معاون وزیر جهاد کشاورزی:

قیمت پرتقال شب عید اعلام شد

۱۳۹۷/۱۰/۱۴ - ۱۱:۳۵:۰۶
کد خبر: ۷۹۵۹۲۹
قیمت پرتقال شب عید اعلام شد
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: قیمت پرتقال تامسون شمال برای شب عید ۳۱۰۰ تومان تعیین شد؛ اما هنوز قیمت سیب درختی مشخص نیست.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی، «حسین شیرزاد»، پیرامون تأمین سیب و پرتقال مورد نیاز طرح تنظیم بازار میوه ایام پایانی سال ۱۳۹۷ و نوروز ۱۳۹۸ و فرآیندهای عملیاتی آن گفت: با دریافت ابلاغیه بیست آذرماه سال جاری وزیر جهادکشاورزی مبنی بر واگذاری مأموریت تنظیم بازار سیب و پرتقال مورد نیاز طرح تنظیم بازار میوه شب عید به این سازمان، مداخله سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بعنوان متولی تنظیم بازار میوه شب عید جهت خرید، ذخیره‌سازی و توزیع برای طرح در کارگروه تنظیم بازار دولت در دستور کارگروه قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر این اساس، تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی طرح تنظیم بازار میوه شب عید به استناد بند ۱۲ ابلاغیه مذکور آغاز و متعاقب آن، با برگزاری اولین جلسه کمیته راهبردی کشوری طرح مذکور در تاریخ بیست و چهارم آذرماه، همراه با عملیات رصد بازار میوه از منظر دستگاههای عضو کمیته راهبردی و در نهایت تأیید دستورالعمل اجرایی طرح، پیش بینی اولیه تأمین حدود ۳۰ هزار تن سیب درختی و ۳۰ هزار تن پرتقال تامسون شمال و ۱۰ هزار تن پرتقال والنسیای جنوب به تصویب رسید.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اضافه کرد: البته با در نظر گرفتن ذخیره ملی معادل ۲۰ درصد سیب و پرتقال مورد نیاز استانها و حدود ۱۰۰۰ تن ذخایر داخلی اتحادیه های استانی(خارج از طرح)، به منظور تعادل بخشی و جبران کاستی‌های احتمالی، این ذخیره‌سازی افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: نوع و مشخصات کیفی محصول قابل خرید، عبارت از سیب زرد و قرمز درجه یک با محدوده وزنی حداقل ۱۵۰ و حداکثر ۲۱۰ گرم ( ۱۰± گرم)، پرتقال جنوب از نوع والنسیا با محدوده وزنی حداقل ۱۴۰ و حداکثر ۲۲۰ گرم ( ۱۰± گرم) و پرتقال شمال از نوع تامسون، با محدوده وزنی حداقل ۱۹۰ و حداکثر ۳۰۰ گرم (‌۱۰± گرم) تعیین شد.

شیرزاد درباره تعیین قیمت های برآوردی سیب و پرتقال اظهار داشت: برآورد میزان اعتبار مورد نیاز جهت اجرای طرح به مبلغ ۳۸۰۰ میلیارد ریال و درخواست تأمین و تخصیص آن از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، به استناد بند ۱۵ ابلاغیه فوق‌الذکر انجام گرفته است.

وی ادامه داد: در این رابطه، انتشار اسناد مناقصه در جراید جهت واگذاری امور بازرسی و نظارت بر کمیت و کیفیت سیب و پرتقال طرح به بخش خصوصی و شرکت‌های واجد صلاحیت اقدام شده و به موازات آن، اعزام همکاران سازمان و شبکه تعاون روستایی کشور به استانهای تولید کننده سیب درختی و بازدید کامل از کمیت و کیفیت سیب درختی موجود در سردخانه‌ها نیز در کنار بررسی میدانی قیمت عمده فروشی انجام شده است.

شیرزاد گفت: بازدید از باغات و سورتینگ‌ها در شهرستانهای مختلف ۶ استان تامین کننده سیب و پرتقال و هماهنگی با سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و استانداری ها و تهیه برش شهرستانی با هدف تأمین نظر نمایندگان و مسئولان ملی و جلوگیری از تنش قیمتی در دستور کار است، به گونه‌ای که تمام شهرستانها و تشکل‌ها، بسته به سطح زیر کشت و توان تولید، در تأمین میوه شب عید مشارکت داشته و واجد سهم باشند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنین افزود : تشکیل کمیته راهبردی استانی به ریاست رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استانها و تعیین میزان سیب و پرتقال مورد نیاز استانها، به پایان رسیده و حتی به منظور رعایت توازن و برخورداری از امکانات، تمامی شهرستانهای تولید کننده پرتقال استان مازندران در تهیه و تأمین پرتقال مورد نیاز طرح تنظیم بازار میوه نوروز ۹۸ حضور دارند، به نحوی که با برگزاری جلسه و کسب نظر کمیته مدیریت مرکبات استان مازندران مستقر در استانداری، جدول برش شهرستانی ذیل تهیه و جهت تأمین پرتقال به استان‌ها و اتحادیه سراسری باغداران کشور ابلاغ شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه افزود: با برگزاری دومین جلسه کمیته راهبردی ملی در تاریخ ۱.۱۰.۱۳۹۷ تعیین قیمت پرتقال تامسون شمال با مشخصات مندرج در دستورالعمل تدوین شده در سبدهای ۶-۸ کیلوگرمی دو ردیفه، به مبلغ هرکیلو ۳۱۰۰۰ ریال مصوب شد؛ اما به دلیل بازه قیمتی معنادار، اختیار تعیین قیمت سیب درختی به کمیته راهبردی استانهای تولیدکننده عمده سیب درختی کشور واگذار شده است که در حال حاضر، فراگرد کشف قیمت در استانهای هدف به پایان رسیده است.

رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: اعضای کمیته راهبردی کشوری، دو اتحادیه ملی بنام اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران و اتحادیه سراسری باغداران کشور را به عنوان تأمین کننده انتخاب نمودند تا از حضور پراکنده مباشرین استانی در مبادی تأمین سیب درختی و پرتقال جلوگیری به عمل آمده و امر خرید سیب و پرتقال بصورت متمرکز و در صورت لزوم شبه متمرکز یا نیمه متمرکز انجام شود.

شیرزاد ادامه داد: همچنین با توجه به زمانبر بودن برگزاری مناقصه، درخواست صدور مجوز ترک تشریفات مناقصه از وزارت متبوع انجام و در نهایت مجوز ترک تشریفات مناقصه صادر و نام شرکتهای واجد صلاحیت از پورتال سازمان ملی استاندارد ایران اخذ و برای شرکت‌های سامانه مناقصه که واجد صلاحیت بازرسی بر میوه طرح تنظیم بازار و دارای سابقه و امکانات کافی بودند، فرم شرایط و استعلام بها ارسال شد.

وی گفت: در ادامه، جلسه کمیسون معاملات سازمان در مورخ ۴.۱۰.۹۷ برگزار و پیشنهادات واصله مفتوح و در نهایت شرکت بین المللی بازرسی کالای تجاری ( IGI ) بعنوان شرکت واجد صلاحیت انتخاب گردید. با عنایت به میزان اعتبار ناکافی در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی؛ این سازمان با اتکا به منابع داخلی خود در اولین مرحله تخصیص ۲۰ درصد اعتبار مورد نیاز خرید سیب درختی و ۳۰ درصد اعتبار مورد نیاز خرید پرتقال تامسون بر اساس سهمیه استانها به مأخذ قیمت اعلام شده از جانب کمیته راهبردی تنظیم و جهت واریز بحساب استانها اعلام شد که تاکنون حدود ۶۲۰ میلیارد ریال بحساب مدیریتهای تعاون روستایی استان‌ها واریز شده است و سعی داریم تا پایان ماه جاری به ۱۰۰۰ میلیارد ریال برسانیم.

نظر شما