یک عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران:

افزایش قیمت بنزین انگیزه برای قاچاق سوخت را از بین می‌برد

۱۳۹۷/۰۹/۲۳ - ۰۹:۱۰:۰۷
کد خبر: ۷۹۰۶۸۷
یک عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: افزایش قیمت بنزین انگیزه برای قاچاق سوخت را از بین می‌برد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ افزایش قاچاق سوخت موضوعی است که این روزها بسیار زیاد مطرح می‌شود و رقم‌های مختلفی از میزان قاچاق در روز وجود دارد. آمارهایی که در این رابطه وجود دارد از حدود 10 تا 40 میلیون لیتر در روز است و این در شرایطی است که روزانه مبلغ قابل‌توجهی سود نصیب قاچاقچیان سوخت می‌شود. افزایش نرخ ارز و پایین بودن نرخ سوخت در کشور در مقایسه با کشورهای همسایه باعث تشدید این روند شده است.

 کارشناسان بازگشت مجدد کارت سوخت و اصلاح قیمت‌ها را راهکاری برای جلوگیری از میزان قاچاق سوخت بیان می‌کنند.

 سیدحمید حسینی معتقد است با استفاده از ابزار قیمت و سهمیه‌بندی سوخت می‌توان قاچاق سوخت را کاهش داد. وی گفت: با اصلاح قیمت‌ها انگیزه برای قاچاق سوخت از بین خواهد رفت.

وی در خصوص افزایش قاچاق سوخت در کشور با بیان اینکه بهترین سیاست‌گذاری آن است که با ابزار قیمت، مصرف را مدیریت و میزان قاچاق را تا حد قابل‌توجهی کاهش داد گفت: قاعدتاً آن قسمتی که مربوط به مصرف داخلی کشور است نمی‌توان انتظار داشت با اصلاح قیمت‌ها میزان مصرف آن کاهش پیدا کند اما درصورتی‌که اصلاح قیمت‌ها صورت بگیرد و سهمیه‌بندی هم انجام شود قطعاً می‌تواند جلوی قاچاق سوخت را بگیرد.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اصلی بحث قاچاق سوخت است گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار و همچنین اختلاف قیمت سوخت در داخل کشور در مقایسه با کشورهای همسایه شرایط برای قاچاق سوخت فراهم و جذاب شده است لذا پیشنهاد می‌شود دولت سهمیه‌بندی بنزین را احیاء کند و سهمیه 60 لیتری با قیمت‌های فعلی بدهد و از سویی دیگر برای بنزین مازاد فکری کند و قیمت‌ها را افزایش بدهد تا انگیزه قاچاق سوخت کاهش یابد.

عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در خصوص لزوم اصلاح قیمت‌ها در شرایط کنونی با اشاره به اینکه جامعه در حال حاضر کشش افزایش قیمت سوخت را ندارد گفت: اما می‌توان نیاز حداقلی جامعه که همان 60 لیتر در ماه می‌شود را باقیمت‌های مناسب ارائه کرد. وی در همین رابطه افزود: با توجه به اینکه قیمت بنزین در دنیا حدود 59 سنت است و اگر بخواهیم با دلار نیمایی هم حساب کنیم قیمت بنزین چیزی حدود 5 هزار تومان می‌شود، لذا دولت می‌تواند قیمت حدود سه هزارتومانی را برای مازاد مصرف پیش‌بینی کند تا با این مبلغ فشاری به مصرف‌کننده نیاید و همچنین انگیزه قاچاق کاهش یابد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با توجه به اوضاع کساد اقتصاد کشور میزان مصرف بنزین در کشورمان غیرعادی است. وی افزود: یک‌زمانی است که اقتصاد کشور در رونق قرار دارد و در این صورت شرایط اقتصادی مردم خوب است و مسافرت‌ها بیشتر است از همین رو میزان مصرف سوخت هم افزایش پیدا می‌کند، اما در شرایط کنونی که در رکود هستیم این میزان مصرف غیرعادی است و نشان از حجم بالای قاچاق سوخت است.

حسینی افزود: اخباری که از مرزهای کشور منتشر می‌شود نشان می‌دهد که حداقل روزانه 10 الی 11 میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود که این موضوع ظلم به همه است. این عضو اتاق بازرگانی افزود: در شرایطی که فشار اقتصادی وجود دارد دولت به‌سختی بنزین وارد می‌کند و از سویی دیگر یارانه به آن پرداخت می‌کند و در این شرایط درست نیست که بنزین به خارج از کشور قاچاق شود چراکه هم به کشور آسیب خواهد زد و از سویی دیگر باعث هدر رفت منابع کشور خواهد شد و طبیعتاً هیچ ایرانی نمی‌پذیرد که منابع کشور به‌جای هزینه در زیرساخت‌ها به دست عده‌ای قاچاقچی و فرصت‌طلب بیافتد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز