در نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها انجام شد؛

قرائت گزارش حادثه برخورد تانکر سوخت با اتوبوس در سنندج

۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۱۱:۲۰:۱۹
کد خبر: ۷۴۹۲۴۹
قرائت گزارش حادثه برخورد تانکر سوخت با اتوبوس در سنندج
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به واقع‌ بینانه بودن گزارش حادثه برخورد تانکر سوخت با اتوبوس مسافری در سنندج گفت: راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از حوادث مشابه در نظر گرفته شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، نشست ۹۷ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با حضور معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان و مسئولان سایر نهاد‌های ذی‌ربط با دستور رسیدگی به گزارش برخورد اتوبوس و تانکر سوخت در سنندخ و قرائت پیشنهادهای مشاور برای جلوگیری از سوانح مجدد در محل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست، مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به مطالبات شهرها برای احداث کنارگذر گفت: مطالعه‌ای راجع به کنارگذرها و کمربندی‌ها انجام داده‌ایم و متوجه شدیم حتی در ثروتمندترین کشورها نیز هیچگاه برای تمام مواردی که جاده به شهر می‌رسد، کنارگذر، کمربندی یا ... پیش‌بینی نمی‌کنند. بلکه در برخی موارد بسته به مطالعاتی که مشاور انجام می‌دهد، کنار گذر احداث می‌شود، در برخی موارد دیگر نیز جاده از میان شهر می‌گذرد، اما آرام سازی ترافیکی انجام شده است. به این شکل که به تدریج سرعت کم شده و دوربین‌هایی برای نظارت کار می‌گذارند.

وی ادامه داد: در ایران سازمان راهداری و پلیس باید به این نکته توجه کنند. در جاده‌های ایران سرعت در جاده‌ها هنگام ورود به شهر کاهش می‌یابد، اما دوربین‌ها کماکان روی سرعت بالا تنظیم شده‌اند. به همین علت وقتی کسی به مناطق شهری می‌رسد، سرعت خود را کاهش نمی‌دهد. حتی اگر قرار باشد در تمام شهرها کمربندی احداث شود، تا زمانی که این اتفاق رخ نداده، باید آرام‌سازی ترافیکی صورت بگیرد تا از حوادث و تلفات جلوگیری شود. 

تقی‌زاده با اشاره به یکی از پیشنهادها مبنی بر حمل سوخت با قطار گفت: بحث راه‌آهن در حال پیگیری است. حتی قبل از این سانحه بحث این بود که تا آنجا که می‌توانیم سوخت را از طریق راه‌آهن منتقل کنیم، اما اشکال اینجاست که مخازن سوخت راه‌آهن در مراغه است. حتی ما با پیمانکار وارد مذاکره شدیم تا این مخازن را به کرمانشاه منتقل کند. با اینکار می‌توان ترانزیت سوخت عراق به بندر امام را از طریق ریلی انجام داد. 

وی ادامه داد: خوشبختانه راه‌آهن کرمانشاه هم احداث شده است، اما چون قیمت بنزین در کشور پایین است، هیچ پیمانکاری تمایل ندارد که سوخت خود را از طریق راه آهن حمل کند. مگر آنکه یا قیمت سوخت اصلاح شود، یا برای حمل این قبیل کالاها از طریق راه‌آهن الزام قانونی وضع شود. 

لزوم پرهیز از محافظه‌کاری

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گزارش جامع حادثه برخورد کامیون حامل مواد سوختی با اتوبوس در سنندج گفت: در این گزارش سعی شده تمام ابعاد موضوع دیده شود. در این گزارش مواردی مطرح شده که حتی ممکن است علیه ما، پلیس یا هر سازمانی  باشد. فکر می‌کنیم که اگر بخواهیم جلوی سوانح را بگیریم، نباید محافظه‌کارانه صحبت کنیم.

تقی‌زاده گذر از محافظه‌کاری را کلید حرکت به سمت ایمنی راه‌ها دانست و گفت: یک سال و نیم پیش که در این کمیسیون شرکت کردم، گفتم که گزارش‌ها باید واقعی باشد.

 ما موظف هستیم که سوخت را ایمن جابجا کنیم. اگر سانحه ای رخ داد، اتفاقی ناهنجار است و باید به آن رسیدگی شود.

گفتنی است در این جلسه نمایندگانی از استانداری کردستان و شهرداری سنندج نیز حضور داشتند. همچنین در این جلسه گزارش نهایی حادثه برخورد تانکر سوخت با اتوبوس در سنندج قرائت شد و مشاور نیز پیشنهادات خود برای جلوگیری از حوادث اتی را ارائه کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز