معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد :

احیای ۳۹۰ واحد تولیدی از ابتدای امسال در شهرک های صنعتی

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۱۱:۰۸:۵۶
کد خبر: ۹۱۱۵۰۲
احیای ۳۹۰ واحد تولیدی از ابتدای امسال در شهرک های صنعتی
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: با اجرای برنامه‌های افزایش تولید صنایع کوچک، میزان تولید ۵۸۹ واحد صنعتی کوچک کشور حداقل ۲۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، ‌اصغر مصاحب در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی بجنورد و بیدک استان خراسان شمالی به خبرنگاران گفت: از ناحیه این افزایش تولید، برای سه هزار و ۶۹۰ نفر اشتغالزایی شده است.

وی افزود: در راستای اجرای برنامه‌های افزایش تولید و بازفعال‌سازی صنایع کوچک، امسال باید چهار هزار واحد تولیدی افزایش تولید یافته و ۲ هزار واحد نیز بازفعال‌سازی شوند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: افزایش ظرفیت تولید چهار هزار واحد صنعتی کوچک با همکاری این سازمان و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها پیگیری می‌شود که از این تعداد، ۲ هزار و ۶۵۸ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی واقع شده‌اند.

بازگشت واحدهای صنعتی به چرخه تولید

مصاحب ادامه داد: از ۲ هزار واحد صنعتی هدف ‌گذاری شده برای بازفعال‌سازی در سال جاری، یک هزار و ۳۴۳ واحد در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و تا کنون ۳۹۰ واحد تولیدی به این هدف دست یافته‌اند.

وی یادآور شد: سال گذشته برای بازفعال‌سازی یک هزار و ۴۰۰ واحد راکد برنامه‌ریزی شده بود که با تلاش‌های انجام شده توانستیم یک هزار و ۷۲۶ واحد راکد را به چرخه تولید بازگردانیم.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: این سازمان در قالب برنامه‌های مختلف و استفاده از ظرفیت‌هایی مانند ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کلینیک‌های مشاوره‌ای که اعتبار آن از محل تبصره ۱۸ بودجه تأمین شد، و همچنین معرفی سرمایه‌گذار جدید به واحدهای غیرفعال توانست این واحدها را دوباره فعال کند.

مصاحب بیان کرد: در راستای اجرای برنامه‌های احیاء و افزایش ظرفیت تولید در کشور، استان خراسان شمالی امسال احیاء ۱۵ واحد صنعتی را هدف‌ گذاری کرده بود که تا کنون ۱۲ واحد آن بازفعال‌سازی شده است.

اجرای طرح پوشاک روستایی در پنج استان

وی در مورد پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری به واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی نیز گفت: هم اکنون این تسهیلات تنها به واحدهای مستقر در نواحی صنعتی پرداخت می‌شود که به‌جد پیگیر شمول پرداخت تسهیلات به شهرک‌ها و حداقل به واحدهای مرتبط با صنایع روستایی هستیم؛ اما متأسفانه تا کنون این اقدامات نتیجه نداده است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: در عین حال برای استفاده از این تسهیلات، طرح پوشاک روستایی در ۵ استان کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، همدان و گیلان را آغاز کرده‌ایم، ولی همچنان اصرار بر این است که بتوانیم از تسهیلات روستایی و عشایری حداقل بخشی از شهرک‌ها را نیز بهره‌مند کنیم.

مصاحب با بیان این‌که بیش از ۶۰ درصد درآمد مالیاتی کشور توسط تولید کنندگان پرداخت می‌شود، اضافه کرد: اصلاح قانون برنامه ششم و سهم واحدهای تولیدی در مورد مالیات بر ارزش افزوده از خواسته‌های واحدهای تولیدی بود، ولی طرح آن به کمیسیون‌های مربوط برگشت خورد تا دوباره بررسی شود؛ اما در عین حال ما پیشنهادهای خود را برای اصلاح برنامه ششم و قانون مالیات بر ارزش افزوده به متولیان داده‌ایم.

وی در مورد خوشه‌های صنعتی نیز گفت: یکی از مدل‌های توسعه‌ای که صنایع کوچک متولی آن است، خوشه‌های صنعتی است و اتفاق خوبی که در این بخش رقم خورده این است که به‌زودی جشن استقلال صدمین خوشه صنعتی کشور را برگزار می‌کنیم.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: چهار خوشه صنعتی در خراسان شمالی شناسایی شده که نقش آن‌ها درحال بازبینی است و احتمال افزایش واحدهای جدید در این بخش بر اساس ظرفیت‌های استان وجود دارد.

مصاحب با بیان این‌که ۲ خوشه صنعتی فرش و آبنبات استان خراسان شمالی به شبکه فراگیر تحویل داده شده است، یادآور شد: مطالعات بر روی خوشه پوشاک و پایش خوشه پلاستیک این استان نیز اکنون درحال اجراست.

فعالیت ۸۰ هزار واحد صنعتی کوچک

وی با بیان این‌که بیش از ۸۰ هزار واحد کوچک صنعتی در کشور فعالیت دارند، اظهار داشت: بیش از ۴۳ هزار واحد تولیدی از این تعداد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استقرار دارند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: ۷۷ درصد این واحدها فعال‌اند و برای بازفعال‌سازی واحدهای غیرفعال نیز برنامه‌های مختلفی در دست اجرا داریم؛ اما نمی‌توان این نکته را هم نادیده گرفت که فعالیت برخی از واحدهای صنعتی دیگر توجیه اقتصادی ندارد و عمر آن‌ها به پایان رسیده است.

مصاحب تصریح کرد: سیاست‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم باعث افزایش رقابت پذیری واحدهای صنعتی کوچک و متوسط شده است که این امر در کنار بین‌المللی کردن تولیدات صنعتی، از مهمترین برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است.

وی یادآور شد: واحدهای صنعتی کوچک و متوسط ظرفیت‌های فراوانی برای تولید و اشتغال دارند و این ظرفیت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی باعث رشد کارآفرینی و توسعه فضای کسب و کار شده است.

۲۸۰ واحد تولیدی، دانش‌ بنیان شدند

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: تا کنون ۵۳۰ شرکت دانش ‌بنیان تولیدی در نقاط مختلف کشور شناسایی شده و ۲۸۰ واحد تولیدی نیز مجوز دانش بنیانی دریافت کرده‌اند.

مصاحب ادامه داد: توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان رویکرد اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است که این مهم نیز تنها با ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه، مراکز علمی و پژوهشی محقق می‌شود.

وی اظهار داشت: صنایع کوچک و متوسط بخش عمده‌ای از مسیر توسعه پایدار کشور را فراهم ساخته‌اند و بر همین اساس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی علاوه بر تأمین زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی، رویکرد حمایتی از این حوزه را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عنوان کرد: تشکیل ۷۰ کنسرسیوم صادراتی و ۶۸ شرکت مدیریت صادرات از مهمترین اقدامات این سازمان برای حمایت از فعالان بخش صنعت و تولید است.

استان خراسان شمالی هم اکنون ۹ شهرک صنعتی، ۶ ناحیه صنعتی، یک منطقه ویژه اقتصادی قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران و ۴ خوشه صنعتی شناخته شده است.

نظر شما