رییس کل بانک مرکزی:

۲۲.۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی باید به چرخه اقتصادی بازگردد

۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۱۰:۵۷:۴۸
کد خبر: ۷۵۶۴۶۱
۲۲.۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی باید به چرخه اقتصادی بازگردد
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تا روز ۲۳ شهریور سال جاری رقم صادرات غیرنفتی ۲۲.۷ میلیارد دلار بوده است، تاکید کرد که این رقم باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، «عبدالناصر همتی»، رییس کل بانک مرکزی، صبح امروز (دوشنبه) و در حاشیه نشست با نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: جلسه امروز با نمایندگان مجلس، جلسه خوبی بود و درباره سیاست های ارزی دولت و بانک مرکزی گزارشی را خدمت نمایندگان ارائه کردم.

وی ادامه داد: در این جلسه سوالات متعدد، منطقی و مهمی مطرح شد که بخشی از آنها را توانستیم پاسخ دهیم و بخشی را در جلسه آینده مورد بحث قرار خواهیم داد.

رییس شورای پول و اعتبار مهم ترین بحث های مطرح شده در دیدار با نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه را تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان، کارخانجات و تولیدکنندگان، مواد اولیه و تجهیزات و سامانه نیما و مشکلات آن عنوان کرد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: مساله مهم این است که عمده منبع تامین کننده بازار ثانویه و سامانه نیما ارز صادرات غیرنفتی است؛ تا روز ۲۳ شهریور حدود ۲۲.۷ میلیارد غیرنفتی داشته ایم که این رقم باید به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

وی تاکید کرد که صادرکنندگان یا خود باید اقدام به واردات کالا کنند یا باید ارز خود را در اختیار سامانه نیما قرار دهند.

همتی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون ارز کمتری وارد چرخه اقتصادی شده است، افزود: از اول سال حدود ۳.۸ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده که عمدتا مربوط به شرکت های پتروشیمی می شود.

رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد که انتظار این است که صادرکنندگان با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور ارز حاصل از صادرات خود را وارد کشور کنند.

 

نظر شما