توسط گمرک ابلاغ شد؛

راهکارهای گمرکی برای حل مشکل ترخیص کالا با شرایط جدید مابه التفاوت ارزی

۱۳۹۷/۰۶/۱۸ - ۱۴:۳۰:۵۷
کد خبر: ۷۵۱۱۶۴
راهکارهای گمرکی برای حل مشکل ترخیص کالا با شرایط جدید مابه التفاوت ارزی
گمرک ایران اعلام کرد: گمرک صرفا مجری مقررات و تصمیمات سایر سازمان ها است و هر تصمیمی در خصوص ترخیص کالا قبل از اینکه به گمرکات ابلاغ شود در سازمان دیگری سیاستگذاری و تصمیم گیری شده و صرفا جهت اجرا به گمرک ابلاغ می شود .

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا،به نقل از  روابط عمومی گمرک ایران؛ هیات وزیران در ۱۶ مرداد ماه سالجاری مصوبه ای تصویب کرد که واردکنندگانی که ارز دولتی از سیستم بانکی دریافت کرده بودند از این تاریخ به بعد می بایست جهت ترخیص کالا از گمرک ، تاییدیه سازمان حمایت مصرف کنندگان‌ و تولید کنندگان را بگیرند . البته در همان زمان از سوی هیات وزیران فهرست برخی کالاها تعیین و اعلام گردید که این کالاها از پرداخت مابه التفاوت ارز معاف هستند .

بنابراین گزارش؛ این مصوبه با انتقاد واردکنندگان و به ویژه تولید کنندگان همراه بود و شرایط ترخیص کالا را از گمرکات با مشکل مواجه کرد . همزمان با این انتقادات این مصوبه نهایتا اصلاح شد و هم فهرست کالاهای مشمول معافیت افزایش پیدا کرد و هم اینکه واردکنندگان می توانستند با ارائه تعهد به بانک کالای خود را ترخیص کنند .

این گزارش می افزاید؛ گمرک ایران قبل از ابلاغ اصلاحیه این مصوبه سعی کرد که از تمام ظرفیت های خود در چارچوب مقررات برای رفع مشکلات واردکنندگان و به ویژه واحدهای تولیدی استفاده کند که با ابلاغ مصوبه جدید مابه التفاوت ارز به زبان ساده ترخیص کالا با روش های زیر از گمرکات انجام می شود :

الف ) در حال حاضر ۳ هزار و ۴۷۹ قلم کالا مشمول معافیت از پرداخت مابه التفاوت ارز شده اند . بنابراین در زمان ترخیص این کالاها که به تفکیک کد تعرفه هر کالا به گمرکات ابلاغ و اطلاع رسانی شده است نیازی به تاییدیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و یا تعهد بانکی نیست .

ب) اگر کالایی مشمول فهرست معافیت ها نبود وارد کننده کالا می تواند به بانک مراجعه و با ارائه تعهد و اخذ کد رهگیری بانک نسبت به ترخیص ۱۰۰ درصد کالای خود از گمرکات اقدام نماید .

گمرک ایران همچنین از واحدهای تولیدی درخواست کرد تا از تسهیلات ترخیص نسیه ؛ ترخیص کالا با نگهداشتن بخشی از کالا به ازای حقوق و عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده یا ترخیص درصدی کالا ، تسهیلات جدید ورود موقت و استرداد حقوق ورودی نهایت استفاده را نمایند .

گمرک در پایان از واحد های تولیدی و اتحادیه ها درخواست کرده است در صورت بروز هر مشکل گمرکی در حوزه واردات کالا ، مشکلات خود را با مدیران گمرکات اجرایی مطرح کنند و در صورت حل نشدن دفتر واردات گمرک ایران آماده رفع این مشکلات است.

نظر شما