وزیر راه و شهرسازی:

طرح تام کاد به‌زودی رونمایی می‌شود

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۱۰:۴۷:۰۸
کد خبر: ۸۶۲۳۸۰
طرح تام کاد به‌زودی رونمایی می‌شود
وزیر راه و شهرسازی از رونمایی طرح تامین مسکن کارکنان دولت (طرح تام کاد) در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمد اسلامی»، وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران خطاب به اعضای اصلی شورای‌عالی در خصوص همکاری و پشتیبانی از طرح‌های دولت در رونق دادن به تولید مسکن، نکاتی را مطرح کرد.  

در این جلسه که معاونان وزرای نیرو، دفاع و پشتبیانی نیروهای مسلح، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط‌زیست، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان برنامه و بودجه و پدافند غیرعامل حضور داشتند، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: پشتیبانی از تصمیم دولت در خصوص رونق دادن به تولید مسکن در کشور که هم موردتاکید مقام معظم رهبری و هم رییس‌جمهوری بوده و به مطالبه مردمی تبدیل شده است، موضوع مهمی است که در نظر داریم با همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به تحقق آن دست یابیم.

وزیر راه و شهرسازی از رونمایی طرح تامین مسکن کارکنان دولت (طرح تام کاد) در هفته‌های آتی خبر داد و افزود: بر اساس قانون ساماندهی زمین و مسکن و قانون پس‌انداز مسکن، طرح تامین مسکن کارکنان دولت که مورد تاکید رییس جمهوری است، عملیاتی و اجرایی می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: طرح تامین مسکن کارکنان دولت به این شیوه برنامه‌ریزی شده است تا کارمندان دولت و جوانی که در خدمت دولت هستند از بدو خدمت از حقوق ماهیانه آنها کسر و به صندوقی واریز شود تا بعد از مدت زمانی مشخص کارمندان دولت صاحبخانه شوند.

وی از تهیه دستورالعمل این طرح و رونمایی آن در روزهای آتی خبر داد.

رییس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دولتی با اولویت‌های زمین‌های خود باید بتوانند شرایط را برای خانه‌دار کردن کارمندانشان فراهم کنند، توضیح داد: توسعه مسکن با در اختیار قرار دادن زمین‌های دولتی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها رونق می‌گیرد. به همین دلیل برای تحقق این موضوع نیاز است تا اقدام متفاوتی از اقداماتی که پیش‌تر انجام شده است، انجام بگیرد. بخشی از این اقدامات شامل همراهی برای صدور مجوزهای مسکن در قالب شهرک‌هایی است که می‌تواند در حریم شهرها ایجاد شود که مصداق شهری جدید و نه شهر در مقیاس‌هایی است که در شهرهای جدید ایجاد می‌شود. این مکان‌ها باید واجد تاسیسات زیربنایی باشند تا بتوانند رونق جدی در ساخت و ساز مسکن را با ویژگی توجه به کیفیت زندگی برای مردم ایجاد کنند.

اسلامی تصریح کرد:کمیته ویژه‌ای برای بررسی راه‌های رونق دادن به موضوع مسکن، توسط نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها که عضو شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران هستند، تشکیل شود و در این مورد تصمیم‌گیری شده و مصوبه‌های لازم صادر شود تا جریان تولید مسکن رونق بگیرد.

وی همچنین تحقق این مهم را در سایه همکاری شورای برنامه‌ریزی استان‌ها عملیاتی برشمرد و افزود: در خصوص رونق دادن به تولید مسکن نیاز داریم تا با همفکری و همراهی یکدیگر گشایشی را در این زمینه ایجاد کنیم.

رییس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران همچنین خاطرنشان کرد: در طرح‌های جامع شهرها، چنانچه زیربناها و معابر شهری اجازه دهد، می‌توان بر اساس ضوابط، تراکم تشویقی داد و این مهم در چارچوب ضوابط از طریق شورای‌عالی شهرسازی با اجازه ای که به شهرداری‌ها داده می‌شود می‌تواند در استان‌ها مورد پیگیری قرار بگیرد.

اسلامی تاکید کرد: پیشتازانه با انواع گشایش ها، در جهت رونق ساخت و ساز، حرکت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی رونق ساخت و ساز در بافت های فرسوده شهرها را یکی دیگر از موضوعاتی دانست که در وزارتخانه راه و شهرسازی پیگیری می‌شود.

وی گفت: در بافت های فرسوده غالب شهرها، واحدهای مسکونی فاقد مقاومت های لازم در برابر حوادث طبیعی هستند و درعین حال از نظر فرهنگی و اجتماعی، شرایط مناسبی ندارند. به همین دلیل ضرورت دارد تا با تمهیدات و اختیاراتی که وجود دارد، نوسازی آغاز شود و بتوانیم از طریق نوسازی بافت های فرسوده، جایگزینی مناسب برای بناهای فرسوده شهرها ایجاد کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در خصوص بهسازی بافت های با ارزش تاریخی به جهت برخی از ناامنی ها که در برخی از این بافت ها وجود دارد، با محوریت سازمان میراث فرهنگی، تصمیماتی گرفته شود و بر اساس آنها بتوان باززنده سازی محلات فرسوده را انجام داد. این موارد جزو نکات مهمی است که باید به عنوان دستور کاری جدی توسط شورای عال شهرسازی دنبال شود و در این مورد سیاستگذاری های لازم انجام بگیرد.

اسلامی با تاکید بر اینکه رونق ساخت و ساز باید با توامان دیدن سکونت و فعالیت همراه باشد، توضیح داد: شهرک سازی در کنار شهرهای صنعتی و توامان دیدن سکونت و صنعت و اشتغال مدنظر ماست. معتقدیم که تنها در این صورت است که هم شهر صنعتی می تواند زندگی و حیات داشته باشد و هم شهرک صنعتی می تواند به حیات خود ادامه داد.

وی خواستار حل آمد و شدهای غیرضروری در کلانشهرها شد و چاره حل این مشکل را توامان دیدن سکونت و اشتغال در شهرها و شهرک ها عنوان کرد.

اسلامی گفت: متاسفانه در ۲۰ سال گذشته اطراف کلانشهر تهران حداقل ۵۰ شهرک صنعتی ظهور کرده که تنها مهاجرپذیری را به همراه داشته است. شاهد بوده و هستیم که تراکم رفت و آمدهای روزانه به تهران و همچنین از تهران، هزینه‌های سنیگنی را بر شهر، حاکمیت و مردم تحمیل کرده است. بنابراین ضرورت دارد تا هنگامیکه به شهرک های صنعتی مجوز احداث داده می شود، دیدن اشتغال و سکونت با هم باشد و شهر به مثابه سازمانی زنده ملاک عمل قرار گیرد که این مهم به ویژه باید مدنظر شهرهای جدید واقع شود.

وزیر راه و شهرسازی امضای تفاهم‌نامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را با وزارت دفاع یکی از مهمترین دستاوردهای وزارتخانه راه و شهرسازی و نتیجه تلاش‌ها برای رونق دادن به تولید مسکن برشمرد و گفت: این الگو می‌تواند در سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها ملاک‌عمل قرار بگیرد.

اسلامی ادامه داد: مشابه این کار را می توان برای فرهنگیان، اصحاب فرهنگ و هنر، صنعت گران و فعال اقتصادی و تمامی سازمان ها و وزارتخانه هایی که نیروی حقوق بگیر دارند، انجام داد و به  این طریق، این طرح را عملیاتی و اجرایی کرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم خروج ۲۵ پادگان از شهرها بر اساس دستور مقام معظم رهبری را فرصتی مغتنم عنوان کرد و توضیح داد:  بر اساس قانون خروج پادگان‌ها از شهرها که مصوبات آن نیز اخذ شده است، مقرر شده تا تعیین تکلیف کنیم و در اراضی پادگان‌ها بر اساس بارگذاری مجازی که پیش‌بینی شده است در چارچوب ضوابط، ساخت و ساز آغاز شود و برای پادگان‌ها نیز زمین معوضی در خارج از شهرها تخصیص یابد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در دستور کار جدید همه سازمان ها و وزارتخانه هاست که ظرفیت های خود را برای تولید مسکن کارکنان خود، ارایه دهند.

وزیر راه و شهرسازی طرح اقدام ملی را نهضتی دنباله دار دانست که بدون هیچگونه پسوندی انتخاب شده است تا تمامی دولت ها ملزم به انجام آن شوند و گفت: از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تکلیفی طرح اقدام ملی تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار واحد آن آغاز شده است. با این فرهنگ جدید، تولید مسکن در کشور رونق می‌گیرد.

اسلامی ضمن مخالفت با طرح مسکن اجتماعی، آن را طرحی نامناسب برای جامعه و فرهنگ ایرانی دانست و گفت: باید برای طبقات مختلف اجتماعی مسکن تولید کنیم که البته تولید مسکن اقشار متوسط و کم درآمد جزو اهداف اولویت دار ماست. در عین حال در ساخت و ساز، ترکیب جمعیتی ملاک عمل قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر این مطلب که با مسکن اجتماعی به شدت مخالف است، توضیح داد: مسکن اجتماعی در هرکجای دنیا که رواج پیدا  کرده است به عنوان مسکن های نشان دار شناخته شده است. عموما این مناطق به مناطقی تبدیل شده که به واسطه فقر شاهد انواع و اقسام مشکلات و معضلات در آن، هستیم. مسکن اجتماعی در آمریکا و اروپا نیز به عنوان تجربه های ناموفق شناخته شده اند.

وی از ابلاغ طرح ویلاسازی به شهرهای جدید برای طبقه اعیان همزمان با ساخت مسکن ارزان قیمت برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه خبر داد و هدف از آن را ترکیب جمعیتی مناسب در شهرها عنوان کرد.  

اسلامی اعلام کرد: توجه به موضوع مسکن، به نظام ساخت و ساز و شهرسازی، شکل و قوام می‌دهد. متاسفانه شهرسازی‌های کنونی از قاعده به در رفته و شاهد هستیم که قاعده و نظام‌مندی مناسبی در اکثر مناطق وجود ندارد. اما از آنجاییکه وظیفه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، سیاستگذاری و اخذ تصمیم‌های راهبردی است به همین دلیل باید مساله‌محوری و تدوین راهکارها در دستور کار باشد.

 رییس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، بر ضرورت آسیب شناسی نظام شهرسازی تاکید کرد و گفت: باید برای درآمدهای پایدار شهرداری تدبیری بیندیشیم. مادامی که شهرداری باید تراکم بفروشد تا حقوق کارکنان خود را بدهد این مهم (رونق تولید مسکن) محقق نخواهد شد و به دنبال آن شهرسازی نیز معنایی پیدا نمی‌کند. شهرسازی زمانی معنا می‌یابد که شهرداری‌ها درآمد پایدار داشته باشند.

اسلامی ادامه داد: هنوز هم منطقه یک شهر تهران جذابیت فروش تراکم دارد و هنوز هم این اتفاق می‌افتد. هرچند بیشترین خانه‌های خالی نیز در منطقه یک تهران موجود است.

وی در بیان انتظارات خود از اعضای شورای‌عالی شهرسازی، گفت: برای بارگذاری‌ها باید تسهیل‌گری صورت بگیرد تا از قاعده‌ای نظام‌مند تبعیت کنند. در جانمایی‌ها نیز باید به این موارد توجه ویژه داشته باشیم. باید تلاش کنیم تا تصمیماتی بگیریم که به حل مشکلات و مسائل کمک کند و این انتظاری است که از شورای عالی می رود.

وی تاکید کرد: طرح احداث مسکن در برهوت و در مناطقی که فاقد زیربناها و تاسیسات زیرساختی است انجام نمی‌شود.

نظر شما
پرونده ویژه