یک کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

زیرساخت‌های لازم برای حذف صفر چیست؟

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۵:۳۳:۵۳
کد خبر: ۷۹۷۲۳۸
زیرساخت‌های لازم برای حذف صفر چیست؟
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حذف صفر به عنوان آخرین اولویت سیاست پولی ضروری بوده اما مقدم بر آن، کارهای دیگری است که باید انجام شود.

«محمدمهدی رئیس‌زاده»، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص طرح بانک مرکزی مبنی بر حذف 4 صفر از پول ملی گفت: تجربه حذف چند صفر از پول‌های ملی قبلا توسط کشورهای دیگر تجربه شده و بررسی های کارشناسی نشان می‌دهد این موضوع را باید به 2 گروه تقسیم کرد؛ گروه اول کشورهای موفق و گروه دوم کشورهای ناموفق.

وی افزود: در شرایط فعلی و با کاهش ارزش پول ملی، حذف صفر کاری خوب و الزامی است اما این کار به تنهایی نمی‌تواند در بهبود وضعیت موجود موثر باشد.

رئیس‌زاده ادامه داد: کشورهایی مثل ترکیه که در حذف صفر از پول‌شان موفق بودند، زیرساخت‌های لازم را داشتند. این زیرساخت‌ها شامل تجدیدنظر در سیاست‌های پولی، مالی و تجاری‌شان بوده و در واقع کنترل و کاهش نرخ تورم است.

20190106131509cb-13971016000546_Test_PhotoN

 

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر در کشور تورم رو به افزایش بوده و پیش‌بینی‌ می‌شود برای سال آینده نیز افزایش و رشد منفی داشته باشیم. ما تورم رکودی داریم که شرایط را  سخت‌تر می کند بنابراین در اولویت‌بندی‌مان آخرین مرحله حذف صفر است.

رئیس‌زاده در تشریح عبور از 3 مرحله و بعد رسیدن به حذف 4 صفر بیان کرد: یکی از اولویت‌ها تجدیدنظر در سیاست‌های پولی است که برخی از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها مغایر با این وضعیت است. برگشت ارز برای صنایع کوچک و متوسط ظرف 3 ماه سبب کند شدن روند صادرات می‌شود که این مشکل هم برای رسیدن به حذف 4 صفر باید حل شود. مرحله بعدی سیاست‌های مالی است که سازمان امور مالیاتی باید فراتر از شعار عمل کند و فشارش فقط روی واحدهای تولیدی نباشد. سیاست‌های تجاری باید اصلاح و مشکلاتی که برای واردات و ثبت سفارش‌ها وجود دارد، حل شود که پس از آماده‌سازی این زیرساخت‌ها، حذف صفر نتیجه مثبتی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اگر تورم را کنترل نکنیم مجبور می‌شویم چند سال بعد مجددا چند صفر دیگر را حذف کنیم، افزود: حذف صفر به عنوان آخرین اولویت سیاست پولی ضروری است ولی مقدم بر آن کارهای دیگری بوده که باید انجام شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز