رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

توزیع عادلانه بودجه با آمایش سرزمین

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۱۷:۰۲:۲۶
کد خبر: ۷۹۳۷۲۴
کاظم جلالی معتقد است اگر آمایش سرزمین انجام می شد، بودجه براساس نیازهای هر منطقه توزیع شده و نمایندگان خواهان بودجه بیشتری برای حوزه انتخابیه خود هنگام بررسی و تصویب بودجه نبودند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ نماینده مردم تهران، ری،‌ شمیرانات، ‌اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر نماینده دوست دارد منطقه و حوزه انتخابیه خود را آبادتر کند که این درخواست گاهی سهم خواهی نمایندگان از بودجه تلقی می شود. مشکل اصلی سهم خواهی نیست بلکه ما باید از ابتدا آمایش سرزمین را انجام می دادیم و براساس آن حرکت می کردیم. این اتفاق در کشور نیفتاد که نشان از ضعف ماست. ما مسئولان باید اعتراف کنیم اگر آمایش سرزمین انجام می‌شد، توسعه بر اساس اهدافی که برای هر منطقه در نظر گرفته می‌شد و ظرفیت‌هایی که در آن منطقه وجود داشت، شکل می‌گرفت.

بودجه جاری محل اختلاف نیست

جلالی با بیان این که در ارتباط با بودجه دو بحث بودجه جاری و عمرانی مطرح می‌شود، توضیح داد: در بودجه جاری اختلافی بین نمایندگان و دولت وجود ندارد زیرا بخشی از آن به حقوق و دستمزد برمی‌گردد که به کارمندان دولت داده می‌شود. بخش دیگر بودجه جاری، سایر هزینه‌ها از جمله هزینه‌های ضروری است. با توجه به شرایط جدیدی که در آن قرار داریم باید در این بخش بودجه، صرفه‌جویی انجام شود. دولت تلاش دارد برخی از هزینه‌های اضافی در این بخش را کم کند تا در عمل از انضباط مالی بهتری در بخش هزینه‌های جاری برخوردار باشیم.

اولویت بودجه، تمام کردن پروژه‌های عمرانی نیمه کاره  

وی اضافه کرد: در بخش هزینه‌های عمرانی، آن‌طور که شنیده می‌شود حدود 64 هزار میلیارد تومان به عنوان منابع عمرانی در بودجه گنجانده شده است. باید در این بخش توجه و تلاش کنیم تا پروژه‌های ضروری در کشور انجام شود و پروژه‌های زخمی شده‌ای که از پیشرفت فیزیکی بالاتری برخوردار هستند به نتیجه برسند. 

در سال‌های گذشته پروژه های بسیار زیادی در داخل کشور کلنگ‌زنی کردیم که اجرای تعداد زیادی از آنها شروع شده به گونه‌ای که برخی از آنها پیشرفت فیزیکی 10 تا 90 درصدی داشته‌اند. تمام کردن این پروژه‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.

جلالی معتقد است بعضی از پژوه‌های عمرانی باید به بخش خصوصی واگذار شود. از آنجا که بخش خصوصی از اجرای این پروژه‌ها استقبال می‌کند، باید این پروژه‌ها به این بخش سپرده شود.

وی در این باره گفت: در جلسه شورای عالی اقتصادی که سران سه قوه حضور دارند، درباره این موضوع به صورت مفصل بحث و تصمیم‌گیری شد تا این پروژه‌ها واگذار شوند.  

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از پروژه‌های عمرانی، حاکمیتی است و تنها دولت و حکومت می‌توانند آنها را اجرا کنند. برای اجرای این پروژه‌ها باید آنهایی که از پیشرفت فیزیکی بیشتری برخوردار بوده‌اند در اولویت قرار بگیرند.

همکاری مجلس با دولت در حل مشکلات مردم

نماینده مردم تهران، ری،‌ شمیرانات، ‌اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که مجلس از قابلیت خوبی برای همکاری با دولت در حل مشکلات مردم برخوردار است، گفت: با توجه به کمبود منابعی که با آن مواجه هستیم باید از منابع موجود به صورت بهینه استفاده کنیم به گونه‌ای که با کمترین هزینه، بیشترین فایده را به کشور برسانیم، دولت و نمایندگان مجلس باید کمک کنند تا در این شرایط که منابع کمتر است، بتوانیم کشور را اداره کنیم. البته رفتار ما باید همیشه منطبق بر یک منطق اقتصادی باشد که امروز ضرورت آن از همیشه بیشتر است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز