتباری شده اند. رشد چشمگیر تعداد ضمانت‌نامه‌های صادر شده در کنار رشد مبلغ آنها نشان‌دهنده فراگیر شدن مرجعیت صحا در امر ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز فعالان صنایع الکترونیک است.

فرآیند روبه رشد حوزه‌های محتلف صنعت الکترونیک طی سال‌های اخیر، صحا را بر آن داشته است تا کلیه منایع موجود خود را جهت تامین مالی حداکثری این صنعت به کار گیرد که در این راه علاوه بر تخصیص حداکثری سرمایه صحا، از توانمندی اهرمی برای ارتقاء ظرفیت و افزایش توان صندوق در حمایت از پروژه‌ها استفاده شده است. همچنین توانمندی‌ صحا در ارزیابی طرح‌های اقتصادی حوزه الکترونیک به لحاظ توان فنی و کارشناسی نیز باعث تخصیص تسهیلات در زمان کوتاه به متقاضیان شده است.

نظر شما