یک کارشناس بازار سرمایه:

سیگنال‌های مثبتی برای تعادل بازار سرمایه وجود دارد/ خبری از خروج نقدینگی وجود ندارد/ سهام‌ها تا ۲۰ درصد شده است

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ - ۰۵:۲۴:۲۲
کد خبر: ۹۰۰۱۶۵
سیگنال‌های مثبتی برای تعادل بازار سرمایه وجود دارد/ خبری از خروج نقدینگی وجود ندارد/ سهام‌ها تا ۲۰ درصد شده است
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در سه ماه گذشته نسبت به مدت زمان مشابه قبل از آن، در بازار سرمایه شاهد یک رشد شارپ بودیم که سهام ها تا 20 درصد نیز رشد داشته اند.

«مهدی افضلیان» کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در خصوص وضعیت بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، بیان کرد: در سه ماه گذشته نسبت به مدت زمان مشابه قبل از آن، در بازار سرمایه شاهد یک رشد شارپ بودیم که سهام‌ها تا 20 درصد نیز رشد داشته‌اند. 

وی ادامه داد: افزایش قیمت به دلیل عدم جذابیت در بازارهایی مثل مسکن، طلا و ارز بود که در نهایت آخرین بازاری که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌توانستند به آن رجوع کنند، بازار سرمایه بود. بنابراین بخش زیادی از منابع موجود در آن بازارها(طلا، مسکن و ارز) به سمت بازار سرمایه سرازیر شد.

افضلیان اضافه کرد: یکی از مسائلی که در چند وقت اخیر باعث شده است تا بازار سرمایه با رشد روبرو شود، موج اطلاع‌رسانی‌هایی بود که از سوی روزنامه‌ها و رسانه‌های عمومی مثل رادیو و تلویزیون صورت گرفت، چرا که باعث شد تا از سوی عام مردم نیز، سرمایه‌ای به بازار تزریق شود که این جهش نقدینگی در بازار، باعث رشد قیمت سهام شرکت‌ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ریزش شاخص‌ها که در هفته گذشته با آن روبرو بودیم، اظهار کرد: نمی‌توان این روند کاهشی را برای روزهای آینده در نظر بگیریم چرا که اگر بخواهد این اتفاق رخ دهد باید وضعیت بازار سرمایه را برای روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری بررسی کنیم و با توجه به متغیرهایی مثل ارزش معاملات بازار و نوع خرید و فروش‌هایی که حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در بازار انجام می‌دهند، وضعیت را بسنجیم.

وی ادامه داد: بعد از بررسی‌ها باید ببینیم آیا نقدینگی در حال خروج از بازار هست یا نسیت. تاکنون سیگنالی مبنی بر این موضوع که نقدینگی در حال خارج شدن است، وجود ندارد. باید به این مسئله نیز اشاره کرد که به دلیل اینکه شاخص کل بازار بورس اوراق بهادر رشد زیادی داشته و عده زیادی از سرمایه گذاران در سود هستند طبیعی است که بخاطر اینکه زیان نبینند اقدام به فروش سهام یا سیر سود انجام دهند.

افضلیان تشریح کرد: اتفاقی که در بازار سرمایه رخ داد این بود که علیرغم فروش حقیقی‌های بازار، حقوقی‌ها این بار در نقش خریدار ظاهر شدند و بخش زیادی از معاملات بازار را از جهت خرید برای خود کردند که این نیز یک سیگنال مثبت در جهت تعادل در وضعیت فعلی بازار است؛ به همین خاطر، این جنس معاملات با جنس ریزشی که در گذشته شاهد آن بودیم، متفاوت است چرا که در دوره‌های قبل حقوقی‌ها نیز بخشی از فروشندگان بازار سرمایه بودند.

وی تصریح کرد: این وضعیتی که به وجود آمده است می‌تواند یک آلارم مثبتی برای روزهای آینده باشد. اما قطعا نمی‌توان درباره آن پیشبینی کرد و باید تا یکشنبه صبر کنیم که وضعیت بازار به ثبات برسد تا بتوانیم با توجه به ارزش معاملات بازار و روح رفتار حقوقی‌ها، درباره بازار سرمایه تصمیم بگیریم.

نظر شما