یک وکیل دادگستری:

مصوبه دولت مبنی بر عدم اعتبار ظهرنویسی چک به دلیل بحث امنیت معاملات و کاهش میزان دعاوی مربوط به چک‌ها است/ برچیده شدن بساط شرخرها با مصوبه جدید هیات دولت

۱۳۹۸/۰۸/۱۵ - ۰۵:۲۵:۰۲
کد خبر: ۹۲۰۵۱۵
مصوبه دولت مبنی بر عدم اعتبار ظهرنویسی چک به دلیل بحث امنیت معاملات و کاهش میزان دعاوی مربوط به چک‌ها است/ برچیده شدن بساط شرخرها با مصوبه جدید هیات دولت
یک وکیل دادگستری می‌گوید: آنچه در هیات دولت تصویب شده بیشتر به دلیل بحث امنیت معاملات و کاهش میزان دعاوی مربوط به چک‌ها است.

«محمدامین حسین‌آبادی»، وکیل دادگستری، درباره مصوبه هیات دولت مبنی بر عدم انتقال و ظهرنویسی چک تضمینی در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: در گذشته قانون صدور چک و ظهرنویسی روند دیگری داشت. ظهرنویسی امکان‌پذیر بود به این صورت که یک نفر می‌توانست چک را با دو امضا به شخص دیگری انتقال دهد؛ مثلا من چکی را در وجه شما صادر می‌کنم و شما معامله‌ای انجام می‌دهید و به جای پرداخت پول نقد، ظهر آن چک را 2 امضا می‌زنید و به شخص ثالث می‌دهید.

او با بیان اینکه در طرحی که در هیات دولت تصویب شد، گفته شده است ظهرنویسی‌ امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: این لایحه در راستای تامین امنیت در معاملات است. به عنوان مثال من به اعتبار  شخصیتی که شما دارید چکی را صادر می‌کنم و به شما می‌دهم، این چک در وجه  شخص معینی است، من شما و اعتبار شما را می‌شناسم اما آن اگر شما بخواهید در معامله‌ای با شخص ثالثی چک من را به او بدهید، من آن فرد را نمی‌شناسم، من به اعتبار شما به جای پول نقد، چک می‌دهم.

حسین‌آبادی افزود: آنچه در هیات دولت تصویب شده بیشتر به دلیل بحث امنیت معاملات و کاهش میزان دعاوی مربوط به چک‌ها است. اعتبار طرف قرارداد در بحث‌های حقوقی ارزش بالایی دارد، وقتی من خیالم از شخص شما راحت است و به شما چک می‌دهم این را هم می‌دانم که اگر به هر دلیلی سر تاریخ چک من پاس نشود، شما یک هفته دیگر صبر می‌کنید تا پول به دستم برسد اما طرف ثالث را نمی‌شناسم.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه دعاوی مربوط به چک در دادگاه‌ها خیلی زیاد است، اظهار کرد: این لایحه کمک می‌کند که فقط عنوان اعتبار طرف مقابل را در نظر بگیرید، چه بسا طرفین با هم صلح و سازش کنند و بگویند لاشه چک را برمی‌گردانند و به جای رقم آن جنس بگیرند، این اتفاقات در بازار می‌افتد و به آن مبادله کالا به کالا می‌گویند. این مصوبه کسی که چک در وجهش صادر شده را ملزم می‌کنند که نسبت به حق و حقوش پیگیر باشد و به عبارت دیگر چک را شرخر ندهی که آن را نقد کند.

حسین‌آبادی در خصوص مزایا و معایب این مصوبه گفت: این لایحه به طور کلی مزایا و معایبی دارد. یکی از معایبش این است که دایره وسعت چک کم می‌کند ولی نفع آن این است که در روابط مالی، دیگر از افراد ثالث استفاده نمی‌‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز