رییس HSE شرکت ملی گاز ایران خبر داد؛

بیش از ۱۹ درصد کاهش حوادث ناشی از گازگرفتگی در سال ۱۳۹۶

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۱۳:۲۸:۳۹
کد خبر: ۷۸۳۷۵۸
بیش از ۱۹ درصد کاهش حوادث ناشی از گازگرفتگی در سال ۱۳۹۶
رییس HSE شرکت ملی گاز ایران گفت: تعداد کل حواث مرتبط با گاز طبیعی در سال 96، یک هزار و 969 مورد بوده که نسبت به سال قبل از آن، 1.39 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «محمدرضا یوسفی‌پور»، رییس HSE شرکت ملی گاز ایران، در نشست مطبوعاتی گفت: تعداد کل حواث مرتبط با گاز طبیعی در سال 96، یک هزار و 969 مورد بوده که نسبت به سال قبل از آن، 1.39 درصد افزایش داشته است. از این تعداد 277 حادثه مربوط به خفگی با مونو اکسیدکربن با 19.24 درصد کاهش و 1692 حادثه مربوط به آتش‌سوزی و انفجار با 5.82 درصد افزایش نسبت به سال95 بوده است. بر اساس آمار موجود، میزان تعداد حوادث مشترکین به ازای هر خانوار در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، در حوادث ناشی از گازگرفتگی، 23.03 درصد کاهش و در حوادث ناشی از آتش‌سوزی و انفجار، 0.86 درصد افزایش نشان داده است.

وی ادامه داد: عوامل تولید مونواکسید کربن در کشور در سال ۹۶ که به مرگ خاموش منجر می‌شود، ۵۹.۵۷ درصد دودکش ها، ۹.۸۸ درصد عدم تهویه مناسب، ۴.۹۴ درصد استفاده از وسایل پخت و پز جهت گرمایش محیط و ۲۵.۶۱ درصد نواقص وسایل گاز سوز بوده است.

یوسفیان با تاکید بر اینکه از تولیدکنندگان وسایل گازسوز خواهشمندم، تولید و نگهداری وسائل گازسوز را جدی بوده و وسیله با استاندارد تولید کنند، افزود: نباید در خروجی دودکش ها مونواکسیدکربن و گاز خام وجود داشته باشد.

وی گفت: از مردم خواهشمندم در واحدهای مسکونی کوچک موضوع تهویه را جدی بگیرند و دریچه ها را مسدود نکنند.

به گفته یوسفی پور، 6.45 درصد از مناطق کل کشور بسیار پرحادثه، 38.71 درصد پرحادثه، 25.81 درصد متوسط در حادثه،  25.81 درصد کم حادثه و 3.23 درصد بدون حادثه بوده است.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران گفت: وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی باید مسئولانه نصب، تعبیه و کنترل صحیح دودکش ها را جدی گرفته و همچنین وزارت صمت از تولید، توزیع و فروش تجهیزات ناایمن و فاقد استاندارد از طرق مختلف از جمله ابلاغ به همه اصناف، اتحادیه ها و ادارات ذی مسئولیت جلوگیری کند و نظارت های میدانی را از مراکز تولید تجهیزات به عمل آورد.

وی با اشاره به اینکه مسئول نظارت بر دودکش نداریم و باید، توسط وزارت راه و شهرسازی مسئولی برای این بخش انتخاب شود، افزود: دودکش ها از سال ۹۲تا۹۶ بین ۶۰ تا ۸۰ درصد عامل مرگ خاموش بودند.

وی با بیان اینکه حدود 5 درصد از بدن را مغز تشکیل می دهد و حدود ۲۰درصد از هوای ورودی به بدن را مغز استفاده می کند، افزود: در تقسیم بندی استان ها نسبت به تعداد حوادث به میزان مصرف سالیانه گاز در سال ۹۶ سمنان بیشترین و همدان و کردستان کمترین حوادث را داشت.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران کاهش میزان آلاینده‌های هوا را یکی دیگر از کارهای مثبت انجام‌شده در این زمینه ذکر کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۴ تا پایان سال ۹۶، حدود ۲۵۰۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از سوی این شرکت منتقل و توزیع شده که از این بابت، از انتشار حدود ۱۸۰۰ میلیون تن آلاینده در هوا، جلوگیری به عمل آمده است.

یوسفی پور بیان کرد: ما نسبت به مشترکین خود بی تفاوت نیستیم و انتظار داریم صدا و سیما، آموزش و تولید انیمیشن را جدی بگیرد و مستندسازی و آموزش های رسانه ای را دنبال کند.

وی بیان کرد: از وزارت بهداشت و درمان نیز این انتظار را داریم که مشارکت کرده و نظارت ها بر دودکش ها و سیستم گازرسانی بیمارستان ها را زیاد کرده و آمبولانس ها را به دستگاه آشکارساز گازهای سمی و مونواکسید کربن تجهیز کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز