عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی:

۲۷ میلیارد دلار برای ثبات قیمت دلار در بازار هزینه شد/ حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه سالیانه کشور است

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۵:۱۰:۲۰
کد خبر: ۸۹۶۶۲۷
۲۷ میلیارد دلار برای ثبات قیمت دلار در بازار هزینه شد/ حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه سالیانه کشور است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ما در نوع مصرف منابع ارزی دچار مشکل هستیم. یعنی به جای اینکه از منابع استفاده کنیم آن را ضایع می‌کنیم.

«حسینعلی حاجی‌دلیگانی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در خصوص حفظ درآمدهای ارزی کشور به خبرنگار برنا گفت: در سال 94، 3/2 میلیارد دلار، در سال 95 11/7 میلیارد دلار و در سال 96 تقریبا 19 میلیارد دلار درآمد ارزی خرج این شد که قیمت دلار را در کشور ثابت نگه داریم یا روند افزایشی آن را کند کنیم، یعنی در مجموع در سه سال 94 و 95 و 96، 27 میلیارد دلار برای این کار هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه هم منابع ارزی‌مان را مصرف کردیم، هم نتیجه مطلوب نگرفتیم، اظهار کرد: زمانی که این مقدار تزریق به عنوان ارز مداخله‌ای قطع شد بلافاصله دیدیم که قیمت دلار مثل فنری که آزاد شود به این صورت آزاد شده و بالا رفت و چند برابر شد. از طرفی هزینه کرد این منابع ارزی هیچ نفعی در جهت تولید کشور نداشت.

این عضور کمیسیون برنامه و بودجه راهکار را تک نرخی کردن ارز دانست و بیان کرد: اگر ما بخواهیم منابع ارزی‌مان را درست استفاده کنیم، لازمه آن این است که بیاییم ارز را تک نرخی کنیم و از آن طرف از خانواده‌ها و کسانی که نیاز به حمایت دارند، حمایت کنیم. این بهترین روش است که منابع ارزی را حفظ کنیم؛ وگرنه این که در چهارماهه اول سال 97 یعنی از 21 فروردین 97 تا 16 مرداد 97، 21/3 میلیارد دلار از  منابع ارزی کشور را بسیار نامناسب تخصیص دادیم و توزیع کردیم و کار عبثی بود که انجام شد.

وی افزود: همین موارد باعث می‌شود که منابع ارزی در جای خودش درست استفاده نشود. لذا اگر بخواهیم مطلب شما را بگوئیم این اشکال وجود داشته بله وجود داشته و بیشترین اشکال در نوع مصارف عمومی بوده یعنی نحوه مصرف و نوع مصرفی که انجام گرفته است.

حاجی دلیگانی ادامه داد: اگر بخواهیم از منابع ارزی درست استفاده کنیم، لازمه‌اش این است این دوگانگی و سه‌گانگی در نرخ ارز را برداریم و به جای آن برای حمایت از اقشار ضعیف، بر اساس کارت ملی به صورت نقدی یا ارائه خدمات عمل کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه سالیانه حدود 480 هزار میلیارد تومان بودجه سالیانه کشور است، اظهار کرد: منابع ارزی‌مان را باید برای سرمایه‌گذاری در جاهایی قرار بدهیم که برای کشور زاینده باشد، چون این ارز که حاصل از فروش نفت و گاز بوده از جمله چیزهایی است که همیشه وجود ندارد و طبیعتا نسل‌های بعدی هم از  آن سهمی دارند.

نظر شما
پرونده ویژه