سکوی SPD۹ تا پایان امروز به حداکثر ظرفیت تولید می‌رسد

۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۱۸:۴۵:۵۷
کد خبر: ۹۱۲۸۴۶
سکوی SPD۹ تا پایان امروز به حداکثر ظرفیت تولید می‌رسد
مدیر عملیات شرکت نفت و گاز پارس با اعلام برداشت 800 میلیون فوت مکعب گاز از سکوی بازسازی شده SPD9 ابراز امیدواری کرد این سکو تا پایان امروز به ظرفیت تولید روزانه حداکثری 1 میلیارد فوت مکعب گاز برسد.

به گزارش برنا از شرکت نفت و گاز پارس، علیرضا عبادی در تشریح جزئیات عملیات بازسازی و راه‌اندازی مجدد سکوی حادثه‌دیده SPD9 گفت: بعد از وقوع حادثه در خط لوله این سکو که به دلیل خوردگی درونی ناشی از ترکیبات اسیدی گاز در 22 خردادماه سال جاری دچار پارگی و آتش‌سوزی شد، بلافاصله پس از عملیات ایمن‌سازی و جلوگیری از گسترش حادثه، ارزیابی‌های اولیه با اعزام تیم‌های کارشناسی و شرکت‌های بیمه‌ای به محل آغاز شد و پس از انجام سلسله فعالیت‌هایی منسجم با حضور کلیه عوامل شرکت نفت و گاز پارس، پیمانکار مورد نظر برای بازسازی و تعمیر سکو پس از سه هفته انتخاب شد.

وی با بیان اینکه پس از ابلاغ کار به پیمانکار و استقرار و لنگراندازی شناور عملیاتی در موقعیت مورد نظر، فعالیت‌های بازسازی سکوی حادثه دیده فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی از 24 تیرماه آغاز شد، افزود: با توجه به اینکه بازگشت مجدد سکو به مدار تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، عملیات بازسازی و بهره‌برداری از این سکو در دو مرحله تعریف شد.

عبادی نخستین مرحله از عملیات بازسازی سکوی SPD9 را فعالیت‌های مربوط به برقراری مجدد تولید در بازه زمانی 3 ماهه اعلام کرد و افزود: تعمیرات بخش‌هایی از سکو که تأثیری در امر تولید نداشتند به مرحله دوم موکول شد که در روزهای آینده انجام می‌شود.

مدیر عملیات شرکت نفت و گاز پارس بازسازی و تولیدی شدن مجدد سکوی حادثه‌دیده SPD9 را الگوی موفقی از تعامل تمامی اجزای این پروژه عنوان کرد و گفت: در طول عملیات بازسازی این سکو که خوشبختانه فاز نخست آن در موعد مقرر 3 ماهه به پایان رسید، تیم‌های پیمانکاری و کارفرمایی با آمادگی کامل و انسجام بی‌نظیری در کنار یکدیگر حضور داشتند و به جرأت می‌توان گفت پروژه بازسازی این سکو می‌تواند به عنوان الگوی موفقی معرفی شود.

این مقام مسوول در شرکت نفت و گاز پارس یکی از مشکلات و دغدغه‌های موجود در عملیات بازسازی این سکو را تأمین کالاهای مورد نیاز به منظور تولیدی شدن سکو عنوان و خاطرنشان کرد: تعامل مناسب تیم پیمانکار و کارفرما در این پروژه موجب شد تا کالاهای مورد نیاز این بخش با وجود مشکلات موجود، در زمان مورد نظر تأمین شود، به گونه‌ای که در نیمه دوم ماه جاری کلیه عملیات ساخت بخش‌های مربوط به احیای تولید به پایان رسید و از پانزدهم مهرماه، تست‌های نهایی کار برای اطمینان بیشتر از عدم وجود نشتی آغاز شد.

وی با اشاره به انجام تست‌های نشتی کل سکو در طول یک هفته افزود: عملیات تست نشتی در تمامی قسمت‌های سکو با گاز نیتروژن در 22 مهرماه به پایان رسید و بعد از حصول اطمینان از اینکه هیچ‌گونه نشتی در سکو وجود ندارد، از صبح روز گذشته عملیات باز کردن یکایک چاه‌ها مطابق با دستورالعمل‌های عملیاتی و ایمنی آغاز شد و خوشبختانه عصر روز گذشته با روشن شدن مشعل، سکوی SPD9 در مدار تولید قرار گرفت.

عبادی، حداقل تولید از سکو برای ارسال به خط لوله انتقال گاز به پالایشگاه خشکی را 300 میلیون فوت مکعب اعلام کرد و گفت: اگر تولیدات سکو کمتر از این میزان باشد، قطعا مشکلاتی در انتقال گاز ترش از طریق خط لوله ایجاد می‌شود، بنابراین گاز استحصال شده از چاه‌های سکوی SPD9 پس از رسیدن به ظرفیت 300 میلیون فوت مکعب به خط لوله انتقال گاز به پالایشگاه خشکی تزریق شد.

مدیر عملیات شرکت نفت و گاز پارس تولید فعلی سکوی SPD9 را با در سرویس قرار گرفتن 8 چاه تولیدی، بیش از 800 میلیون فوت مکعب اعلام و ابراز امیدواری کرد مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و هماهنگی‌های صورت گرفته با پالایشگاه خشکی تا ساعاتی دیگر این سکو به ظرفیت تولید حداکثری روزانه 1میلیارد فوت مکعب (معادل 28 میلیون مترمکعب) رسیده و تعهد این شرکت در بازه زمانی مقرر، محقق شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دغدغه تأمین گاز از این سکو به طور کامل رفع شده و عملیات بازسازی سکو به زودی وارد مرحله دوم می‌شود و آن بخش از تأسیسات و تجهیزات آسیب‌دیده‌ای که نقش بسزایی در تولید گاز نداشتند، مورد تعمیر و بازسازی قرار می‌گیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز