وزیر نفت :

قرارداد۴۴۰ میلیون دلاری توسعه میدان گازی بلال در شرایط سخت تحریمی منعقد شد

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۱۱:۴۶:۲۱
کد خبر: ۸۹۷۳۹۹
قرارداد۴۴۰ میلیون دلاری توسعه میدان گازی بلال در شرایط سخت تحریمی منعقد شد
بیژن زنگنه گفت:در شرایطی که تحریم های همه جانبه صنعت نفت کشور را در تنگنا قرار داده ، توسعه میدان گازی بلال طی یک قرارداد بین شرکت نفت و گاز پارس به‌عنوان کارفرما و شرکت پتروپارس به‌عنوان پیمانکار عمومی به‌منظور تولید روزانه ۵۰۰میلیون فوت‌مکعب گاز ترش و ۱۵هزار بشکه میعانات گازی به امضا رسیده و در دستور اجرا قرار گرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا  پیش از ظهر امروز قرارداد طرح توسعه میدان گازی بلال (بخش شرقی میدان گازی پارس جنوبی) بین شرکت نفت و گاز پارس به‌عنوان کارفرما و شرکت پتروپارس به‌عنوان پیمانکار عمومی طرح ــ GC و الحاق قرارداد مذکور به قرارداد بیع متقابل طرح توسعه جامع و یکپارچه فازهای 11 تا 24 پارس جنوبی امضاء شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم امضای این قرارداد اظهار داشت:چنین رویکردهایی در صنعت نفت امروز ایران نشانگر این است که تحریم ها نتوانسته حرکت های توسعه ای در حوزه صنعت نفت را متوقف کند و باید اعلام کنم که  از این پس هر دو هفته یک بار یک افتتاح جدید یا امضا قرارداد جدید خواهیم داشت و این نشان می‌دهد  توسعه صنعت نفت ایران نه تنها کند نشده بلکه سرعت هم گرفته است.

وی ادامه داد: قراردادی که امروز با شرکت ایرانی پتروپارس امضا شد در حقیقت مربوط به قسمت شرقی میدان پارس جنوبی است که قرار است در مدت 34 ماه و با رقم سرمایه‌گذاری 440 میلیون دلار اجرایی شود.

وزیر نفت نوع قراردادی که امروز برای توسعه میدان گازی بلال امضا شده را نوعی جدید دانست و گفت: این قرارداد مثل قراردادهای Open Capex آی پی سی یا بیع متقابل است به طوریکه برای تعیین پیمانکاران در بخش‌های مختلف توسط پیمانکار عمومی مناقصاتی برگزار می‌شود و ارقام این مناقصات به تایید کارفرما خواهد رسید.

زنگنه تصریح کرد: در این سال‌ها اگر کمک‌های صندوق توسعه ملی نبود نمی‌توانستیم عملکرد موثری در غرب کارون و پارس جنوبی داشته باشیم و در قرارداد امروز نیز تمامی تامین مالی به میزان 440 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه من در برنامه‌ای که در سال 92 ارائه کردم تعهد کرده بودم که تا پایان دولت تکلیف تمام میادین مشترک روشن می‌شود گفت: این تعهد و برنامه همچنان پابرجا است و تا پایان این دولت هیچ میدان مشترک مهمی که تکلیف توسعه آن به صورتی که پیمانکاری با یک نظام مالی و اجرایی روشن و شفاف برای توسعه میادین انتخاب شود، نخواهیم داشت.

وزیر نفت افزود: همچنین در این دولت به غیر از  فاز 11، تمامی فازهای پارس جنوبی نیز به نتیجه خواهند رسید و تلاش می‌کنیم که مرحله اول فاز 11 نیز تا میانه سال 1400 به بهره‌برداری برسد.

زنگنه با اشاره به اینکه در پارس جنوبی و غرب کارون در تولید روزانه از همسایگان عقب نیستیم، افزود: عملکرد وزارت نفت نشان دهنده اقتصاد مقاومتی است و در سال رونق تولید تلاش کرده ایم تا پیمانکاران فعالتر از گدشته عمل کنند.

وزیر نفت ادامه داد: ما نگرانی مردم نسبت به توسعه میادین مشترک را کاملا درک میکنیم و به عنوان خادمان این مردم به آنها میگوییم به هیچ وجه در این خصوص نگران نباشند چون در هیچ میدان مشترکی از کشورهای همسایه عقب نیستیم.

این مقام مسئول سپس به توسعه صنعت گاز اشاره کرد و گاز رسانی به همه مناطق کشور را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

  زنگنه گفت: اکنون ۹۴ درصد جمعیت کشور تحت پوشش گاز است و باید بگویم  در بخش پالایش نفت  نیز به توفیقات بسیار بزرگی  کسب کرده و به رکوردهای تاریخی جالبی دست یافته ایم.

وی با اشاره به اینکه در صادرات نفت نشان دادیم آمریکا نمی تواند این رویکرد کشورمان  را متوقف کند، گفت: در موضوع صادرات اقدامات خود را بیان نمی کنیم زیرا باعث می شود دشمن هوشیارتر عمل کند.

زنگنه به افزایش تولید درصنعت پتروشیمی کشور نیز اشاره کرد و گفت: نمایشگاه ایران پلاست که چند روز دیگر برگزار خواهد شد نشان خواهد داد که تا چه میزان دستاوردهای بزرگی در این صنعت از آن کشور شده است .

وی اضافه کرد:ما هم اکنون در مرحله جهش دوم توسعه صنعت پتروشیمی هستیم و تولیدمان به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید و این درحالی است که در جهش سوم این تولید به ۱۴۰ میلبون تن نیز خواهد رسید.

گفتنی است در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال ، مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران،محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس، حمیدرصا مسعودی مدیرعامل شرکت پتروپارس و جمعی از مدیران و مسئولان نفتی کشور حضور داشتند.

این گزارش حاکی است مطابق مفاد قراردادی که به امضاء رسیده، پیمانکار موظف است طی 34 ماه، حفاری در مجموع 8 حلقه چاه تولیدی شامل یک حلقه چاه توصیفی ــ اکتشافی با هدف توصیف و تولید لایه‌های گازی مربوطه به‌همراه حفر یک حلقه چاه Learning و 6 حلقه چاه توسعه‌ای، ساخت و نصب یک جکت سرچاهی چهارپایه، ساخت و نصب یک عرشه با ظرفیت تولید روزانه 500 میلیون فوت‌مکعب گاز غنی و احداث یک رشته خط لوله به‌طول تقریبی 20 کیلومتر به‌همراه نصب کابل فیبر نوری را انجام دهد.

همچنین شرکت پتروپارس مسئولیت راهبری، مدیریت و یکپارچه‌سازی قرارداد، انجام مطالعات مخزنی، طراحی حفاری و تهیه اسناد مناقصات فرعی را به‌عهده خواهد داشت که با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ شرکت‌های داخلی در اجرای پروژه‌های مشابه، نسبت به برگزاری مناقصات فرعی با رعایت آیین‌نامه معاملات شرکت ملی نفت ایران و تحت نظارت و تأیید کامل کارفرما اقدام خواهد کرد.

برداشت روزانه 500 میلیون فوت‌مکعب گاز ترش و 15 هزار بشکه میعانات گازی از دستاوردهای طرح توسعه میدان گازی بلال به‌شمار می‌رود که با ارسال از طریق خط لوله به سکوی C فاز 12 و انتقال به ساحل کنگان پس از شیرین‌سازی در پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی به خط سراسری گاز تزریق می‌شود.

میدان گازی بلال در بخش شرقی میدان گازی پارس‌جنوبی و در 90 کیلومتری جنوب‌غربی جزیره لاوان واقع شده است.

شایان ذکر است بدین ترتیب پس از امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال، توسعه میدان گازی یلدا که در دیگر قسمت بخش شرقی میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار خواهد گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز