مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار مطرح کرد؛

۴۰۰ قرارداد سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار منعقد شده است/ افزایش ارزش تولیدات چابهار به ۲۰ برابر/ تروریست‌ها نتوانستند سرمایه‌گذاران را از ادامه کار در چابهار منصرف کنند

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۱۳:۴۹:۱۹
کد خبر: ۷۸۶۱۰۳
۴۰۰ قرارداد سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار منعقد شده است/ افزایش ارزش تولیدات چابهار به ۲۰ برابر/ تروریست‌ها نتوانستند سرمایه‌گذاران را از ادامه کار در چابهار منصرف کنند
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: ارزش تولیدات در سال 92 در منطقه چابهار 50 میلیارد تومان بود اما در سال 96 این مبلغ به 1056 میلیارد تومان افزایش یافته که بیش از 20 برابر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «عبدالرحیم کردی»، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: از 2 دهه گذشته فضای اقتصادی دنیا به سمت و سویی رفته که ارزش وزن نهاده های تولید در قیمت تمام شده کالا، تغییر کرده است.

وی بیان کرد: رقبا به دنبال افزایش حاشیه سود خود هستند. ما سه بازار عمده در منطقه با محوریت مرکزیت ایران ( بازار آسیای میانه و شرق آسیا، آفریقا و اتحادیه عرب و شرق آسیا) داریم.

وی اظهار کرد: حدود 9 درصد تجارت دنیا و یکی از بهترین مسیرها ساحل شمالی دریای عمان است که سواحل مکران نیز شامل آن می‌شود و از جاسک تا گواتر جز سواحل مکران است. حدود 100 میلیون بار از سواحل مکران می‌تواند جابه‌جا شود.

کردی افزود: سند توسعه سواحل مکران را داریم و از دهه 60 هم سندی به اسم توسعه محور شرق داشتیم که نقطه تلاقی این دو  سند چابهار بوده که بزرگ‌ترین کانون توسعه منطقه است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: هر چقدر توسعه اقتصادی را افزایش دهیم، می‌‌توانیم در حفظ منافع و جلب سرمایه‌گذاری عملکرد بهتری داشته باشیم و باید از این فرصت‌ها برای پیشرفت کشورمان استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: در سند توسعه محور شرق، ترانزیت و بازرگانی تعریف شده که از چابهار تا سرخس ادامه دارد. چابهار در یک مقطعی از جنگ تحمیلی خدمات خوبی به کشور داد و تنها بندری بود که در دوران هشت سال دفاع مقدس فعال بود. ضروریت‌های بازسازی در کشور باعث شد که چابهار فراموش شود و بندرهای موجود که زیرساخت‌های بهتری داشتند، شروع به فعالیت کردند.

وی افزود: پروژه راه‌آهن از چابهار تا زاهدان پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و 85 درصد در ایران‌شهر و 30 درصد از ایران شهر به چابهار پیشرفت فیزیکی دارد. ظرفیت بهره برداری در چابهار به میزان 8 و نیم میلیون تن افزایش و فاز یک آن توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: جاده‌ها از کیفیت خوبی برخوردارند. آزادراه چابهار به خروجی چابهار  به کنارک رو به اتمام است. سال گذشته و پس از توافق با نیروی هوایی، 250 هکتار از زمین‌های فردوگاه نظامی را خریداری کردیم که در حال مذاکره برای طراحی آن هستیم و با بانک حکمت برای کارهای اجزایی به توافق رسیدیم. همزمان با این پروژه کوتاه مدت برای فرودگاه، فرودگاه کاربَر نیز در دستورکار است. وجود دو فرودگاه در فاصله 60 کیلومتری از هم جزو مهم‌ترین ویژگی‌های ترانزیتی و دسترسی به ابزارهای حمل و نقلی است که در این صورت چابهار چهار ابزار مهم حمل و نقل را دارد.

کردی گفت: امروز سرمایه‌‌گذارها به این پروژه‌ها اعتماد کردند و این منطقه رشد 500 درصدی داشته و مجموعه قراردادهای منعقد شده 400 مورد به مبلغ 3 هزار و 500 میلیارد  تومان است.

وی ادامه داد: 30 واحد فعال در چابهار داشتیم که فقط تعداد اندکی از آن تعطیل شده است. 167 مورد از پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی داشته، این بدان معنی این است که سرمایه‌گذار به ما اعتماد کرده است.

وی عنوان کرد: ارزش تولیدات ما در سال 92 در منطقه چابهار 50 میلیارد تومان بود اما در  سال 96 این مبلغ به 1056 میلیارد تومان افزایش یافته که بیش از 20 برابر شده است.

کردی با بیان اینکه حوزه گردشگری چابهار و طبیعت آن ظرفیت‌های خوبی برای جذب گردشگر دارد، افزود: گردش مسافر باید زیاد شود تا اقتصاد محلی پیشرفت کند. زاهدان در فاصله 700 کیلومتری چابهار است و می‌دانیم که هزینه رفت و آمد گران تمام می‌شود. در تلاشیم این مشکلات را حل کنیم. یکی از بزرگ‌ترین هتل‌های شرق آسیا با 102 هزار متر مربع که پنج ستاره بوده در حال ساخت در این منطقه است. همچنین سال گذشته موافقت اصولی برای یک شرکت هواپیمایی اخذ کردیم و در تلاش خرید هواپیمای امبرائر هستیم اما در شرایط فعلی باید هوایپمای دست دوم بخریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: هندی‌ها تا قبل از سال میلادی یعنی تا یک ماه آینده در چابهار استقرار پیدا می کنند. تحویل فاز یک بندر تا قبل از پایان سال میلادی انجام می‌‌شود.

وی در خصوص حمله تروریستی اخیر در منطقه چابهار و تاثیر آن در کاهش سرمایه گذار گفت: طبیعی است وقتی کشورمان در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته بدخواهانی داشته باشد که بخواهند به نظام توسعه و اقتدار کشور آسیب برسانند. به هرحال چابهار به عنوان یک نقطه استراتژیک مطرح است و نتوانسته معاف از تحریم‌ها باشد در این شرایط دشمن هر اقدامی انجام می‌دهد تا بتواند توسعه را متوقف کند اما با تمام این اقدامات نتوانسته توسعه چابهار را متوقف کند.

کردی ادامه داد: بنده از ساکنان قدیمی چابهار هستم و هر بار که حمله تروریستی در این منطقه انجام می‌شد شاهد هراس و واهمه‌هایی در کل منطقه بودیم اما این بار برای همه آشکار بود که هدف ایجاد ترس در منطقه است که در این حوزه هم موفق نبودند و این اقدام کور نتوانست سرمایه‌گذاران را از ادامه کار در چابهار منصرف کند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در پاسخ به این سوال که شرکت توسعه نگین مکران با درخواست آقازاده‌ها تاسیس شده و رانت‌خواری می کند، گفت: همه سهام این شرکت متعلق به شستا و صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح است و هیچ آقازاده‌ای در این شرکت حضور ندارد و رانتی هم ایجاد نشده است.

نظر شما