یک کارشناس اقتصادی:

بهترین زمان برای واقعی کردن قیمت بنزین همین حالا است/ باید قیمت بنزین به قیمت ارز و سوخت جهانی متصل شود

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۰۸:۲۷:۵۱
کد خبر: ۷۷۳۶۵۸
بهترین زمان برای واقعی کردن قیمت بنزین همین حالا است/ باید قیمت بنزین به قیمت ارز و سوخت جهانی متصل شود
کارشناس اقتصادی اعتقاد دارد که برخی اعتقاد دارند افزایش قیمت بنزین به افزایش انتظارات تورمی می انجامد اما باید دقت کنیم که انتظارات تورمی به دلیل افزایش قیمت ارز در بازار به اندازه کافی افزایش یافته و الان بهترین زمان است که قیمت بنزین را واقعی کنیم.

«علی سعدوندی»، کارشناس اقتصادی، در گفت و گو با خبرنگار برنا در خصوص معضلات "قاچاق سوخت" گفت: راهکار من این است که به نظام بازار برگردیم، یعنی قیمت سوخت را به بازار بسپاریم اما سیاست های حمایتی را کاملا جدی بگیریم.

او در خصوص افزایش قیمت بنزین ادامه داد: افزایش قیمت بنزین در این شرایط کار معقولی است. افزایش قیمت بنزین باعث می شود، تقاضای مبادلاتی برای خرید و فروش بنزین افزایش یابد و مقدار نقدینگی که باقی می ماند برای سایر کالاها کاهش پیدا کند. اگر قیمت بنزین افزایش یابد یک طرح ضد ابر تورمی خواهد بود. برخی اعتقاد دارند افزایش قیمت بنزین به افزایش انتظارات تورمی می انجامد اما باید دقت کنیم که انتظارات تورمی به دلیل افزایش  قیمت ارز در بازار به اندازه کافی افزایش یافته و الان بهترین زمان است که قیمت بنزین را واقعی کنیم.

سعدوندی در خصوص سیاست افزایش بنزین بیان کرد:  بهتر است نصف عواید حاصل از افزیش نه فقط بنزین بلکه حامل های انرژی به صورت یارانه نقدی یکسان بین همه تقسیم شود و نصف دیگر آن به پروژه های زیر ساختی مهم کشور که متاسفانه سال هاست، راکد مانده اختصاص یابد.

او در خصوص قاچاق سوخت گفت: راه کار دیگری برای مبارزه با قاچاق بنزین جز افزایش قیمت آن نداریم. اگر قیمت بنزین را  در حدی افزایش دهیم که بالاتر از قیمتی باشد که دولت می تواند آن را در خارج از کشور بفروشد در این صورت حتی اگر شاهد قاچاق باشیم، دولت و کشور ضرر نخواهد کرد. در شرایط فعلی وقتی قاچاق انجام می شود یعنی منابع بسیار ارزشمند بودجه ای کشور به جیب قاچاقچیان ریخته می شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: به باور بنده بعد از اینکه انتظارات تورمی ناشی از افزایش ارز را کنترل کردیم، بلافاصله باید نسبت به هدفمندی یارانه های حامل های انرژی اقدام کنیم. این را می شود به مردم  سپرد که چقدر این قیمت افزایش یابد و از طرف دیگر باید قیمت بنزین به قیمت ارز و سوخت جهانی متصل شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز