معاون امور دریایی سازمان بنادر مطرح کرد؛

ایجاد زمینه رقابت عادلانه ناوگان متردد در دریای خزر/ افزایش ایمنی ناوگان تجاری

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۱۰:۱۴:۲۷
کد خبر: ۷۸۵۹۵۵
ایجاد زمینه رقابت عادلانه ناوگان متردد در دریای خزر/ افزایش ایمنی ناوگان تجاری
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دربانوردی گفت: دریای خزر به عنوان بزرگ ترین دریای بسته در جهان، با قرارگیری در مسیر کریدور شمال و جنوب و حجم‌ وسیع تردد، از "منظر ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی" از ویژگی های قابل ملاحظه ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، چهارمین نشست تأمین ایمنی دریانوردی دریای خزر با حضور حق شناس و نمایندگان کشورهای روسیه، قزاقزستان، آذربایجان و جمعی از کارشناسان و متخصصان داخلی برگزار شد.

«هادی حق شناس»، معاون امور دریایی سازمان بنادر، در ابتدای این نشست گفت: دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه بسته در جهان توسط 5 کشور احاطه شده است. دریای خزر با قرارگیری در مسیر کریدور شمال و جنوب و حجم وسیع تردد از منظر ایمنی دریانوردی و محیط زیست دریایی از ویژگی‌های  قابل ملاحظه ای برخوردار است.

وی افزود: در حالی این اجلاس تشکیل می‌شود که کنوانسیون تعیین وضعیت حقوقی دریای خزر به عنوان قانون اساسی حاکم در این دریا توسط ۵ کشور نهایی شد و به امضای مسئولان مربوطه رسید و در حال حاضر مراحل استصوابی خود را طی می‌کند و این موضوع بستر مناسبی برای تسریع در تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی خزر و ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی و هماهنگ سازی استانداردهای فنی مورد اجرا بر روی ناوگان دریایی عملیات دریایی و همچنین نحوه بازرسی‌های فنی و ایمنی در بنادر تحت حاکمیت کشورهای حاشیه دریای خزر است.

حق شناس بیان وان  کرد: به دنبال انعقاد موافقتنامه همکاری در زمینه امنیت دریای خزر در مورخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۰ باکو، آذربایجان بین کشورهای حاشیه خزر، کشورهای همسایه در خزر اقدام به برگزاری اولین جلسه بررسی پیش نویس پروتکل همکاری در زمینه تامین ایمنی دریانوردی در تاریخ ۱۷ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ و تهیه پیش نویس اولیه پروتکل ایمنی وامنیت در دریای خزر کردند.

عضو  هیئت مدیره سازمان دریانوری بیان کرد: متعاقبا اجلاس دوم در تاریخ  15 تا 16 مارس 2017 در کشور ترکمنستان برگزار و در جلسه 28 تا 29 ماه می 2018 سال جدید سومین اجلاس در تهران برگزار و پیش نویس حاضر با 9 ماده تدوین شد. اما هنوز به دلیل تحفظ کشور آذربایجان در اجلاس سوم در تهران مورد تصویب نهایی و امضای طرفین قرار نگرفته است.

حق شناس اهم موارد سه پیش‌نویس پروتکل را به شرح زیر عنوان کرد: 1)تصویب چارچوب قوانین  بین‌المللی قابل اجرا در دریای خزر 2) ارائه اطلاعات در  خصوص مقررات ملی کشورهای حاشیه خزر در تأمین ایمنی 3)تبادل تجارب و مساعدت آموزش جهت افزایش تخصص کارکنان کنترل و نظارت 4)بهسازی مکانیسم همکاری در زمینه کنترل و بازرسی کشتی‌ها توسط کشورهای صاحب بندر 5)تدوین و پذیرش یادداشت تفاهم در مورد کنترل و بازرسی کشتی‌ها توسط کشورهای صاحب بندر.

وی در ادامه افزود: جلسه حاضر درخصوص بررسی و نهایی‌سازی متن پروتکل و همچنین تشکیل کارگروه بر اساس ماده 8 به منظور تهیه پیش‌نویس اسناد، پیش بینی شده و در پروتکل حاضر تدوین قوانین مورد استناد تشکیل شده است.

وی ادامه داد: با تدوین و تصویب تفاهم نامه درباره کنترل و بازرسی فنی و ایمنی از کشتی‌های متردد در خزر و ارتقاء سطح بازرسی‌های مذکور شاهد افزایش ایمنی ناوگان تجاری و ایجاد زمینه رقابت عادلانه ناوگان متردد در دریای خزر خواهیم بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز