فعال اقتصادی در حوزه واردات:

واردات برنج در بازار هدف تغییری ایجاد نمی‌کند/ مجلس قصد داشت ارز دولتی را از برنج بگیرد/ ۳/۵ میلیون تن مصرف سالانه‌ برنج در کشور بود که ۲/۲ میلیون آن در داخل تامین می‌شود

۱۳۹۸/۰۶/۰۲ - ۰۵:۵۰:۴۷
کد خبر: ۸۸۶۹۴۱
واردات برنج در بازار هدف تغییری ایجاد نمی‌کند/ مجلس قصد داشت ارز دولتی را از برنج بگیرد/ ۳/۵ میلیون تن مصرف سالانه‌ برنج در کشور بود که ۲/۲ میلیون آن در داخل تامین می‌شود
فعال اقتصادی در حوزه واردات معتقد است که با توجه به اینکه 2 و نیم میلیون تن مصرف سالانه‌ کشور هست و تولید داخلی بین 1 تا 1 و نیم میلیون را تامین می‌کند بنابراین واردات برنج در بازار هدف تغییری ایجاد نمی‌کند.

«علی ابراهیمی»، فعال اقتصادی در حوزه واردات، در گفتگو با برنا درباره وضعیت برنج در کشور بیان کرد: طبق روال هر ساله واردات برنج تا زمان برداشت داخلی آزاد بود اما به محض شروع برداشت‌های داخلی، واردات برنج نیز متوقف می‌شد. امسال به دلیل آنکه ابتدائا ماه مبارک رمضان را پشت سر گذاشتیم و دوما بحرانی که بواسطه آن در سطوح کالاهای اساسی افزایش قیمت داشتیم؛ در سطح شورای عالی اقتصادی مصوبه‌ای به اجرا گذاشته شد که در پی تصویب آن همه تصمیمات و اقدامات درخصوص کالاهای اساسی که به وزارت جهاد کشاورزی داده شده بود، برگردد لکن وزارت بازرگانی نداشتیم و به معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بازگشته شد.

وی افزود: وزارت جهاد بر اساس سیاست‌های همیشگی خود امسال نیز قصد داشت دوباره جلوی واردات را بگیرد اما طبق اطلاعات بدست آماده وزارت صمت برای حفظ کنترل قیمت دستور داد که واردات برنج در این ایام هم امکان‌پذیر باشد. می‌توان گفت تصمیم وزارت صمت درست بوده چراکه هفته اول شهریور ماه شروع محرم را پیش‌رو داریم و هم اینکه در اردیبهشت ماه رمضان را داشتیم و در این دو بازه تقاضا افزایش می‌یابد. به‌خاطر فرایند واردات که تقریبا یک فرایند دو ماهه است این تصمیم درست بود و باعث جلوگیری از افزایش قیمت خواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به اقدام اخیر مجلس در بحث برنج بیان کرد: مجلس قصد داشت ارز دولتی را از برنج بگیرد و دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به برنج تخصیص نیابد و ارز نیمایی جایگزین شود. ارز نیمایی باعث می‌شد که قیمت برنج افزایش یابد. همچنین دولت پیشنهاد کوپنی شدن را داد که آن نیز با اینکه در کانون های تصمیم سازی دولت مطرح شد اما با لحاظ ملاحظاتی تصویب نشد. حالا تصمیم آزاد کردن واردات برنج به این خاطر است که قیمت برنج کنترل شود.

این فعال اقتصادی در حوزه واردات اظهار کرد: هر ساله در یک زمان تقریبا از اول مرداد تا آخر شهریور یا آخر مهرماه واردات برنج بسته می‌شده اما امسال این کار انجام نشده است. امسال با توجه به سیاست‌هایی که دولت داشته، واردات آزاد است. البته یک اختلافی میان این دو وزارتخانه پیش آمد. اگر نمودار افزایش قیمت کالاهای اساسی را ببینید نسبت به سایر کالاهای اساسی افزایش قیمت برنج خیلی پائین‌تر بوده و الان برنج هندی از کیلویی 5500 هست تا 7400 و کالا مورد بحث افزایش چند برابری نداشته و افزایش کمتر از 70 درصدی را به نسبت دوره های گذشته در حوزه برنج می‌بینیم.

وی اضافه کرد: با توجه به به اینکه ۳ تا ۳/۵ میلیون تن مصرف سالانه‌ برنج در کشور هست و تولید داخلی بین ۲ تا ۲/۲ میلیون را تامین می‌کند بنابراین واردات برنج در بازار هدف تغییری ایجاد نمی‌کند. کسانی که برنج داخلی مصرف می‌کنند، برنج داخلی‌شان را مصرف می‌‌کنند و برنج خارجی هم عمدتا توسط رستوران‌ها و مراکز آموزشی و خدماتی مصرف می شود.

فعال اقتصادی در حوزه واردات با اشاره به اختلاف میان وزارت صمن و جهاد کشاورزی در بحث برنج گفت: وزارت جهاد می‌گوید به این دلیل که کشاورزان بتوانند بهتر فروششان را انجام دهند دنبال این است که در زمان برداشت مشتریان پر و پا قرصی داشته باشند اما وزارت صمت نظر دیگری دارد و می‌گوید، ممکن است افزایش قیمت ایجاد شود. این نگاه درستی است زیرا برنج داخلی افزایش دو برابری داشته و اعمال هرگونه محدودیت در این حوزه موجب ‌افزایش‌ مجدد قیمت این کالا می شود. الان هم زمان مناسبی برای افزایش قیمت هیچ کالایی در کشور نیست به همین علت تصمیم وزارت صمت را تصمیم درست و کارشناسی شده می‌دانم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز