رمز یک بار مصرف OTP چیست؟

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۱۲:۴۰:۳۸
کد خبر: ۹۱۸۸۵۷
رمز یک بار مصرف OTP چیست؟
حتما با این اتفاق مواجه شده‌اید؛ که برای ثبت نام و ورود به یک وب‌سایت یا نرم افزاری خاص، نیاز به کد تاییدی دارید؛ که به فاصله یک بازه زمانی برایتان پیامک می‌شود؛ درواقع شما از طریق کدی که به تلفن همراهتان پیامک می‌شود احراز هویت می‌شوید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، این مدل احراز هویت؛ در اکثر سرویس‌های مهم؛ برای تامین امنیت کاربران، بصورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته و مورد تایید بسیاری از کاربران است.

رمز یک بار مصرف، که OTP نام دارد؛ و مخفف واژه One Time Password است؛ موضوعیست که به تازگی جزو یکی از عوامل امنیتی توسط بانک ها و سامانه های مهم؛ نیز مطرح شده و مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی؛ رمزهای یک‌بار مصرف؛ نقص‌ رمزهای ثابت را اصلاح کرده اند، بدین معنی که بسیاری از هکرها در مقابله با رمزهای یک بار مصرف ناکام مانده اند و امکان سواستفاده با این سیستم به حداقل ممکن رسیده است، از همین رو OTP مورد اقبال بسیاری از شهروندان قرار گرفته است.

در این مقاله قصد داریم؛ مزایای رمز یک بار مصرف و ارسال پیامک فعال سازی در وب سرویس پیامک قاصدک را بررسی نماییم.

اس ام اس

کاربرد های رمز یکبار مصرف یاOTP

  • 1 – شناسایی ربات از انسان
  • 2– تامین امنیت ورود به حساب کاربری
  • 3–  ارسال کدفعال سازی و تایید شماره موبایل
  • 4–  ارسال کد فعال سازی پیامکی و صوتی

جهت ارسال رمز یک بار مصرف و رمزهای کدفعال سازی می‌توانید از سامانه پیام کوتاه قاصدک؛ استفاده کنید؛ تا بتوانید بسیار سریع؛ حتی به افرادی که دریافت پیامک های تبلیغاتی خود را مسدود کرده‌اند پیامک، کدفعال سازی و OTP را ارسال کنید.

راه های مختلفی برای ایجاد آگاهی کاربر از OTP وجود دارد. بعضی از سیستم‌ها از نشانه های امنیت الکترونیکی خاصی استفاده می‌کنند؛ سیستم های دیگر شامل نرم افزارهایی هستند که بر روی تلفن همراه کاربر اجرا می‌شوند.

با این حال، سیستم هایی مانند سامانه پیام کوتاه هستند؛ که OTP ها را در سمت سرور تولید می کنند و با استفاده از یک کانال بی‌سیم، هم‌چون پیام‌کوتاه به کاربر می فرستند.

معمولا پس از وارد کردن نام کاربری؛ رمز یکبار مصرف به موبایل شما پیامک می‌شود و از شما خواسته می‌شود؛ تا کدفعال سازی خود را وارد نمایید.

در این صورت حتی اگر نام کاربری و رمز شما گم شود، کسی نمی تواند وارد حساب شما شود.

حتما برای شما هم سوال شده که کدفعال سازی چگونه ارسال می‌شود؟

ارسال پیامک کد فعال سازی از طریق ارتباط سایت مبدا؛ با سامانه پیام کوتاه قاصدک، و یا پنل پیامک قاصدک امکان پذیر است که از روش هایی چون، ارسال پیامک از طریق وب سرویس پیامک و استفاده از افزونه های پیامکی ورد پرس؛ صورت می‌گیرد.

که در ادامه؛ به ویژگی های هر یک به صورت اختصار می‌پردازیم:

ارسال پیامک از طریق وب‌سرویس:

در این روش کاربر، از طریق اتصال به وب‌سرویس سامانه پیام کوتاه قاصدک، از طریق یک آدرس متصل شده، روش‌های ارسال پیامک را در سایت و یا نرم افزار خود قرار می دهد و هر کجا که لازم باشد از آن برای ارسال کد فعال سازی و یا هر نوع ارسال پیامک دیگر به‌صورت دلخواه استفاده می کند.

استفاده از افزونه ارسال پیامک وردپرس

برای استفاده از افزونه‌پیامکی ورد پرس، نیاز به کد‌فعال سازی وردپرس، دارید که این سیستم توسط سامانه پیام‌کوتاه قاصدک آماده شده تا بعد از ثبت نام، شماره موبایل خود را در وردپرس وارد کنید و منتظر بمانید تا لینک تهیه افزونه برای شما ارسال شود.

 هرچند که استفاده از رمز یک‌بارمصرف، مزایای بسیاری دارد و مهم‌ترین آن؛ امنیت است اما دارای معایبی نیز می‌باشد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

معایب OTP

استفاده ازOTP تحت هر روشی، دارای مقداری هزینه برای کاربران است. استفاده از نرم‌افزارهای خاص بر بستر تلفن های همراه به مراتب هزینه کمتری به نسبت سخت افزارها دارد.

به همین علت، کاربران باید با در نظر گرفتن این موضوع از رمز یک بار مصرف استفاده کنند.

مشکل دیگری که در خصوص OTP مطرح است این است که؛ کاربر در صورت عدم دسترسی به تلفن همراه خود، قادر به ورود به سیستم مورد نظر خود نیست. که معمولا، برای رفع این مشکل روش‌های جایگزین اضطراری پیش بینی می شود. اما به صورت کلی فرایند ورود به سیستم سخت خواهد شد.

نظر شما