محمدرضا فرزین، عضو پیشین شورای پول و اعتبار:

مداخله بانک مرکزی در بازار ارز قانونی است/ مداخله‌های بانک‌مرکزی در بازار ارز باید تصحیح شود

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۲۱:۲۳:۱۶
کد خبر: ۹۲۰۲۴۳
مداخله بانک مرکزی در بازار ارز قانونی است/ مداخله‌های بانک‌مرکزی در بازار ارز باید تصحیح شود
پس از حدود 60 سال که بانک مرکزی بر اساس وظایف ذاتی خود و به‌منظور جلوگیری از نوسان و التهاب در بازار ارز دخالت می‌کند، یکی از مباحث اقتصادی روز محافل کارشناسی، مجاز یا غیرمجاز بودن مداخله ارزی سال 96 بانک مرکزی در بازار است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقا از اعتمادآنلاین، «محمدرضا فرزین» عضو پیشین شورای پول و اعتبار در این خصوص تأکید دارد: یکی از حیاتی‌ترین وظایف بانک‌مرکزی حفظ ارزش ریال و ورود به بازار ارز است و برای تحقق این هدف، نمی‌توان مانعی برای انجام وظایف ذاتی بانک‌مرکزی ایجاد کرد و مداخله ارزی نیز ازجمله چنین وظایفی است.

معاون اقتصادی پیشین وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: صیانت از ارزش پول ملی در برابر سایر ارزها، جزو اولویت‌های اساسی بانک‌مرکزی بوده و دخالت و ورود بانک‌مرکزی، امری غیرقانونی نیست.

فرزین افزود: از سوی دیگر، شاید تنها انتقادی که بتوان به بانک‌مرکزی داشت، بحث چگونگی ورود و مداخله در بازار است.

عضو پیشین شورای پول و اعتبار با اشاره به ضرورت مداخله بانک مرکزی در بازار ارز، تأکید کرد: بازار ارز به علت تأثیرگذاری آن بر اغلب نرخ‌ها جزو بازارهای استراتژیک مؤثر بر تمامی صنایع به‌شمار می‌رود و نمی‌توان این بازار را به حال خود رها کرد و باید بر اساس عملیات بازار، بانک‌مرکزی با مکانیزم‌های خود در راستای حفظ ارزش پول ملی، گام‌های موثری که لازم می داند را بردارد.

فرزین گفت: از سوی دیگر به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی، مداخله‌های بانک‌مرکزی در بازار ارز باید تصحیح شود زیرا عرضه بیش‌ازحد ارز یا عدم آن، می‌تواند به التهابات بازار دامن بزند و نباید از این نکته اساسی غافل شد که بانک‌مرکزی نباید در نرخ‌گذاری‌های روزانه ورود کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مدل مداخله بانک‌مرکزی در نرخ‌گذاری‌ها تنها در شرایط بحرانی باید دیده شود اما در شرایط غیربحرانی، تعیین نرخ ارز باید به بانک‌ها و صرافی‌های زیر نظر بانک مرکزی واگذار شود تا نرخ ارز را مطابق مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص کنند و در چنین شرایطی بانک‌مرکزی هم باید از مداخله پرهیز کند.

رئیس پیشین هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: در شرایط عادی بازار ارز، بانک‌مرکزی باید با ابزارهای قانونی موجود، مراقب حفظ ارزش پول ملی باشد .

فرزین در پایان تأکید کرد: بانک مرکزی باید رژیم ارزی که می‌تواند مدیریت نرخ ارز شناور نیز باشد را در دستور کار قرار دهد و تلاش کند که نرخ ارز از میانگین برنامه‌ریزی‌شده خود، خارج نشود.

نظر شما