مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

حضور دبیر کل آیمو در ایران/ سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیون تن از طریق بنادر صادرات و واردات انجام می‌شود

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۱۰:۴۵:۴۱
کد خبر: ۷۴۹۶۱۲
حضور دبیر کل آیمو در ایران/ سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیون تن از طریق بنادر صادرات و واردات انجام می‌شود
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به مناسبت هفتادمین سالگرد تصویب کنوانسیون دریانوردی، میزبان دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی در کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «محمد راستاد»، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، در نشست خبری که صبح امروز در محل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، گفت: امسال هفتادمین سال تصویب کنوانسیون دریانوردی بوده، به همین مناسبت ایران میزبان مراسمی است که روز شنبه برگزار می شود. به دلیل اهمیت این مناسبت شاهد حضور کی تاک لیم (دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی) هستیم. این اولین حضور دبیر کل در ایران بوده و دیدار با برخی مقامات کشور در این سفر پیش بینی شده است.

او گفت: حضور دبیر کل در ایران می تواند فرصت خوبی برای نشان دادن توانمندی های دریانوردی ما باشد. در حال حاضر با محدودیت تحریم های یک جانبه اعمال شده مواجه هستیم و این حضور اهمیت فعالیت های ایران در حوزه دریانوردی را نشان خواهد داد.

راستاد با بیان اینکه مراسمی که برگزار می کنیم بی نظیر در سطح جهان است، افزود: امیدواریم از فرصت حضور ایشان به نحو احسن در کشور استفاده کنیم.

مدیر عامل سازمان بنادر تصریح کرد: ایران یکی از کشورهای فعال در عرصه دریانوردی در جهان است و در زمینه حضور در کمیته های اصلی و فرعی آیمو، جز ۲۰ کشور فعال جهان محسوب می شویم.

راستاد تشریح کرد: همانطور که دبیرکل عنوان کرده است نمایندگان ایران با قدرت و توان قابل توجهی در آیمو حضور دارند.

او بیان کرد: ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر سواحل با ۱۱ بندر اصلی و ۶ بندر کوچک را دارا هستیم و طبق آخرین گزارش حدود ۲۲۰ میلیون تن ظرفیت این بنادر است و سالانه بالغ بر ۳۰۰ میلیون تن بار از طریق بنادر ایران وارد یا صادر می شود.

معاون وزیر راه بیان کرد: ناوگان ما از ناوگان مهم جهان محسوب می شود و با توجه به این جایگاه می‌توانیم بیشتر از گذشته و با حضور دبیر کل این ظرفیت ها را معرفی کنیم.

راستاد گفت: کماکان با اپراتور هندی در خصوص سرمایه گذاری روال عادی را دنبال می‌کنیم و قرارداد بهره برداری موقت از بندر چابهار منعقد شده است.

او با بیان اینکه هیچ مشکلی از بابت حضور هندی ها در چابهار نداریم، افزود: هفته آینده برای ادامه مذاکره عازم هندوستان هستیم و با وزیر کشتیرانی هندوستان دیدار خواهیم کرد.

 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: امسال عملکرد بنادر تجاری تحت مالکیلت به طور کلی ۶۱.۸ میلیون تن تا شهریور ماه است و طبق آماری که داریم، ۹.۲ دهم درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم.

او گفت: کاهش واردات ۱۱.۷ میلیون تن یعنی ۱۶.۶ دهم درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم.

 راستاد گفت: در صادرات  ۱.۲ دهم درصد کاهش داشته و صادرات غیر نفتی ما دوبرابر صادرات نفتی ما بوده است.

او در خصوص تخلیه و بارگیری کشتی ها گفت: تخلیه و بارگیری ۱۹.۸ میلیون تن بوده که ۱۱.۵ دهم درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم و همچنین تخلیه و بارگیری کانتینری ۲.۶ دهم درصد کاهش داشته است.

 او با تاکید بر این که طی سال‌هایی که تحریم نداشتیم نیز شاهد نوسانات در بنادر بودیم، افزود: با توجه به روند فعالیت و تردد کشتیرانی ها نمی توانیم این کاهش ها را به فقط تحریم ها نسبت دهیم، شرایط اقتصادی و مسائل مربوط به آن سبب کاهش روند بوده است.

 راستاد گفت: در دوران تحریم گذشته به دلیل انسداد مبادلات بانکی نتوانستیم حق عضویت را به آیمو پرداخت کنیم که دو سال پیش یک جا حق عضویت خود را به این سازمان پرداخت کردیم.

 او بیان کرد: حق عضویت مان  در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲۵ هزار پوند انگلیس بود که همان مبلغ را به طور سالانه پرداخت می‌کنیم و در حال حاضر هیچ بدهی به آیمو نداریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به واسطه کنوانسیون MLC، پرداخت حق و حقوق شرکت های کشتیرانی انجام می شود و با سیاست‌های اخیر ارزی نیز این برنامه قابل مدیریت است.

 راستاد افزود: اداره را به عنوان اداره کل چند وجهی و لجستیکی به ساختار سازمان اضافه کردیم و با این دید که به صورت چند وجهی فعالیت‌های آن را در کشور توسعه دهیم. برای افزایش فعالیت های ریلی نیز تعاملات خوبی با شرکت راه‌آهن برقرار کردیم.

او با بیان اینکه برای تردد خطوط کشتیرانی هیچ محدودیتی نداریم، افزود: شرکت های وابسته به بیمه جبران (شخص ثالث) به  تاریخ ۱۳ آبان موکول می شوند که اگر تحریم شویم از سایر شرکت ها بیمه را پرداخت خواهیم کرد.

 راستاد در خصوص حضور کشتی های چینی در آب های خلیج فارس گفت: در کشتی رانی سه نوع قرارداد اجاره داریم یک اجاره زمانی مدت دار که در این صورت عمده سرمایه بر عهده مالک کشتی است .۲. اجاره سفری برای یک یا دو سفر کشتی را اجاره می کنیم که عمده سرمایه به عهده مالک کشتی است ۳. اجاره کامل نوع اجاره است که هزینه های مصرف شده بر عهده مستاجر است در این شرایط مستاجر می تواند پرچم کشور مالک را داشته باشد. در خصوص چینی ها، اجاره کامل انجام شده است.

او با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی شناورهای چینی را اجاره کرده و مالکین این کشتی ها که همان چینی ها هستند و در قبال دریافت اجاره بها منافعشان تامین می شود، افزود: از نظر حقوق دریایی، شناور دریایی محسوب می شوند و مستاجر می تواند پرچم کشور مالک را داشته باشد.

در پایان در خصوص کنوانسیون خزر صحبت شد که در این باره عنوان شد هیچ گونه مشکلی در حوزه دریانوردی اتفاق نمی افتد و مانند سابق به آزادی دریانوردی خود ادامه می‌دهیم. کنوانسیون خزر یک کنوانسیون ساختاری و چارچوبی است و برای اجرای آن نیاز به ۱۹ موافقتنامه دوجانبه یا چند جانبه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز