مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران:

تلاش می‌کنیم ۶۰۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود/ عبور از چشمه ثریا توسعه حمل و نقل را تسریع می‌کند/ بانک: تکمیل راه آهن چابهار در حال اجرا است

۱۳۹۷/۰۷/۰۷ - ۱۶:۳۹:۴۵
کد خبر: ۷۵۸۵۵۵
تلاش می‌کنیم ۶۰۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود/ عبور از چشمه ثریا توسعه حمل و نقل را تسریع می‌کند/ بانک: تکمیل راه آهن چابهار در حال اجرا است
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: منطقه آزاد و ماکو اتصال شان به چشمه ثریا حائز اهمیت است؛ اگرچه از طریق مرز رازی به ترکیه متصل هستیم که در این شرایط باید از دریاچه وان عبور کنیم اما از طریق چشمه ثریا توسعه حمل و نقل تسریع می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «محمدزاده»، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در مراسم امضا تفاهم‌نامه مشارکت در اتصال راه آهن ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا گفت: حمل و نقل در ایران مزایایی دارد اما در بخش های مختلف به یکپارچگی توجه نمی کنیم که این سبب تحمیل هزینه برای کشور می شود.

او با بیان اینکه مناطق آزاد باید در اقتصاد کشور نقش مولد داشته باشند، افزود: در بعد اقتصاد ملی اگر موفق شویم و مسافر را به سمت ریل بیاوریم به پایداری اقتصادی رسیده و تاثیر مثبتی می‌گذاریم.

مدیرعامل شرکت راه آهن عنوان کرد: امروز باتوجه به شرایط اجتماعی تصمیمی برای افزایش نرخ حامل های انرژی وجود ندارد، بنابراین اگر حمل بار را از جاده به ریل انتقال دهیم، کمک جدی به لحاظ اقتصادی خواهد شد. همچنین در مصرف سوخت کشور بسیار صرفه جویی می شود که براین اساس می توانیم 600 میلیون دلار صرفه جویی داشته باشیم.

او گفت: اقدامات زیادی در حوزه راه آهن انجام شده ولی به توسعه بنگاه راه آهن منجر نشده است. در تغییر سیاست تعرفه ای راه آهن موفق شدیم میزان 140 میلیون دلار صرفه جویی در حوزه بار انجام دهیم.

محمدزاده تصریح کرد: با مراکز مختلف پیگیری های زیادی انجام داده ایم و اقدام عملیاتی طرح اتصال منطقه اروند به بندر ماهشهر که حدود 150 میلیارد تومان آورده داشته انجام گرفته و کارهای قانونی آن طی شده و امیدواریم به سرانجام برسد. گزارش عملیات اجرایی این طرح اعلام خواهد شد.

او افزود: منطقه آزاد و ماکو اتصال شان به چشمه ثریا حائز اهمیت است؛ اگرچه از طریق مرز رازی به ترکیه متصل هستیم که در این شرایط باید از دریاچه وان عبور کنیم اما از طریق چشمه ثریا توسعه حمل و نقل تسریع می شود.

محمدزاده با بیان اینکه مطالعات در کمترین زمان تحویل داده می شود، افزود: در متن تفاهم نامه زمان تحویل مطالعات 9 ماه ذکر شده اما سعی می کنیم در کمتر از 5 ماه آن را ارائه دهیم.

او گفت: صندوق توسعه ملی آماده کمک و همکاری است و ما توانستیم این را ثابت کنیم که راه آهن می تواند در حمل و نقل بر سرمایه گذاری ریلی ضمانت نامه صادر کند.

در ادامه «مرتضی بانک»، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گفت: افزایش ظرفیت حمل  و نقل کشور و مشارکت جدی تر مناطق آزاد و تکمیل زیرساخت های حمل و نقلی، ریلی و جاده ای در برنامه مناطق آزاد بوده و می تواند به تحرک بیشتر حوزه حمل و نقل در مناطق آزاد منجر شود.

او ادامه داد: اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی و به ویژه بخش ریلی انجام داده، بسیار ارزشمند است. همچنین تکمیل راه آهن چابهار با سرمایه گذاری مشترک خارجی و ایرانی در حال اجراست.

بانک تصریح کرد: مطالعات بر روی این طرح با حمایت و کمک شرکت راه آهن انجام می شود. همچنین رسیدگی به منطقه آزاد ارس و ماکو ادامه دارد و اعتبار و هزینه ها نیز برعهده این دو منطقه خواهد بود.

دبیر شورایعالی عالی مناطق آزاد بیان کرد: مسیر ماهشهر به خرمشهر از پروژه های مهم دیگر بوده و در حال اجراست اما رسما کلنگ زنی نشده است.

او در پایان گفت: این موضوع باتوجه به توافقی که با کشور عراق داشتیم در دست اجرا است و در این مجموعه خطوط ریلی را به نحوی پوشش می دهیم که ترانزیت ریلی برای کشور فراهم شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز