افزایش حرارت در بازار زمستانی مسکن با شفافیت در معاملات

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۱۰:۴۳:۱۷
کد خبر: ۹۲۶۹۵۸
افزایش حرارت در بازار زمستانی مسکن با شفافیت در معاملات
آبان ماه 98 یکی از بزرگترین پروژه های دولتی در بازارمسکن با عنوان طرح اقدام ملی مسکن کیلید خورد که با استقبال زیادی مواجه شد. این طرح با هدف تامین نیازمسکن اقشار کم درآمد برنامه ریزی شد و ریاست جمهوری نیز برعملکرد صحیح دستگاه ها در ساخت و توزیع واحدهای مسکونی تاکید ویژه‌ای کرد. این توجه به نظارت صحیح در ساخت و عرضه واحدهای مسکونی نباید معطوف به طرح اقدام ملی مسکن شود ودر بازار مسکن رعایت این نکات ارزش افزود‌ه‌های بی شماری خواهد داشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در مجموع شفافیت همان اصلی است که می‌تواند تاثیر شگرفی در بازار مسکن ایجاد کند. شفافیت مردم را برای تصمیم‌گیری بهتر، درخصوص سرمایه‌های ملکی خود آگاه می‌سازد واز سویی دیگر، سیاستگذاران را کمک می‌کند تا بتوانند به صورت جزئی برای هرمنطقه تصمیم‌های کاربردی‌بگیرند. به عنوان مثال با آگاهی و ارزیابی نوسانات نرخ اجاره آپارتمان در جردن می‌توان مشوق‌های مالیاتی برای مالکانی که در این مناطق اجاره‌بهای زیاد طلب می‌کنند در نظرگرفت و به عنوان ابزار کنترلی ازآن بهره برد.

چندی پیش وزارت‌ راه و شهرسازی باراه‌اندازی سامانه سابا سعی در ایجاد این شفافیت کرده و مشاورین املاک را موظف به وارد کردن اطلاعات معاملات خود از طریق کدرهگیری کرد. اما این سامانه توان تحلیل این معاملات را ندارد تا کاربران عادی بتوانند با مراجعه به آن ازارزش ملک خود یا خانه‌ای که قصد خرید آن را دارند داشته باشند.

ازسوی دیگرتکنولوژی، پیشرفت‌های شگرفی در این مدت داشته و دریافت و پردازش حجم زیاد اطلاعات را نمی‌توانند سامانه‌های سنتی پوشش دهند. از این رو نیاز به بستری که بتواند حجم عظیمی از معاملات را از بسترهای اطلاعاتی مختلف برداشت و پس از پردازش و طبقه بندی با توجه به نیاز کاربرارائه دهد لازم است.

این مهم را مدتی است سامانه‌ای با عنوان کیلید راه‌اندازی کرده و توانسته ابزارهای خود را توسعه دهد و در بخش های دیگرنیزبه کارگیرد. سامانه کیلید با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی تحولات عظیمی در بازارمسکن ایجاد کرده است. کیلید در مرحله اول به مشاورین املاک به تسریع و تسهیل درانجام امورملکی کمک می‌کند ومتقاضیان را برای جستجوی بهتر برای رسیدن به خانه مورد نظرشان یاری می‌رساند.

کیلید قدمی فراتراز سایررقبایش برداشته و راه‌های جستجو را متنوع کرده است. یکی از این راه‌ها اعمال فیلترجستجواست که هم از نظر بازه قیمتی وهم متراژ می‌توان این فیلترها را اعمال کرد. اما یکی ازراه‌های دیگر که کیلید به عنوان متولی این سیستم در ایران آن را راه اندازی کرده، جستجو ازروی نقشه با مشخص کردن محدوده مورد نظر است. به این طریق متقاضیان اجاره آپارتمان درهروی با مشخص کردن محدوده مورد نظر خوددر این منطقه می‌توانند تمام فایل‌هایی که در این محدوده در کیلید بارگذاری شده است را مشاهده کنند.

اما بازهم کیلید برای اولین بارسبک جدیدی در جستجوی ملکی ایجاد کرده و سیستمAR  را درسامانه خود تعبیه کرده است. این سیستم ازطریق دوربین گوشی همراه، اطلاعات ملکی که کاربر گوشی خود را به سمت آن گرفته نشان می‌دهد.

از سوی دیگرمی‌توان با مراجعه به نقشه حرارتی کیلید، نمای کلی از وضعیت معاملاتی محلات را دید و با توجه به آن برای خرید یا اجاره ملک تصمیم‌گیری کرد. این بخشی از ارزش‌افزوده‌هایی است که کیلید برای جستجوی ملکی ایجاد کرده است. اما کیلید‌ هدف بزرگتری را دنبال می‌کند که به کل بخش مسکن مربوط می‌شود.

اطلاعات بازارمسکن یکی از بخش‌هایی است که به کل بازارمسکن کمک می‌کند. به این طریق که هم متقاضیان خرید، فروش یا اجاره ملک می‌توانند نمای کلی ازوضعیت اقتصاد مسکن را مشاهده کنند وهم سیاستگذاران با مطالعه این بخش برای مناطق مختلف تصمیم جزئی‌تری نسبت به مناطق بگیرند. از سوی دیگر داشتن اطلاعات کامل می‌تواند، سیاستگذاران را برای اعمال مشوق یا محرک برای هر بخش یاری رساند.

این بخش تمام معاملات روی داده در مناطق را همراه با نمودار نشان می‌دهد که کاربران بتوانند محله و بازه زمانی دلخواهشان را مشخص کنند و اطلاعات جامعی از ارزش، تعداد معاملات و درصدهای کاهش و افزایش آنها را مشاهده کنند. گفتنی است این اطلاعات به صورت گزارش در مجله خبری کیلید با عنوان (KiliDmag)منتشرمی‌شود.

علاوه بر این، کیلید بخشی با عنوان تخمین قیمت مسکن را راه‌اندازی کرده و از طریق کدپستی ده رقمیاطلاعات کامل و جامعی از قیمت فعلی و نوسانات روی داده در ارزش ملک مورد نظررا بهمتقاضی نشان می‌دهد. به این طریق هم مالکان می‌توانند میزان دارایی ملکی را بدانند وهم متقاضیان از ارزش خانه‌ای که قصد خرید یا اجاره آن را دارند، باخبرشوند. به طور مثال متقاضیان اجاره آپارتمان در الهیه می‌توانند با وارد کردن کدپستی ملکی که قصد اجاره آن رادارند، و تبدیل آن به نرخ اجاره با دید بازتری بهمذاکره با مالک بپردازند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز