هفته آینده؛

قشم میزبان سفرای سازمان اکو/ تفاهم نامه همکاری بین منطقه آزاد قشم و موسسه فرهنگی اکو امضا می شود

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۹:۵۱:۱۳
کد خبر: ۸۳۷۱۸۵
قشم میزبان سفرای سازمان اکو/ تفاهم نامه همکاری بین منطقه آزاد قشم و موسسه فرهنگی اکو امضا می شود
تفاهم نامه همکاری بین موسسه فرهنگی اکو و سازمان منطقه آزاد قشم 9-8 اردیبهشت ماه با حضور سفرای اکو به امضا می رسد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نشست مطبوعاتی دکتر «محمدمهدی مظاهری»، رییس موسسه فرهنگی اکو و مهندس «حمیدرضا مومنی»، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد.

در این نشست مظاهری گفت: سال گذشته تفاهمی با دبیرخانه مناطق آزاد کشور داشتیم و در آن بندهایی ذکر شد که به هنکاری مناطق آزاد نیز توجه شده بود.

وی افزود: قرار بر این شد که موضوع گردشگری در قشم را تعقیب کنیم و به همین جهت به زودی شاهد حضور سفرای کشورهای عضو اکو در منطقه آزاد قشم خواهیم شد و تفاهم نامه همکاری اکو و منطقه آزاد قشم به امضا می رسد.

مظاهری با بیان اینکه در اقتصاد گردشگری، ژئوپارک ها پدیده مهمی هستند افزود: موضوع گردشگری از مهم ترین موضوعات دیپلماسی فرهنگی محسوب می شود و در مباحثی که کمتر ازجمله ورزش، موزه ها، گردشگری که به آنها توجه کمتری شده بود، مورد توحه و تمرکز بیشتری قرار می گیرد.

رییس موسسه فرهنگی اکو عنوان کرد: ژئوتوریسم یکی از زیرمجموعه های گردشگری است و از رشته هایی است که توسعه بیشتری داشته و در موسسه اکو ژئوپارک ها جز مبانی قابل پیگیری بودند.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد قشم در حوزه ژئوپارک نماینده آسیاست افزود: برای توسعه گردشگری ۱۱ برنامه  ازجمله افتتاح مزرعه صلح اکو، گردشگری دیپلماتیک اکو در تهران، گردشگری همسران دیپلمات ها، همکاری در مراسم روز جهانی گردشگری، برگزاری سمینارها در استان هایی از جمله اصفهان، قزوین، حمایت از همایش های تمدنی اکو و.... داریم و همکاری با منطقه آزاد قشم به صورت محوری و توسعه ژئوپارک ها اهمیت دارند.

در ادامه مهندس مومنی افزود: بنا به توافقی که با موسسه اکو صورت گرفت طبق برنامه ۹_۸ اردیبهشت ماه، منطقه آزاد قشم میزبان سفرای اکو در قشم است.

وی تصریح کرد: از شمال آفریقا و در خاورمیانه تنها ژئوپارکی که وجود دارد ژئوپارک قشم است. از دو سال و نیم گذشته پیگیر بوده و مذاکرات زیادی انجام دادیم تا شبکه جهانی ژئوپارک ها را متقاعد کردیم که قشم به جامعه جهانی بپیوندد و در نهایت موفق به اخذ مجوز استاندارد ها شدیم و در نراسمی با حضور ۲۷ کشور که دارای ژئوپارک بودند اعلام شد که قشم به لیست ژئوپارک های دنیا پیوست.

مومنی گفت: قشم همیشه مقصد بوده نه مسیر گردشگری. با اولویت گردشگری تفاهم نامه ای امضا می شود و پس از آن به سایر بخش های اقتصادی، سرمایه گذاری و صنعتی ورود پیدا می کنیم و طبق برنامه ریزی انجام شده، زیرساخت هایی فراهم شده و می توانیم در شناخت بهتر و بیشتر  قابلیت های منطقه آزاد قدم هایی برداریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص اینکه علاوه بر برنامه های جذب گردشگر در قشم آیا زیرساخت ها و ظرفیت های لازم برای اقامت و جا دادن توریست ها وجود دارد یا نه؟ گفت: باید به تناسب تقاضا، امکانات هم فراهم شود تا ۴ سال گذشته در این منطقه ۳۷۰۰ تخت داشتیم که در ۴ سال اخیر به ۴۴۰۰ تخت افزایش یافته و تا خرداد ماه نیز ۷۰۰۰ هزار تخت اضافه می شود.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر افزایش ظرفیت، افزایش کیفیت نیز برای ما حائز اهمیت است افزود: ۱۱ ژئوسایت به ۲۶ ژئوپارک قبلی اضافه می شود، ورزش های هوایی و دریایی به سمتی می رود که قشم هاب ورزش های هوایی شود.

مومنی گفت: در ایام نوروز از ۲۵ اسفند تا  ۱۵ فروردین  ۸۰۰ هزار ورودی مسافر به قشم را داشتیم که سعی کردیم خدمات و سرویس های لازم را ارائه دهیم.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم تاکید کرد: از این پس در این منطقه به هتل های ۲_۳ ستاره مجوز داده نمی شود.

مومنی در ادامه پاسخ خود گفت: کیش رقیب قشم نیست بلکه رفیق است. نوع و شکل کیش و قشم متفاوت است ولی باید تلاش کنیم که قشم را نیز به سطح کیش برسانیم.

مدیر عامل منطقه آزاد قشم در پایان عنوان کرد: امسال گردشگری فضا با همکاری سازمان فضایی کشور انجام‌می شود که برای توسعه استثنایی قشم قدمی برداریم.

نظر شما