یک کارشناس بازار سرمایه:

حجم معاملات بازار بورس سه برابر شده است/ هیچ تضمینی در بازار بورس برای ثبات وجود ندارد

۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۰۵:۲۵:۳۱
کد خبر: ۸۹۴۳۹۶
حجم معاملات بازار بورس سه برابر شده است/ هیچ تضمینی در بازار بورس برای ثبات وجود ندارد
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تنها جایی که مردم با سرمایه خرد می‌توانند سرمایه گذاری کنند و به اطلاعات پیش بینی دسترسی داشته باشند و نقد شوندگی نیز برای آنها امکان پذیر هست، همین بازار بورس است.

«خزلی خرازی»، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در خصوص افزایش چشمگیر شاخص کل بازار بورس اوراق بهادر گفت: چشم انداز سودآوری شرکت‌های بزرگ با اطلاعاتی که از تولید فروش‌شان در پنج ماهه یا چهار ماهه اخیر دادند، به نظر می‌رسد که تا پایان سال 1398 فروش و سودآوری آنها بسیار بهتر از سال 97 باشد و یکی از دلایل بالا رفتن شاخص‌ها نیز همین مسئله فروش و سودآوری آنها است.

وی ادامه داد: دلیل دیگر بالا رفتن شاخص‌ها این است که فرصت سرمایه‌گذاری دیگری برای مردم وجود ندارد یا اگر وجود داشته باشد، دیگر به آن اعتماد ندارند. دلار و طلا پایین آمده، قیمت املاک به شدت رشد کرده و حجم معاملات املاک نیز فوق‌العاده پائین آمده است. بنابراین تنها جایی که مردم با سرمایه خرد خود می‌توانند سرمایه‌گذاری کنندو به اطلاعات پیش‌بینی دسترسی داشته باشند و نقد شوندگی نیز برای آنها امکان‌پذیر هست، همین بازار بورس است.

خرازی تصریح کرد: تعداد دفعات معاملاتی و حجم معاملات روزانه را اگر نگاه کنیم نشان دهنده این است که نسبت به سال گذشته در همین وقت، حجم معاملات بیش از سه برابر شده که این مسئله نشان می‌دهد، مردم به این بازار ورود کرده‌اند و دلیل آن نیز این است که شرکت‌های خیلی خوبی، مثل فولاد، مس، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها علاوه بر اینکه به سودهای خود می‌رسند، افزایش سرمایه‌های خوبی نیز در راه دارند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: مجموعا در کنار ثبات نسبی اخبار و شرایط بین‌المللی باعث شده که استقبال عمومی به بورس در این حدی باشد که دیده می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان از بین رفتن ثبات بازار و متضرر شدن افراد وجود دارد، گفت: در بورس هیچ‌کس نمی‌تواند گارانتی دهد که حتما سرمایه شما حفظ می‌شود. با یک سخنرانی، یک توییت، آزمایش یک موشک و با سقوط یک شاخص جهانی بورس می‌تواند منفی شود و به همه کسانی که به بازار بورس وارد می‌شوند، بارها گفته شده است که هیچ تضمینی در بازار بورس وجود ندارد.

خزلی خرازی تاکید کرد: اگر شرایط مناسب باشد و ادامه پیدا کند شاخص بورس می‌تواند بالاتر هم برود و قیمت سهام شرکت‌ها افزایش پیدا کند. بورس جایی است که همه تغییرات سیاسی، امنیتی، روابط بین‌الملل و شاخص‌های کلان اقتصادی جهانی و داخلی بلافاصله در آن اثر می‌گذارد.

او افزود: شما اگر ملک داشته باشید سرعت تغییرات در آن زیاد نیست اما در بازار ارز سرعت تغییرات فوق‌العاده بالاست و با کوچکترین تغییرات بازار ارز نوسان پیدا می‌کند و روز بعد از آن نیز بورس تغییر می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز