در این گزارش می‌خوانید؛

تحریم ها بی اثر شده‌اند/ سال جدید با رشد روبرو خواهیم بود/ تحریم ها برگ برنده ای برای رونق تولید

۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۱:۱۸:۰۰
کد خبر: ۹۱۲۵۲۹
تحریم ها بی اثر شده‌اند/ سال جدید با رشد روبرو خواهیم بود/ تحریم ها برگ برنده ای برای رونق تولید
بانک جهانی در گزارشی پیش بینی کرده است که اقتصاد ایران در دو سال آینده ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ خورشیدی، رشد سالانه‌ ۰.۵ درصدی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ بانک جهانی در گزارشی جدید می‌نویسد که انتظار می‌رود اقتصاد ایران در سال جاری مالی ۸.۷ درصد کوچکتر شود که یکی از دلایل آن سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است که از طریق تحریم های ظالمانه، درآمدهای نفتی را کاهش داده، اقتصاد را به رکود کشانده و از ارزش پول ملی کشور کاسته است.

همچنین بانک جهانی در این گزارش پیش بینی کرده است که اقتصاد ایران در دو سال آینده ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ خورشیدی، رشد سالانه‌ ۰.۵ درصدی خواهد داشت بنابراین انتظار می‌رود در طول این مدت از فشارهای تورمی بر اقتصاد کشورمان کاسته شود و وضعیت بهتری را شاهد باشیم.

تحریم ها بی اثر شده‌اند

 گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که آمریکا با وجود آنکه از هر روزنه‌ای برای تضعیف ایران استفاده کرد اما خوشبختانه امروز به جایی رسیده ایم که اثر گذاری فشارهای آمریکا کم تر شده و اگر به مقاومت و پایداری خود ادامه دهیم، مشکلات ما حل خواهند شد.

بنابر تحریم‌ها با وجود آنکه در کوتاه مدت مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد کردند، اما می‌بینیم که در میان مدت و بلندمدت باعث مقاومت اقتصادی کشور شد پس باید قبول کرد که ریشه بسیاری از مسائل و مشکلات کشور به سوء مدیریت‌ها برمی‌گردد و منشا آن داخلی است فلذا با توجه به توانمندی کشور، می‌توانیم با ظرفیت هایی که در کشورمان وجود دارد دانش فنی برای تولید را بومی کنیم.

تولید ما در صنایع مختلف در چه وضعیتی قرار دارند

این در حالی است که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید؛ به طور منظم 100 قلم کالای مصرفی در سطح بازار از سوی وزارت صنعت، معدن تجارت مورد رصد قرار می‌گیرد و امروز خوشحالم بگویم که طی ۶ ماه نخست امسال بیش از دو سوم تولیدات کشور با رشد مثبت مواجه بوده است. از صنعت فولاد تا انواع محصولات فلزی، غیر فلزی، پوشاک، لوازم خانگی و همچنین صنعت غذایی این آمار افزایشی است.

رحمانی تشریح می‌کند که در 6 ماهه نخست امسال صنایع غذایی ۱۵ درصد، صنایع فولاد 6 درصد، محصولات فولادی ۹.۳ درصد، محصولات مس ۱۸ درصد، کاشی و سرامیک 6.5 درصد، سیمان حدود ۶ درصد و بسیاری دیگر از اقلام تولیدی رشد داشته اند.

رحمانی گفت: صنایع غذایی به عنوان یکی از مهمترین صنایع کشور ۹ درصد از مجموع سرمایه گذاری بخش صنعت، ۱۱.۶ درصد ارزش افزوده و ۱۴ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

تولید صنعتی در 6 ماه ابتدایی سال مثبت بوده است 

عبدوالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز  در رابطه با رشد تولید صنعتی می‌نویسد؛ رشد تولید صنعتی در شهریورماه نسبت به مرداد ۱.۲ درصد مثبت بوده است. بر مبنای گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، بررسی ها نشان می دهد، از ابتدای سال۹۸ روند رشد منفی صنعتی، بطورماهانه، کاهنده بوده است و در ماه شهریور مثبت شده است.

با توجه به روند رشد مثبت، بخش صنعت در 6 ماه ابتدایی سال و آثار مثبت موجود آن و همچنین طبق اعلام بانک جهانی اقتصاد در سال 99 بدون شک شاخص های صنعتی کشور مثبت خواهند بود.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایر ایران نیز در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا اظهار کرد: به‌رغم همه معضلاتی که در صنعت تایر با آن روبرو هستیم و حتی تحریم ها ما را با مشکلات بسیار پیچیده ای روبرو کرده است اما در شش ماه اول امسال در تایرهای سواری به  لحاظ حلقه‌‌ای 8 درصد افزایش ظرفیت داشته‌ایم همچنین در تایرهای رادیال وانتی 118 درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

برای رشد شاخص های صنعتی کشور چه کار هایی باید انجام شود

مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامیدند بنابراین نیاز است تا همه مسئولان در کشور بسیج شوند تا این حوزه را پیش از پیش تقویت کنند اما یکی از نیاز های رونق تولید تامین نقدینگی مورد نیاز واحدها و سرمایه در گردش درخواستی آنها است که باید مورد توجه قرار بگیرد چراکه تامین نقدینگی و افزایش تولید مشکل اشتغال، خودکفایی در بسیاری از بخش‌های تولیدی و قطع وابستگی کشور به برخی واردات را به طور کامل برطرف می‌سازد.

یکی از آرزوهای بزرگ تولیدکنندگان و بخش صنعت کشور، ارائه تسهیلات با سودهایی معادل 2 تا 4 درصد واقعی است؛ تسهیلاتی که می تواند دستاورد بسیار خوبی برای بسیاری از زمینه های صنعتی نوپا باشد اما تنها با محاسبه ای کوتاه، حتی به وام ها و تسهیلاتی از این دست نیز اضافه های زیادی می چسبد و در نهایت وام هایی با بازپرداخت تک رقمی به نزدیک 16 تا 18 درصد می رسد و تسهیلات 18 تا 24 درصدی نیز به بیش از 30 درصد افزایش می یابد.

بنابراین مشکل نقدینگی مورد نیاز واحدها نیز به شیوه های عادی حل نمی‌شود مگر اینکه یک اراده عمومی و همراهی و همکاری لازم میان بخش ها صورت گیرد تا بتوانیم از این طریق سرمایه گذاران بخش خصوصی را برای افزایش تولیدات و توسعه صنعتی کشور بیش از پیش حمایت و تقویت کنیم.

کشورهای موفقی که به تولید داخلی اتکا کردند و امروز موفق هستند

بعد از جنگ جهانی دوم، آلمان یکی از کشورهایی بود که با یک ابرتورم مواجه بود و مشکلات زیادی را روبروی خود داشت اما این کشور با تمرکز بر روی تولید کالاهای به شدت با کیفیت توانست به صادرات خود نیز رونق دهد. این سیاست توام با کنترل هر چه بیشتر واردات، تمرکز بر مصرف تولید داخلی و البته کاهش وابستگی به کالاهای غیر آلمانی بود که باعث شد این اراده ملی آلمان را امروز به یک کشور موفق تبدیل کند. 

ژاپن نیز یکی دیگر از کشورهایی است که با وجود شکست سنگینی که در جنگ جهانی دوم متحمل شد و با 13 میلیون بیکار و کمبود شدید موادغذایی  مواجه بود با راه اندازی کمپینی با عنوان «استفاده از محصولات داخلی» توانست در مقابل ورود کالاهای دیگر شورها مقاومت کند. ژاپنی ها با ترجیح کالاهای داخلی کم کیفیت به خارجی های با کیفیت باعث شدند تولیدکنندگان آنها خیلی زود رشد کنند و در مقابل ناملایمات اقتصادی خارجی، دلگرم به حمایت تمام عیار مردم خود باقی بمانند.

فرهنگ بالای ارزش نهادن به تولید داخلی باعث شد تولید با کیفیت در این کشور رونق بگیرد و مردم این کشور نیز ، به شدت از سیاست مصرف گرایی دوری کرده و تمام و کمال به سوی سیاست صرفه جویی پیش رفتند. آنها تولید را افزایش دادند، به کیفیت تولید اهمیت دادند و از دیگر سو تلاش کردند با صرفه جویی در مصرف، زمینه برای توسعه صادرات را موجب شوند.

سخن آخر

نیاز است تا باور و ذهنیت عمومی در خصوص توانمندی های ملی تبدیل به مسئله ای بنیادین و غیرقابل مناقشه شود تا بتوانیم با قدرت به سمت فتح قله های پیشرفت گام برداریم. همه اظهار نظرهایی‌ که می‌شود، نشان می‌دهد، اوضاع به نفع ایران در حال تغییر است و می‌توانیم تاب آوری و مقاومت اقتصادی کشور را بیشتر کنیم.

اقتصاد متنوع ایران و شرایط انعطاف پذیری که در کشور داریم این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانیم خود را با شرایط تحریمی، منطبق و نیازمان به خارج از کشور را کمتر کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز