با قورمه سبزی شور چه کار کنیم؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۱۴:۴۹:۵۸
کد خبر: ۸۶۲۶۳۹
با قورمه سبزی شور چه کار کنیم؟
در اینجا چند راهکار را ارائه می دهیم که اگر غذای شما شور شد بتوانید شوری آن را کم کنید یا کاملا از بین ببرید و دیگر نیازی نداشته باشید که غذا را از اول درست کنید و از اسراف غذا هم جلوگیری می شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، چه کار کنیم که خورشت قورمه سبزی Ghormeh Sabzi ما شور نشود یا اگر شور شد چه کار کنیم که شوری آن کم شود یا از بین برود؟

در اینجا چند راهکار را ارائه می دهیم که اگر غذای شما شور شد بتوانید شوری آن را کم کنید یا کاملا از بین ببرید و دیگر نیازی نداشته باشید که غذا را از اول درست کنید و از اسراف غذا هم جلوگیری می شود.

راهکار جلوگیری از شور شدن قورمه سبزی

اول که باید بدانید برای جلوگیری از شور شدن غذا باید نمک  را در ابتدا به مقدار کم به غذا یا خورشت قورمه سبزی خود اضافه کنید و بعد از آنکه کمی نمک ریختید مزه ی خورشت را بچشید و اگر دیدید نمک ان کم شده است باز مقدار دیگری نمک به آن اضافه کنید .این کار را تا زمانی که نمک خورشت قورمه سبزی شما به مقدار کافی و مناسب شود انجام دهید . روش دیگر برای جلوگیری از شور شدن غذا این است که از نمک دانه درشت در خورشت یا غذای خود استفاده کنید . چون نمک های معمولی که دانه های بسیار ریز دارند ممکن است به صورت ناگهانی به مقدار زیاد درون غذا بریزند و ما متوجه زیاد بودن ان نشویم و غذایمان شور شود . اما نمک های دانه درشت را میتوان با کنترل بیشتری درون غذا ریخت.

اما اگر به یکباره نمک زیادی داخل خورشت قورمه سبزی ریختید و بعد متوجه شدید که خورشت شور شده است چه باید بکنید ؟

اول اینکه اگر زمان کافی داشته باشید میتوانید یک بار دیگر خورشت قورمه سبزی خود را این بار به مقدار کمتر یپزید و اصلا به ان نمک نزنید و بعد از اینکه خورشت اماده شد هر دو خورشت را با یکدیگر مخلوط کنید و کمی آب جوش به ان اضافه کنید در این صورت شوری قورمه سبزی شما کم میشود یا کاملا از بین میرود و دیگر لازم نیست خورشت را دور بریزید . یا هم میتوانید اصلا غذا را جداگانه درست نکنید و تنها مواد اولیه در قورمه سبزی مثلا لوبیا ، سبزی و گوشت را بیشتر کنید و آنها را به خورشت اضافه کنید و دیگر نمک به خورشت اضافه نکنید . نگران پخت بیش از حد مواد قبلی نباشید چون قورمه سبزی غذایی است که هر چه بیشتر بپزد بهتر جا میفتد و خوشمزه تر میشود .

یک روش دیگر این است که اگر خورشت شما آبکی است  و متوجه شده اید که شور شده است میتوانید مقداری از اب ان را دور بریزید و دوباره به ان آب جوش و کمی ادویه های دیگر به غیر از نمک اضافه کنید .البته این روش به طور کامل شوری خورشت قورمه سبزی را از بین نمیبرد اما میتواند درصد ان را کمتر کند و آن را قابل خوردن میکند .حتما یادتان باشد که در این مورد از آب جوش استفاده کنید .

روش بعدی که میتوان به کار برد این است که کمی ترشی خورشت قورمه سبزی را بیشتر کنید . مثلا مقداری سرکه یا ایلیمو یا هر نوع ترشی که مطابق با ذائقه و سلیقه ی خودتان است را به خورشت اضافه کنید . اضافه کردن مقدار بیشتری ترشی باعث میشود که مزه ی شوری غذا کمتر حس شود .

یکی روش بسیار کاربردی برای رفع شوری قورمه سبزی

روشی که خیلی در بین افراد رایج است و تقریبا بیشتر خانم های خانه دار از این روش برای رفع شوری خوشت خود یا غذاهای دیگر استفاده میکنند انداختن چند تیکه سیب زمینی درون خورشت است . اول باید سیب زمینی ها را شسته و پوست ان را بگیرید و آن را به چند تکه ی بزرگ خورد کنید و تکه های سیب زمینی را درون خورشت بیندازید و تقریبا 30 تا 40 دقیقه صبر کنید تا نمک اضافی خورشت جذب سیب زمینی شود و بعد از ان میتوانید سیب زمینی ها را از داخل خورشت بیرون بیاورید ولی اگر سیب زمینی را به مدت طولانی درون خورشت نگه دارید باعث میشود آب خورشت خیلی زود کم شود و باز شوری غذا برمیگردد .

روش دیگر مخلوط سرکه و آبلیمو با شکر است . همانطور که در چند سطر بالاتر گفته شد سرکه یا ابلیمو باعث ترش شدن خورشت میشود و مزه ی شوری غذا را کمتر میکند .حالا اگر این سرکه که معمولا سرکه ی سیب استفاده میشود راه با کمی شکر مخلوط کنیم و ان را داخل خورشت بریزیم کاملا مزه ی شوری خورشت از بین میرود . البته این کار را هم باید کم کم انجام دهیم یعنی مخلوط را کم کم به خورشت اضافه کنیم . چون اگر زیاد از حد شکر بریزید خورشت شیرین میشود و کسی خورشت قورمه سبزی شیرین دوست ندارد .

روش اضافه کردن نوشابه برای رفع شوری قورمه سبزی

روش دیگری که برخی از افراد انجام میدهند اضافه کردن یک قاشق چای خوری نوشابه به خورشت قورمه سبزی است که باعث از بین رفتن شوری خورشت میشود .

اضافه کردن مقداری خمیر که  با ارد گندم درست شده و به شکل گلوله های کوچک در امده به درون خورشت  نیز باعث کم شدن مقدار شوری خورشت میشود . میتوانید این گلوله های خمیری کوچک را درون خورشت بیندازید و بعد از حدود نیم ساعت که شوری و نمک های خورشت جذب این خمیر شد ، خمیر ها را از خورشت بیرون  بیاورید . اگر لازم است این کار را چند بار با خمیر های جدید انجام دهید تا کاملا نمک غذا به اندازه شود .

در اخر اگر خورشت شما شور شد و نتوانستید کاملا شوری ان را از بین ببرید میتوانید برنجی که درست کرده اید و میخواهید همراه با خورشت سرو کنید را کاملا بدون نمک بپزید .تا زمانی که برنج و خورشت با هم خورده میشوند مزه ان ها متعادل باشد.

اضافه کردن آبلیموی ترش و یا سرکه برای کم تر شدن تندی غذا نیز استفاده میشود . باز هم در این مورد حواستان باشد که  باید سرکه یا ابلیمو را در ابتدا به مقدار کم به خورشت اضافه کرد و صبر کرد تا آبلیمو درون خورشت به مدت یک دقیقه بجوشد بعد از ان اگر باز هم نیاز بود دوباره ان را به غذا اضافه کرد .

اضافه کردن سیب زمینی همچنین برای رفع تلخی غذا یا خورشت نیز استفاده میشود . اما برای این کار باید سیب زمینی را رنده کرده و درون خورشت بریزید .

چون قورمه سبزی غذایی است که اب فراوانی دارد و مدت پخت آن طولانی میباشد تقریبا راحت میتوان از شوری ان جلوگیری کرد چون معمولا به دلیل وجود گوشت گوسفند در ان نمک را در آخر به آن اضافه میکنند یا اگر هم شور شد با روش هایی که گفته شد میتوان از مقدار شوری ان کاست .  

جهت آشنایی با نکات پخت زرشک پلو Zereshk Polo به سایت www.epersianfood.com سر بزنید.

نظر شما