رئیس اتحادیه نانوایان سنتی:

نانوایان از تولید نان بی کیفیت ناراضی‌اند/ برای بهبود کیفیت نان نیاز به افزایش قیمت داریم/ در سال ۹۳ لواش ۲۱۰ تومان قیمت گذاری شده و این قیمت هم اکنون هزینه تولید آن نیز نمی‌شود

۱۳۹۸/۰۶/۰۸ - ۱۰:۳۷:۰۴
کد خبر: ۸۹۱۲۱۲
نانوایان از تولید نان بی کیفیت ناراضی‌اند/  برای بهبود کیفیت نان نیاز به افزایش قیمت داریم/ در سال ۹۳ لواش ۲۱۰ تومان قیمت گذاری شده و این قیمت هم اکنون هزینه تولید آن نیز نمی‌شود
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: نانوایان ما از این مسئله که نان بی کیفیت تولید می‌کنند ناراحت هستند چرا که نمی‌خواهند در وضعیتی باشند که مردم، دولت و همچنین خانواده هایشان به دلیل کم بودن درآمد ار آنها ناراضی باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبر گزاری برنا؛ کیفیت نان تولیدی به عوامل متعددی مثل زنجیره تولید گندم، آرد، فناوری پخت و نیروی انسانی مربوط است. قیمت نان چند سالی است که تغییر نکرده، بنابراین برای کمک به نانوایان باید یارانه پرداخت شود اما این مسئله وجود دارد که هر جا یارانه پرداخت می‌شود از جمله در بخش آرد و نان، حتماً کیفیت فدا خواهد شد و اصولاً پرداخت یارانه فساد اقتصادی را به وجود می‌آورد.

چندی پیش، دبیر ستاد تنظیم بازار درباره اینکه اگر قیمت نان افزایش نیافت، چگونه می‌خواهید از نانوایان حمایت کنید، مطرح کرده بود که پیشنهادهایی برای حمایت از آنان از طریق مالیات، تامین اجتماعی و امثال آن ارائه شده است که امیدواریم همکاری‌های لازم در این زمینه انجام شود.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که بیشتر نانوایان سنتی از فناوری های قدیم استفاده می‌کنند که با توجه به تولید انبوه و افزایش تقاضا، جوابگوی نیازهای مردم نیست. همچنین  قیمت مصوب نان از سال 93 تاکنون تغییر نکرده و این موضوع با توجه به نارضایتی نانوایان سبب کاهش عرضه نان با وزن چانه پایین‌تر و همچنین کیفیت پایین‌ شده است.

حال در این بین اخبار غیر موثقی مبنی بر استفاده دامداران از نان سنتی برای دام ها منتشر شد که با توجه به قیمت ارزان نان ما را بر آن داشت که جویای صحت این خبر شویم.

«بیژن مقدم»، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، در رابطه با این مسئله که آیا دامداران برای تغذیه دام خود از نان استفاده می‌کنند بیان کرد: قیمت نان از سال 93 تا کنون تغییری نداشته است. یعنی ارزان ترین چیزی که در دسترس مردم هست همین نان است و اگر یک دامدار یا هرکس دیگری مایل باشد می‌تواند به یک نانوایی مراجعه کرده و هر تعداد که نان می‌خواهد، خریداری کند. نانوا نیز موظف است تا نان به او فروخته و از او درباره قصدش از خرید نان سوالی نپرسد. اما اینکه این مسئله وجود دارد یا نه را ما در جریان نیستیم.

وی با بیان اینکه در سال 93 لواش 210 تومان قیمت گذاری شده و این قیمت هم اکنون هزینه تولید آن نیز نمی‌شود تصریح کرد: زمانی که ما پول داشته باشیم می‌توانیم کیفیت محصول خود را بهتر کنیم. وقتی که فروش من در حال حاضر با فروش سال 93 یکی است امکان اینکه برای بهبود کیفیت نان فکری کنم، وجود ندارد. 

مقدم ادامه داد: سال 93 به ما نرخی داده اند که سال بعد آن یعنی سال 94 نرخ تورم معادل ۱۱.۹8 درصد، سال ۹۵ حدود ۹ درصد، سال ۹۶ حدود ۱۰ درصد و سال ۹۷ که ۳۷ درصد بود و اگر قرار بود نرخ نان مطابق نرخ تورم افزایش یابد، حداقل باید دو برابر نرخ مصوب فعلی می شد. اما ما همان مبلغی را که در سال93 قبول کردیم هنوز همان را بدست می‌آوریم و اکنون چیزی برای ما نمانده است.

رئیس اتحادیه نانوایان بیان کرد: صدای نانوایان درآمده و همه منتظر نرخ هستند و هفت ماه است که جلسات متعددی با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی، کمیسیون اقتصادی مجلس و وزارت صنعت و معدن داشته ایم و توانسته ایم که ضایع شدن حق نانوایان را اثبات کنیم.

او اضافه کرد: قرار بود که نرخ جدید نان را اعلام کنند تا از 20 شهریور اجرایی شود که بنا به دلایلی عقب افتاده است. اما در کل من زمانی می‌توانم کیفیت نان خود را بالا ببرم که کارگر ماهری را استخدام کنم. اما زمانی که هرسال حقوق کارگر من افزایش پیدا می‌کند اما درآمد من پایین می‌آید مسلما من نمی‌توانم کارگر ماهر خود را نگه دارم.

مقدم در پایان بیان کرد: نانوایان ما از این مسئله که نان بی کیفیت تولید می‌کنند ناراحت هستند چرا که نمی‌خواهند در وضعیتی باشند که مردم، دولت و همچنین خانواده هایشان به دلیل کم بودن درآمد ار آنها ناراضی باشند. بنابراین به نفع همه هست تغییراتی را در نرخ نان شاهد باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز