تاکید معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش:

تشخیص غلط برخی افراد درباره علت آلودگی هوا با ارقام قابل اثبات است

۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۱۳:۰۷:۵۳
کد خبر: ۹۱۰۱۷۱
تشخیص غلط برخی افراد درباره علت آلودگی هوا با ارقام قابل اثبات است
معاون وزیر نفت گفت: بر خلاف اعتقاد برخی کارشناسان تاکید می کنم که آلودگی هوا فقط ناشی از سوخت نیست و این موضوع با عدد و رقم قابل اثبات است.

به گزارش برنا،  علیرضا صادق آبادی در دومین روز برگزاری کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو و در نشستی که با عنوان "چالش های محیط زیستی، پیشرفت یا عقبگرد" برگزار شد، با اشاره به شاخص بین المللی AQI گفت: این شاخص، سهم آلاینده های مختلف را نشان می دهد که شامل  CO، SOX، NOX، O3، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون است.

وی با اشاره به اینکه میزان SOX نتیجه وجود گوگرد در سوخت است که بعد از احتراق به SOX تبدیل می شود، گفت: میزان این آلاینده در شاخص AQI بین 5 تا 7 درصد است و این نشان دهنده کیفیت مطلوب سوخت توزیعی است.

 صادق آبادی سهم CO را بین 10 تا 15 درصد و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون را نیز 20-25 درصد عنوان کرد و افزود: بیشترین سهم آلایندگی هوا مربوط به ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون (25 -30 درصد) است که به سوخت ربطی ندارد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی، با اشاره به اصل ترمودینامیکی گفت: کیفیت گازهای حاصل از احتراق هم به کیفیت سوخت و هم به احتراق آن مرتبط است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش، سازمان استاندارد و سازمان های بازرسی بر کیفیت سوخت توزیعی نظارت دارند، گفت: در حال حاضر 79 میلیون لیتر از بنزین توزیعی از کیفیت یورو4 برخوردار است که از این میزان 45 میلیون لیتر در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تولید می شود و میزان گوگرد آن حتی از استاندارد یورو5 که 10 پی پی ام است کمتر و در حدود نیم پی پی ام می باشد.

وی همچنین میزان بنزین یورو4 تولیدی در پالایشگاه شازند اراک را 17 میلیون لیتر، پالایشگاه اصفهان 12 میلیون لیتر و در پالایشگاه تبریز 3 میلیون لیتر در روز اعلام کرد.

صادقآبادی با اشاره به واحدهای تصفیه ای که وظیفه استاندارد سازی مولفه های بنزین را در سطح پالایشگاههای کشور برعهده دارند، گفت: نمی توان کارکرد این واحدهای تحت لیسانس را نادیده گرفت چرا که کارکرد درست این واحدها برای تولید بنزین با کیفیت نیز قابل اثبات است.

وی افزود: وقتی در شاخص AQI میزان سهم SOX در آلایندگی هوا 5 درصد اعلام می شود، ثابت می شود که کیفیت سوخت از وضعیت مطلوبی برخوردار است و واحدهای تصفیه گوگرد، هیدروژنی نفتا و ... که وظیفه تبدیل بنزین تولید به کیفیت یورو4 و 5 را برعهده دارند، به درستی کار می کنند.

معاون وزیر نفت همچنین تصریح کرد: تا پایان امسال با تبدیل 12 میلیون لیتر از بنزین تولید پالایشگاه بندرعباس به استاندارد یورو4 میزان تولید این فرآورده استراتژیک در کشور به 91 میلیون لیتر در روز می رسد.

وی در ادامه عدم رفع مسائل مربوط به مباحث آلودگی هوا را تشخیص نادرست این قضیه عنوان کرد و افزود: همچنان آلودگی هوا فقط به کیفیت سوخت ربط داده می شود در حالیکه حتی سوخت خوب با احتراق خوب نیز آلودگی ایجاد می کند.

صادقآبادی سهم آلودگی مربوط به ذرات معلق کمتر از 2.5 و 10 میکرون در هوای کشور را حدود 50 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: طرح این مسائل برای روشن تر شدن موضوع آلودگی هوا و دفاع از کیفیت سوخت تولیدی بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در ادامه با اشاره به تولید 28 میلیون لیتر نفت‌گاز با کیفیت یورو5 در پالایشگاه های اصفهان، تهران و پالایشگاه شازند اراک گفت: امیدواریم تا پایان امسال با افزودن 15 میلیون لیتر نفت‌گاز تولیدی در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با گوگرد 3 الی 4 پی پی ام و 20 میلیون لیتر دیگر در پالایشگاه اصفهان، میزان تولید این فرآورده به روزانه 73 میلیون لیتر برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز